Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Flere biler ble vraket
Antall biler som ble vraket mot pant økte betydelig i 2011, likevel endret gjennomsnittsalderen på bilparken seg lite. Landets eldste bilpark befinner seg fortsatt i Oppland.
Det ble vraket nesten 108 000 personbiler og snaut 10 000 varebiler mot pant i 2011. Dette var en økning på henholdsvis 19,8 og 23,1 prosent fra 2010. Bilenes gjennomsnittsalder ved vraking økte, og lå på 19,2 år for personbiler og 16,2 år for varebiler. Dette er den høyeste gjennomsnittsalderen som er registrert for begge bilgruppene siden statistikken startet i 1985.
Fortsatt gammel bilpark
Selv om mange eldre biler ble tatt ut av trafikken, ble ikke gjennomsnittsalderen på bilparken lavere. Snittalderen for personbiler var uendret på 10,5 år, mens den økte til 7,7 år for de varebilene. Oppland har fortsatt landets eldste bilpark, hvor personbilene er gjennomsnittlig 12,6 år og varebilene er 10 år. Til sammenlikning var personbilene i Oslo i gjennomsnitt 8,3 år og varebilene 4,5 år.
Snart 2,8 millioner person- og varebiler
Bilbestanden har økt jevnt og trutt de siste årene. Fra 2010 til 2011 var det en oppgang på 2,9 prosent i antall registrerte person- og varebiler. Dette tilsvarte 2,78 millioner kjøretøy ved inngangen til 2012, noe som utgjorde 557 person- og varebiler per 1 000 innbyggere.
Akershus er det fylket hvor det var registrert flest biler. Nesten 350 000 person- og varebiler hadde eiere med adresse i dette fylket. Per innbygger var biltettheten derimot størst i Hedmark, med 641 biler per 1 000 innbyggere.
Volkswagen og Toyota dominerer
Ved årsskiftet 2011/2012 var hver fjerde personbil enten en Toyota eller en Volkswagen. Volkswagen hadde 13,9 prosent av personbilbestanden, mens Toyota hadde 12,4 prosent. Tilsvarende andeler var henholdsvis 13,7 og 12,3 prosent i 2010. Disse to bilmerkene er enda mer dominerende i varebilsegmentet. Ved utgangen av 2011 hadde Volkswagen en andel av bestanden på 20,6 prosent, mens Toyota hadde en andel på 18,9 prosent.
VrakingVed vurdering av materialet over vrakede biler bør det tas hensyn til fabrikkmerkenes markedsandel over tid. Det understrekes at gjennomsnittlig levealder for de ulike bilene som ble vraket i 2011, ikke sier noe om levealderen til de bilene som er produsert de seneste årene. Fylke/kommuneFordeling på region refererer til eiers adresse registrert i Motorvognregisteret. Dette vil ikke alltid være samsvarende med fylke/kommune hvor kjøretøyet er i bruk. Dette gjelder spesielt der kjøretøyet eies av leasingselskap. |
Tabeller:
- Tabell 1 Bilbestand og folkemengde, etter fylke. 2011
- Tabell 2 Gjennomsnittsalder på registrerte person- og varebiler etter bileierens bostedsfylke. 31. desember
- Tabell 3 Registrerte personbiler, etter bilens alder og fabrikkmerke. Gjennomsnittsalder på registrerte personbiler. 31. desember 2011
- Tabell 4 Andelen registrerte personbiler i grupper for fabrikkmerke, etter bilens alder. 31. desember 2011. Prosent
- Tabell 5 Registrerte varebiler, etter bilens alder og fabrikkmerke. 31. desember 2011
- Tabell 6 Andelen registrerte varebiler i grupper for fabrikkmerke, etter bilens alder. Prosent. 31. desember 2011
- Tabell 7 Biler vraket mot pant, etter fylke. 2011
- Tabell 8 Personbiler varket mot pant, etter fabrikkmerke. 2011
- Tabell 9 Varebiler vraket mot pant, etter fabrikkmerke. 2011
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
E-post: bente.elisabeth.andresen@ssb.no
tlf.: 40 81 13 84
-
Henrik Bråthen
E-post: henrik.brathen@ssb.no
tlf.: 40 81 14 03
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83