Samlet kjørelengde for personbiler i Norge i 2024 var 35 442,9 millioner kilometer,
en liten nedgang fra 2023. Fordelt på antall biler ga det en gjennomsnittlig kjørelengde per bil på 11 215 kilometer. Per bil er det en nedgang på 0,5 prosent fra året før. Kartet viser hvor i Norge det kjøres lengst per bil.
Hvor mye bil kjører nordmenn?
Gjennomsnittlig kjørelengde for norske personbiler var 11 215 kilometer i 2024. Det er store variasjoner ut fra hvor i landet du bor, og hvilken type drivstoff du kjører med. Kjørelengden avhenger også av hvor gammel bilen din er.
Endret: 2. april 2025
Tallene er hentet fra
Artikkelen er en del av serien
Hvor kjøres det flest kilometer per personbil?
Oslo var den kommunen hvor det samlet sett ble kjørt flest kilometer med personbil i 2024 (se tabell 3). Men her er ikke kjørelengden per bil den høyeste i Norge. Det er mange biler registrert i Oslo og gjennomsnittlig kjørelengde per personbil er derfor noe lavere enn for mange andre kommuner.
Tall for gjennomsnittlige kjørelengder viser at Lierne var kommunen hvor det ble kjørt lengst per personbil. De 10 kommunene med flest kjørte kilometer per personbil er jevnt fordelt på fylkene Trøndelag, Innlandet, Østfold, Akershus og Agder.
2024 | Kommune | Kjørte km per bil gj.snitt |
---|---|---|
1 | Lierne (Trøndelag) | 13 318 |
2 | Engerdal (Innlandet) | 13 266 |
3 | Våler (Østfold) | 13 254 |
4 | Nannestad (Akershus) | 13 195 |
5 | Åseral (Agder) | 13 163 |
6 | Bykle (Agder) | 13 125 |
7 | Høylandet (Trøndelag) | 13 117 |
8 | Gjerdrum (Akershus) | 13 090 |
9 | Vestby (Akershus) | 13 018 |
10 | Hvaler (Østfold) | 12 982 |
Hvor kjøres det færrest kilometer per personbil?
De små øykommunene Værøy, Røst og Kvitsøy hadde i gjennomsnitt færrest kjørte kilometer per personbil. Det var også lite bilkjøring i Norges minste kommune Utsira. På listen over de 10 kommunene med færrest kilometer per bil, er det flest i Nordland fylke.
2024 | Kommune | Kjørte km per bil gj.snitt |
---|---|---|
1 | Værøy (Nordland) | 6 826 |
2 | Røst (Nordland) | 8 354 |
3 | Utsira (Rogaland) | 8 420 |
4 | Kvitsøy (Rogaland) | 8 479 |
5 | Vevelstad (Nordland) | 8 727 |
6 | Vega (Nordland) | 9 118 |
7 | Ibestad (Troms) | 9 270 |
8 | Herøy (Nordland) | 9 358 |
9 | Harstad (Troms) | 9 436 |
10 | Dønna (Nordland) | 9 463 |
Kjørelengde etter bilens alder
Stadig mer kjøring med elbiler
I 2022 ble det for første gang kjørt mer med elbiler enn bensindrevne personbiler. Denne trenden fortsatte i 2023 og 2024. 11 milliarder kilometer ble kjørt med norske elbiler i fjor, det nærmer seg dobbelt så mange kilometer som med bensindrevne personbiler. Selv om kjørelengde med elbiler øker, er det allikevel mest kjøring med diesel som drivstoff.
Den samlede kjørelengden til norske elbiler økte med 11 prosent fra 2023 til 2024, og utgjorde dermed i underkant av 32 prosent1) av den samlede kjøringen med personbiler i alt. Det er en økning fra noe under 23 prosent1) av kjøringen i 2023, og tilsvarer litt mer enn andelen av norske personbiler registrert som elektrisk drevne.
Den samlede kjørelengden for norske elbiler er nesten tredoblet de siste fem årene.
1) Tall rettet 02.04.25 kl. 12:57.
Samlet kjørelengde for alle norske personbiler
Den samlede kjørelengden for norske personbiler gikk ned med 0,7 prosent i 2024 sammenlignet med 2023. Kjørelengden i 2024 var 0,2 prosent lavere enn i 2019, før pandemien. Flere tall om kjørelengder med norske kjøretøy finnes i statistikken Kjørelengder. Kartet og tabellen viser hvilke områder i Norge det kjøres mest bil.
2024 | Kommune | Kjørelengde mill. km |
---|---|---|
1 | Oslo | 3 486,7 |
2 | Bergen | 1 375,7 |
3 | Bærum | 1 115,2 |
4 | Trondheim | 1 042,7 |
5 | Drammen | 946,8 |
6 | Stavanger | 763,7 |
7 | Kristiansand | 711,7 |
8 | Asker | 637,1 |
9 | Lillestrøm | 604,4 |
10 | Fredrikstad | 545,0 |