Samlet kjørelengde for personbiler i Norge i 2023 var 35 675,7 millioner kilometer, en økning på 1 prosent fra 2022. Fordelt på antall biler ga det en gjennomsnittlig kjørelengde per bil på 11 274 kilometer. Det er en økning på 1,6 prosent fra året før. Kartet viser hvor i Norge det kjøres lengst per bil.
Hvor mye bil kjører nordmenn?
Gjennomsnittlig kjørelengde for norske personbiler var 11 274 kilometer i 2023. Det er store variasjoner ut fra hvor i landet du bor, og hvilken type drivstoff du kjører med. Kjørelengden avhenger også av hvor gammel bilen din er.
Publisert: 3. april 2024
Tallene er hentet fra
Artikkelen er en del av serien
Hvor kjøres det flest kilometer per personbil?
Oslo var den kommunen hvor det samlet sett ble kjørt flest kilometer med personbil i 2023 (se tabell 3). Men her er ikke kjørelengden per bil den høyeste i Norge. Det er mange biler registrert i Oslo og gjennomsnittlig kjørelengde per personbil er derfor noe lavere enn for mange andre kommuner.
Tall for gjennomsnittlige kjørelengder viser at Gjerdrum var kommunen hvor det ble kjørt lengst per personbil. På listen over de 10 kommunene med flest kjørte kilometer per personbil er Viken fylke representert med 6 kommuner.
Kommune | Kjørte km per bil | |
---|---|---|
1 | Gjerdrum (Viken) | 13 329 |
2 | Åseral (Agder) | 13 221 |
3 | Engerdal (Innlandet) | 13 180 |
4 | Bykle (Agder) | 13 176 |
5 | Høylandet (Trøndelag) | 13 157 |
6 | Nannestad (Viken) | 13 110 |
7 | Vestby (Viken) | 13 059 |
8 | Hvaler (Viken) | 12 906 |
9 | Våler (Viken) | 12 863 |
10 | Nes (Viken) | 12 846 |
Hvor kjøres det færrest kilometer per personbil?
De små øykommunene Værøy, Røst og Kvitsøy hadde i gjennomsnitt færrest kjørte kilometer per personbil. Det var også lite bilkjøring i Norges minste kommune Utsira. På listen over de 10 kommunene med færrest kilometer per bil, er det kun Vevelstad som ikke er en øy.
Kommune | Kjørte km per bil | |
---|---|---|
1 | Værøy (Nordland) | 7 265 |
2 | Røst (Nordland) | 7 508 |
3 | Kvitsøy (Rogaland) | 8 140 |
4 | Vevelstad (Nordland) | 8 711 |
5 | Utsira (Rogaland) | 8 741 |
6 | Herøy (Nordland) | 8 907 |
7 | Vega (Nordland) | 8 922 |
8 | Hasvik (Troms og Finnmark) | 9 225 |
9 | Lurøy (Nordland) | 9 252 |
10 | Træna (Nordland) | 9 268 |
Kjørelengde etter bilens alder
Stadig mer kjøring med elbiler
I 2022 ble det for første gang kjørt mer med elbiler enn bensindrevne personbiler. Denne trenden fortsatte i 2023. 9,9 milliarder kilometer ble kjørt med norske elbiler i fjor, nesten 3,5 milliarder kilometer lenger enn bensindrevne personbiler. Selv om kjørelengde med elbiler øker, er det allikevel mest kjøring med diesel som drivstoff.
Den samlede kjørelengden til norske elbiler økte med 24 prosent fra 2022 til 2023, og utgjorde dermed i underkant av 28 prosent av den samlede kjøringen med personbiler i alt. Det er en økning fra noe under 23 prosent av kjøringen i 2022, og tilsvarer litt mer enn andelen av norske personbiler registrert som elektrisk drevne. Den samlede kjørelengden for norske elbiler er nesten tredoblet de siste fem årene. Mer elbilstatistikk finner du her.
Samlet kjørelengde for alle norske personbiler
Den samlede kjørelengden for norske personbiler gikk opp med 1 prosent i 2023 sammenlignet med 2022. Kjørelengden i 2023 var 0,5 prosent høyere enn i 2019, før pandemien. Flere tall om kjørelengder med norske kjøretøy finnes i statistikken Kjørelengder. Kartet og tabellen viser hvilke områder i Norge det kjøres mest bil.
Kommune | Kjørelengde mill.km | |
---|---|---|
1 | Oslo | 3677,7 |
2 | Bergen | 1392,9 |
3 | Bærum | 1202,8 |
4 | Trondheim | 1058,8 |
5 | Drammen | 930,7 |
6 | Stavanger | 762,0 |
7 | Kristiansand | 721,5 |
8 | Asker | 644,7 |
9 | Lillestrøm | 602,2 |
10 | Fredrikstad | 542,3 |