Statistikk innhold

Statistikk om

Ansatte i barnehage og skole

Statistikken omfatter ansatte (lønnstakere) i barnehager, grunnskoler, videregående skoler, fagskoler og voksenopplæringsinstitusjoner. Bosatte lønnstakere over 15 år som har utført arbeid av minst én times varighet 3. uke i november, eller som var midlertidig fraværende fra slikt, er inkludert.

Oppdatert: 19. juni 2024
Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Utvalgte tall fra denne statistikken

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 19. desember 2023.

Sysselsatt: Definert som personer som utførte inntektsgivende arbeid av minst en times varighet i referanseuka pr. 4. kvartal, samt personer som har et slikt arbeid, men som var midlertidig fraværende pga. sykdom, ferie, lønnet permisjon eller lignende.

Lønnstakere omfatter alle sysselsatte som mottar kompensasjon for arbeid i form av lønn og lignende. I SSBs statistikker brukes betegnelsen lønnstaker synonymt med betegnelsen ansatt.

Arbeidsforhold: En person kan ha flere arbeidsforhold (jobber) i ulike virksomheter. Arbeidsforhold inkluderer både hoved- og biarbeidsforhold. Dersom en person har to arbeidsforhold innen samme næring, er det arbeidsforholdet med høyest stillingsprosent som blir valgt.

Stillingsprosent: Stillingsprosent er det man har avtalt å arbeide ifølge arbeidskontrakten. Informasjon om stillingsprosent er basert på det som er rapportert til a-ordningen. Det er mangler i rapportering av stillingsprosent. Dette gjelder særlig for timelønte. SSB har derfor utviklet en ny metode som gir bedre informasjon om arbeidstid, se artikkelen: Ny metode gir bedre informasjon om arbeidstid.

Avtalte årsverk er beregnet på følgende måte: avtalte årsverk=stillingsprosent/100.

Kjennemerkene bosted, kjønn, og alder er hentet fra Folkeregisteret. Bosted er ved utgangen av november. Alder benyttet i statistikken er beregnet per 31. desember.

Bosatte er definert som personer registrert i Folkeregisteret og inkluderer også midlertidige innflyttere med planlagt opphold i Norge på seks måneder eller mer.

Yrkeskode er hentet fra a-ordningen og kodet etter Standard for yrkesklassifisering (se standard klassifikasjoner).

Barnehagelærere/lærere omfatter ansatte med følgende yrkeskode (iht. STYRK-98): yrkeskoder som starter med 23 eller 33 (undervisningsyrker), med unntak av personer som har fire første siffer 2352 (studieinspektører og lignende).

Ledere omfatter ansatte med yrkeskode (STYRK-98, fire siffer): 1210, 1227, 1228, 1319, 2352.

Andre ansatte i elevrettet arbeid/andre ansatte i arbeid rettet mot barna omfatter ansatte med yrkeskode (STYRK-98, fire siffer): 5131, 5139, 5132, 3460, 3232.

Kjennemerkene arbeidssted og næring er innhentet fra Virksomhets- og foretaksregisteret, og gjelder virksomheten hvor personen arbeider. Næringskode er en beskrivelse av enhetens aktivitet. Alle bedrifter og foretak tildeles næringskode på grunnlag av den virksomhet/art/bransje de i hovedsak tilhører. Næringskoder fastsettes etter gjeldende Standard for næringsgruppering.

Følgende næringer er inkludert i statistikken:

  • Barnehager omfatter virksomheter med næringskode 88.911.
  • Grunnskoler omfatter virksomheter med næringskode 85.201.
  • Videregående skoler omfatter virksomheter med næringskode 85.310 og 85.320.
  • Fagskoler omfatter virksomheter med næringskode 85.410.
  • Voksenopplæringsinstitusjoner omfatter virksomheter med næringskode 85.594.

Pedagogisk utdanning er i tabeller for grunnskole, videregående, fagskoler og voksenopplæringsinstitusjoner kodet ut ifra koder i Standard for utdanningsgruppering (NUS) og/eller grupperinger av slike NUS-koder i såkalte UH-grupper. Nærmere forklaring av de enkelte NUS-koder er tilgjengelig på http://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/36/koder. UH-gruppene er beskrevet på http://www.ssb.no/klass/klassifikasjoner/36/varianter/678.

For å bli regnet med, må den pedagogiske utdanningen være på universitets- og høgskolenivå og utgjøre en fullført grad innenfor NUS-fagfeltet 2 (lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk) eller minst 60 studiepoeng på fagfelt 2 i kombinasjon med 120 studiepoeng totalt eller i kombinasjon med en fullført grad utenfor fagfelt 2.

Blant de som har pedagogisk utdanning skiller vi mellom "Lærerutdanning" og "Annen pedagogisk utdanning".

Lærerutdanning inkluderer:

  • «Førskole-/barnehagelærerutdanning»
    UH-gruppe 9 + øvrige NUS-koder som begynner på 721, 621
  • «Allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år»
    UH-gruppe 8 + øvrige NUS-koder som begynner på 622
  • «Fag- og yrkesfaglærerutdanning»
    NUS-koder som begynner på 623 (med unntak av 623801 og 623802)
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for universitets- og høgskolekandidater»
    NUS-kode 623801
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere»
    NUS-kode 623802
  • «Grunnskolelærerutdanning, master»
    NUS-koder som begynner på 722
  • «Lektorutdanning for trinn 8-13 år og tilsvarende masterutdanninger»
    NUS-koder som begynner på 723.

Kategorien "Annen pedagogisk utdanning" inneholder disse utdanningen:

  • «Utdanning i spesialpedagogikk»
    NUS-koder som begynner på 6242, 7242
  • «Annen pedagogisk utdanning»
    NUS-koder som begynner på 625 + alle andre utdanninger på NUS fagfelt 2 som ikke er inkludert i noen av de andre gruppene

Barnehagerelevant pedagogisk utdanning er også kodet ut ifra koder i Standard for utdanningsgruppering (NUS) og/eller grupperinger av slike NUS-koder i såkalte UH-grupper.

Følgende utdanninger er regnet med som barnehagerelevant pedagogisk utdanning:

  • «Førskole-/barnehagelærerutdanning» (definert som i inndelingen for pedagogisk utdanning)
  • «Allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år» (definert som i inndelingen for pedagogisk utdanning)
  • «Fag- og yrkesfaglærerutdanning» (definert som i inndelingen for pedagogisk utdanning)
  • «Grunnskolelærerutdanning, master» (definert som i inndelingen for pedagogisk utdanning)
  • «Utdanning i spesialpedagogikk» (definert som i inndelingen for pedagogisk utdanning)
  • «Barnevernspedagogutdanning» (NUS-kode 662102)
  • «Kateketutdanning» (NUS-koder 614105, 614104, 714101)

I tabellene hvor det omtales pedagogiske utdanninger er hver lærer telt én gang. For de lærerne som har tatt mer enn én lærerutdanning, har vi brukt følgende prioriteringsrekkefølge for de ulike utdanningsinstitusjonene.

Prioriteringsrekkefølge for grunnskolen:

  • «Grunnskolelærerutdanning, master»
  • «Allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år»
  • «Fag- og yrkesfaglærerutdanninger»
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for universitets- og høgskolekandidater»
  • «Lektorutdanning for trinn 8-13 år og tilsvarende masterutdanninger»
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere»
  • «Førskole-/barnehagelærerutdanning»
  • «Utdanning i spesialpedagogikk»
  • «Annen pedagogisk utdanning»

Prioriteringsrekkefølge for videregående skole, fagskole og voksenopplæring:

  • «Lektorutdanning for trinn 8-13 år og tilsvarende masterutdanninger»
  • «Fag- og yrkesfaglærerutdanning»
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for universitets- og høgskolekandidater»
  • «Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere»
  • «Grunnskolelærerutdanning, master»
  • «Allmenn-/grunnskolelærerutdanning, inntil fire år»
  • «Førskole-/barnehagelærerutdanning»
  • «Utdanning i spesialpedagogikk»
  • «Annen pedagogisk utdanning»

Prioriteringsrekkefølgen har blitt valgt på grunnlag av hvilke pedagogiske utdanninger som kvalifiserer for ansettelse i de ulike utdanningsinstitusjonene.

I tabellene som omhandler arbeidsforhold blant personer med en pedagogisk utdanning, er hvert arbeidsforhold telt én gang. For personer med flere arbeidsforhold har vi brukt følgende prioriteringsrekkefølge:

  • De som jobber med undervisning (85)
  • De som jobber i barnehager eller skolefritidsordninger (88.911 og 88.913)
  • Resterende arbeidsforhold er sortert etter hovedarbeidsforhold

Fordeling på kommune følger kommuneliste pr. 1.1. i produksjonsåret for statistikken.

Yrke er kodet etter Standard for yrkesklassifisering. Som i KOSTRA benyttes yrkeskoder fra 1998-versjonen.

Personers høyeste fullførte utdanning er hentet fra registerinformasjon i norsk utdanningsdatabase (NUDB). Definisjonene av de ulike utdanningsnivåene som brukes i statistikken om befolkningens utdanningsnivå ble endret i 2006.

Relatert innhold