Statistikk innhold
Statistikk om
Kostnadsindeks for buss
Statistikken beskriver prisutviklingen til kostnadene knyttet til drift av buss.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Kostnadsindeks for buss. 4. kvartal 2021=100Last ned tabell som ...Kostnadsindeks for buss. 4. kvartal 2021=100
4. kvartal 2024 Kostnadsindeks Endring siste kvartal (prosent) Endring siste år (prosent) Kostnadsindeks for dieseldrevne busser 118,4 2,3 2,7 Delkostnadsindeks Arbeidskraftkostnader 114,4 3,2 3,5 Autodiesel 124,7 2,4 -3,5 Avskrivninger 129,3 0,3 4,3 Rente 241,4 -0,6 0,4 Reparasjon og vedlikehold 121,4 0,5 4,2 Administrasjon 111,8 1,8 3,5 Indeksen for drivstoff "Elektrisitet, Sørvest-Norge" for 2024K4 ble rettet 25. mars 2025. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kostnadsindeks for buss, drivstoffkostnader (4. kvartal 2021=100)Last ned tabell som ...Kostnadsindeks for buss, drivstoffkostnader (4. kvartal 2021=100)
Kostnadsindeks for buss Drivstoffkostnader Naturgass Autodiesel Biodiesel, første generasjon Biodiesel, andre generasjon Biogass Elektrisitet Elektrisitet, Sørøst-Norge Elektrisitet, Sørvest-Norge Elektrisitet, Midt-Norge Elektrisitet, Nord-Norge Elektrisitet, Vest-Norge 1. kvartal 2022 : 114,4 . 106,3 107,3 103,9 118,1 117,7 48,5 46,3 117,2 2. kvartal 2022 : 135,2 . 117,4 119,1 117,1 128,9 138,1 57,1 30,3 129,1 3. kvartal 2022 : 137,3 . 122,8 127,5 213,1 229,2 277,3 75,5 33,1 228,7 4. kvartal 2022 : 133,7 . 117,7 127,4 147,7 135,2 134,9 221,0 131,4 135,6 1. kvartal 2023 : 126,4 . 112,9 126,2 97,4 93,3 93,0 143,3 102,1 93,0 2. kvartal 2023 : 118,1 . 110,0 122,6 72,0 69,2 75,6 98,1 67,6 69,9 3. kvartal 2023 : 124,1 . 104,5 126,9 30,8 15,3 52,3 45,9 41,2 15,4 4. kvartal 2023 : 129,1 . 107,1 128,0 72,9 63,6 64,6 126,3 119,0 63,7 1. kvartal 2024 : 125,2 . : 130,5 68,3 59,8 57,8 138,1 113,9 59,9 2. kvartal 2024 : 128,1 . : 130,9 46,0 35,9 40,9 83,7 77,6 37,2 3. kvartal 2024 : 121,8 . : 131,1 28,3 16,6 35,0 43,1 44,3 16,8 4. kvartal 2024 : 124,7 . : 131,5 48,7 42,2 49,5 42,6 25,6 36,8 Indeksen for drivstoff "Elektrisitet, Sørvest-Norge" for 2024K4 ble rettet 25. mars 2025. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.
Kjøretøygruppe: det blir rapportert priser på standard busstyper som foretakene leverer til det norske markedet.
Kostnadskomponent: de viktigste kostnadene i bussnæringen.
Kostnadsgruppe: Kostnadsindeksen for buss er delt inn i kostnadsgrupper:
- Arbeidskraft (omfatter direkte og indirekte kostnader til alle ansatte i bussnæringen)
- Drivstoff
- Avskrivninger
- Rente
- Reparasjon og vedlikehold
- Administrasjon
Arbeidskraftkostnader er grunnlønn, uregelmessige og faste tillegg, overtidsgodtgjørelse, feriepenger, pensjon, arbeidsgiveravgift og andre direkte og indirekte kostnader.
Arbeidskraftkostnadsindeks for bussnæringen og privat næringsliv, tabell 11934, indeksen er sammensatt av arbeidskraftkostnader for næringene 49.311 Rutebiltransport i by- og forstadsområde, 49.391 Rutebiltransport utenfor by- og forstadsområde (50%) og næringshovedområdene B-N (50%) i Standard for næringsgruppering 2007.
Drivstoffkostnader er utgifter direkte knyttet til drivstofforbruk og blir hentet inn fra de største drivstoffleverandørene som leverer til bussnæringen. Autodiesel blir hentet fra konsumprisindeksen.
Avskrivninger er basert på prisutviklingen på nye busser hentet fra markedsdominerende bussleverandører. Avskrivningstiden er 10 år med en restverdi på 0 prosent.
Renta brukes 3-måneders Nibor pluss utlånsmargin.
Kapitalkostnadsindeks for bussnæringen etter avskrivninger og rentekostnader, tabell 11935, består av avskrivninger basert på prisutviklingen på nye busser og kvartalsvis nullkuppongrente hentet fra Norges bank og utlånsmargin, årlig inflasjonsjustert med KPI-JAE. Avskrivninger har vekt på 73% og renta 27% i utregninga til denne tabellen.
Reparasjon og vedlikehold omfatter tre kostnadskomponenter: reparasjon og vedlikehold (verkstedskostnader, vask, osv.), dekk-kostnader og forsikringskostnader. Reparasjon og vedlikeholdt følger utviklingen i prisindeksen for vedlikehold og reparasjon på verksted som inngår i Konsumprisindeksen. Denne indeksen fanger opp den generelle prisutviklingen på verkstedtjenester (deler og timepris) hos bilverksteder over hele landet. Dekk-kostnader og forsikringskostnader blir hentet fra Kostnadsindeks for vare- og lastebiltransport.
Administrasjonskostnader inkluderer tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig, husleie, post og teletjenester, papirrekvisita, produsentprisindekser for tjenester og kommunale årsgebyrer.
Vekt: viser kostnadsandelen for en kostnadskomponent, kostnadsgruppe eller næring som inngår i en indeks. Vektandelen brukes som et mål på hvor viktig en kostnadskomponent er og avgjør hvor mye den skal telle i en indeks.
Fra og med 4. kvartal 2021 er drivstoffet elektrisitet for 5 regioner inkludert i indeksen. Disse er:
- NO1 Elektrisitet Sørøst-Norge
- NO2 Elektrisitet Sørvest-Norge
- NO3 Elektrisitet Midt-Norge
- NO4 Elektrisitet Nord-Norge
- NO5 Elektrisitet Ves-Norge
Gjeldende Standard for næringsgruppering (SN2007) i Statistisk sentralbyrå bygger på EUs standard NACE Rev. 2.