Godstransporten Transport innenlands: Transport fra et sted i Norge til et annet sted i Norge. Den delen av en transport mellom Norge og utlandet som foregår på norsk område blir ikke regnet med.økte med 269 millioner Tonnkilometer: Produktet av godsmengde og transportavstand. Eksempel: En lastebil som transporterer 2 tonn gods i 10 kilometer har utført et godstransportarbeid på 2 x 10 = 20 tonnkilometer.fra 2022 til 2023, til rundt 44 milliarder eksklusiv transport fra kontinentalsokkelen til fastlandet, viser statistikken Innenlandsk transport. Lastebilene utførte den største delen av Godstransportarbeid: Et mål på omfanget av godstransport, definert som det arbeidet som blir utført når et transportmiddel frakter en viss mengde gods over en bestemt avstand. Godstransportarbeidet blir målt i tonnkilometer. innenlands. Målt i tonnkilometer sto veitransporten for 53 prosent av godstransportarbeidet i 2023, mens andelene til sjøtransport og jernbanetransport var henholdsvis 42 og 5 prosent. Lufttransportens andel av godstransportarbeidet er svært liten.

Tallene for godstransport i denne artikkelen inkluderer Kabotasjetransport: Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der transportøren hører hjemme. I denne statistikken vil det si transport av gods mellom steder i Norge utført med utenlandsregistrerte transportmidler. .

Figur 1. Innenlandsk godstransport målt i tonnkilometer medregnet kabotasje, etter type fastlandstransport1. 2010-2023. Prosent

¹Inkluderer ikke transport fra norsk kontinentalsokkel.

8 av 10 tonn fraktet med lastebiler

I alt ble det fraktet 347 millioner tonn gods innenlands i 2023, når transport av olje og gass fra den norske kontinentalsokkelen til fastlandet blir holdt utenfor. Det er samme mengde som i 2022. Lastebiler fraktet knapt 80 prosent av Godsmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Eventuell egenvekt av kjøretøyer, containere og andre lastbærere blir ikke regnet med. . Selv om lastebilene står for litt over halvparten av transportarbeidet, blir en langt større andel av tonnene fraktet med lastebiler. Forskjellen skyldes at gjennomsnittlig transportdistanse er kort i veitransport sammenlignet med sjø- og jernbanetransport. Andelene til sjø- og jernbanetransport av total godsmengde var henholdsvis 18 og 3 prosent. Mengden gods fraktet med fly er svært liten.

Figur 2. Innenlandsk godstransport målt i tonn medregnet kabotasje, etter type fastlandstransport1. 2010-2023. Prosent

¹Inkluderer ikke transport fra norsk kontinentalsokkel.

Lengre turlengde på sjøen enn på vei og bane

Gjennomsnittlig estimert Gjennomsnittlig turlengde blir estimert ved å dele antallet tonnkilometer på antallet tonn. for lastebiler var under halvparten av turlengden til jernbane og under en tredel til lasteskip. I 2023 var turlengden for sjø-, jernbane- og veitransport henholdsvis 296, 202 og 86 kilometer. Siden 2010 har turlengden til sjø- og veitransport økt med henholdsvis 9 og 38 prosent, mens turlengden til jernbanetransport minsket med 24 prosent.

Figur 3. Gjennomsnittlig estimert turlengde, etter type fastlandstransport1. 2010-2023. Kilometer

¹Inkluderer ikke transport fra norsk kontinentalsokkel.