Hva betyr kursendringer for bedrifter som selger og kjøper fra utlandet?
Lær mer om hva kursendringer betyr for bedrifter som konkurrerer i et internasjonalt marked.
Finn ut hva kursendringer betyr for bedriftene Nor og Way ved å svare på de to spørsmålene:
Den norske bedriften Nor selger sine varer og tjenester til USA. Alle varene blir produsert i Norge og Nor har null import. Kronekursen svekker seg fra 9,6 NOK/USD til 10,5 NOK/USD. Er kronesvekkelsen bra eller dårlig for bedriften isolert sett? Begrunn svaret ditt.
Bedriften Way fra Norge importerer varer for 80 000 USD. Disse varene selger Way videre til norske kunder. Way gjør det i konkurranse med andre bedrifter som lager tilsvarende varer i Norge og som ikke trenger å importere. Hva betyr kronesvekkelsen fra 9,6 til 10,5 NOK/USD for Ways konkurranseevne i det norske, innenlandske markedet?
Kurssvekkelsen er bra for Nor. Hvis Nor velger å beholde prisene på samme nivå som før, vil svakere krone innebære at bedriften får mer igjen i kroner for samme mengde varer. Før svekkelsen fikk Nor 960 NOK når den solgte varer for for eksempel 100 USD, nå får Nor 1050 NOK. Svakere krone vil også innebære at Nor kan redusere sine priser i USA og beholde fortjeneste per solgt vare. Lavere priser kan gjøre at Nor vinner markedsandeler og får flere kunder og dermed øker den samlede salgsinntekten.
Før kurssvekkelsen betalte Way 768 000 NOK for importen med en verdi av 80 000 USD (80 000 USD x 9,6 = 768 000 NOK). Når kursen svekker seg til 10,5 NOK/USD, må Way betale 840 000 NOK for varen (80 000 USD x 10,5 = 840 000 NOK). Varen har altså blitt dyrere for Way. Når Way skal selge til norske kunder, må bedriften kanskje øke prisen for å kunne tjene nok til å dekke de økte kostnadene ved importen. Da kan Way risikere å tape i konkurransen med andre bedrifter som lager samme vare i det norske markedet, og som ikke importerer fra utlandet. Bedriftene som ikke importerer, har ikke samme behov som Way for å øke prisene når de selger til kundene sine.