Utanrikshandel med tenester

Oppdatert: 3. mars 2025

Neste oppdatering: 3. juni 2025

Tenestebalanse
Tenestebalanse
4. kvartal 2024
17,7
milliardar kroner
 
Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak
Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak1
Milliarder kronerEndring i prosent
4. kvartal 20244. kvartal 2023 - 4. kvartal 20243. kvartal 2024 - 4. kvartal 2024
Eksport126,59,67,2
Import108,85,44,9
Tjenestebalanse17,745,423,6
1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
Standardteikn i tabellar

Utvalde tabellar og figurar frå denne statistikken

  • Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter tenestetype
    Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter tenestetype1
    4. kvartal 2024Endring i prosent
    Millionar kronerAndel3. kvartal 2024 - 4. kvartal 20244. kvartal 2023 - 4. kvartal 2024
    Eksport
    Alle tenester126 520100,07,29,6
    Leigearbeid og reparasjonar10 6208,46,930,0
    Petroleumstenester9 3997,426,318,4
    Byggje- og anleggstenester1 5361,225,04,9
    Agenturhandel og provisjon2 4842,01,947,8
    Sjøtransporttenester38 97830,8-7,40,1
    Luft- og landtransporttjenester7 7216,1-6,462,1
    Tenester tilknytt transport og reiseverksemd5 3774,2-10,84,0
    Post- og teletenester3 9153,13,512,7
    Leige av transportmiddel, maskiner og utstyr2 5312,06,4-10,8
    IT-tenester10 6418,418,215,7
    Forsking og utvikling (FoU)1 8491,530,23,3
    Forretnings- og profesjonstenester og tekniske tenester21 50717,028,2-2,0
    Fritidsaktivitetar, kulturelle tenester og sport5310,426,417,0
    Andre tenester9 4307,537,824,1
    Import
    Alle tenester108 801100,04,95,4
    Leigearbeid og reparasjonar9 1488,4-3,23,6
    Petroleumstenester10 90510,0-16,8-10,7
    Byggje- og anleggstenester2 4922,322,561,9
    Agenturhandel og provisjon7930,749,122,8
    Sjøtransporttenester10 0879,3-9,3-7,6
    Luft- og landtransporttjenester5 9115,46,521,5
    Tenester tilknytt transport og reiseverksemd12 56011,5-5,411,7
    Post- og teletenester1 8841,7-4,2-15,1
    Leige av transportmiddel, maskiner og utstyr3 3543,116,434,6
    IT-tenester17 29015,915,318,3
    Forsking og utvikling (FoU)2 0991,912,8-24,0
    Forretnings- og profesjonstenester og tekniske tenester24 31322,322,32,5
    Fritidsaktivitetar, kulturelle tenester og sport1 0471,032,079,9
    Andre tenester6 9186,411,44,5
    1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
    Standardteikn i tabellar
  • Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter næring
    Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter næring1
    4. kvartal 2024Endring i prosent
    Millionar kronerAndel3. kvartal 2024 - 4. kvartal 20244. kvartal 2023 - 4. kvartal 2024
    Eksport
    Alle næringar126 520100,07,29,6
    Bergverksdrift og utvinning12 62710,013,011,0
    Industri13 88911,021,93,8
    Byggje- og anleggsverksemd1 8031,4-16,6129,1
    Varehandel, reparasjon av motorvogner2 8502,37,2-19,4
    Transport og lagring47 08437,2-7,40,1
    Informasjon og kommunikasjon18 44714,615,816,1
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting14 99711,929,87,4
    Forretningsmessig tenesteyting4 7443,7-9,368,7
    Andre næringar10 0808,042,051,3
    Import
    Alle næringar108 801100,04,95,4
    Bergverksdrift og utvinning18 30616,8-13,4-11,5
    Industri13 92112,815,7-1,0
    Byggje- og anleggsverksemd2 2412,118,849,7
    Varehandel, reparasjon av motorvogner9 2478,515,912,2
    Transport og lagring24 08722,11,47,0
    Informasjon og kommunikasjon18 82817,313,87,7
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting10 6969,832,03,4
    Forretningsmessig tenesteyting5 8225,4-16,822,8
    Andre næringar5 6515,27,653,1
    1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
    Standardteikn i tabellar
  • Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter tenestetype. Siste fem kvartal. Millioner kroner
    Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter tenestetype. Siste fem kvartal. Millioner kroner1
    4. kvartal 20231. kvartal 20242. kvartal 20243. kvartal 20244. kvartal 2024
    Tenestebalanse12 185,011 617,021 598,014 336,017 719,0
    Eksport
    Alle tenester115 439106 637121 530118 018126 520
    Leigearbeid og reparasjonar8 1679 02912 1459 93110 620
    Petroleumstenester7 9366 9198 3007 4399 399
    Byggje- og anleggstenester1 4641 1191 4331 2291 536
    Agenturhandel og provisjon1 6811 8792 1402 4382 484
    Sjøtransporttenester38 94939 33842 64742 08738 978
    Luft- og landtransporttjenester4 7644 6426 7628 2507 721
    Tenester tilknytt transport og reiseverksemd5 1714 7715 5096 0285 377
    Post- og teletenester3 4743 2993 4783 7833 915
    Leige av transportmiddel, maskiner og utstyr2 8362 4772 1872 3782 531
    IT-tenester9 1999 1839 5979 00310 641
    Forsking og utvikling (FoU)1 7901 8071 5631 4201 849
    Forretnings- og profesjonstenester og tekniske tenester21 95315 91018 65416 77121 507
    Fritidsaktivitetar, kulturelle tenester og sport454688433420531
    Andre tenester7 6015 5746 6826 8419 430
    Import
    Alle tenester103 25495 02099 932103 682108 801
    Leigearbeid og reparasjonar8 8309 2739 3209 4549 148
    Petroleumstenester12 2178 65410 61813 11010 905
    Byggje- og anleggstenester1 5391 8581 8132 0352 492
    Agenturhandel og provisjon646508541532793
    Sjøtransporttenester10 91310 80611 70611 12710 087
    Luft- og landtransporttjenester4 8644 5004 9655 5525 911
    Tenester tilknytt transport og reiseverksemd11 24311 43112 27413 27712 560
    Post- og teletenester2 2181 8331 7421 9671 884
    Leige av transportmiddel, maskiner og utstyr2 4912 2983 3142 8823 354
    IT-tenester14 61015 88114 91915 00217 290
    Forsking og utvikling (FoU)2 7631 5931 8191 8612 099
    Forretnings- og profesjonstenester og tekniske tenester23 71919 19920 34919 88324 313
    Fritidsaktivitetar, kulturelle tenester og sport5821 4078427931 047
    Andre tenester6 6215 7775 7086 2086 918
    1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
    Standardteikn i tabellar
  • Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter næring. Siste fem kvartal. Millioner kroner
    Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter næring. Siste fem kvartal. Millioner kroner1
    4. kvartal 20231. kvartal 20242. kvartal 20243. kvartal 20244. kvartal 2024
    Tenestebalanse12 185,011 617,021 598,014 336,017 719,0
    Eksport
    Alle næringar115 439106 637121 530118 018126 520
    Bergverksdrift og utvinning11 3779 86511 66911 17612 627
    Industri13 38610 30812 31011 39113 889
    Byggje- og anleggsverksemd7871 5043 5802 1611 803
    Varehandel, reparasjon av motorvogner3 5372 8023 0672 6592 850
    Transport og lagring47 01746 51050 82450 82147 084
    Informasjon og kommunikasjon15 89315 27116 19215 92718 447
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting13 96811 64713 21611 55214 997
    Forretningsmessig tenesteyting2 8123 8874 7055 2334 744
    Andre næringar6 6624 8435 9667 09810 080
    Import
    Alle næringar103 25495 02099 932103 682108 801
    Bergverksdrift og utvinning20 68615 94218 01021 13918 306
    Industri14 06611 72112 84012 03513 921
    Byggje- og anleggsverksemd1 4971 2882 2221 8872 241
    Varehandel, reparasjon av motorvogner8 2388 3417 9147 9789 247
    Transport og lagring22 51022 18623 69123 75224 087
    Informasjon og kommunikasjon17 48416 44815 93316 54018 828
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting10 3428 3649 0218 10110 696
    Forretningsmessig tenesteyting4 7405 3265 5796 9985 822
    Andre næringar3 6905 4044 7225 2515 651
    1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
    Standardteikn i tabellar
  • Endring frå førre publisering etter import/eksport, næring (SN2007) og tid. Prosent
    Endring frå førre publisering etter import/eksport, næring (SN2007) og tid. Prosent1
    3. kvartal 20234. kvartal 20231. kvartal 20242. kvartal 20243. kvartal 2024
    Import
    Alle næringar0,00,01,11,40,2
    Bergverksdrift og utvinning0,00,00,00,0-5,9
    Industri0,00,02,33,22,4
    Byggje- og anleggsverksemd0,00,0-0,90,00,0
    Varehandel, reparasjon av motorvogner0,00,01,52,11,1
    Transport og lagring0,00,00,10,2-0,6
    Informasjon og kommunikasjon0,00,02,93,42,7
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting0,00,00,50,54,0
    Forretningsmessig tenesteyting0,00,00,51,0-0,7
    Andre næringar0,0-0,12,73,912,0
    Eksport
    Alle næringar0,00,00,70,82,4
    Bergverksdrift og utvinning0,00,00,20,10,6
    Industri0,00,0-1,6-1,81,9
    Byggje- og anleggsverksemd0,00,00,00,0-0,1
    Varehandel, reparasjon av motorvogner0,00,015,712,217,8
    Transport og lagring0,00,00,40,80,8
    Informasjon og kommunikasjon0,00,0-0,40,61,1
    Fagleg, vitskapleg og teknisk tenesteyting0,00,01,00,27,3
    Forretningsmessig tenesteyting0,00,00,00,50,3
    Andre næringar0,0-0,74,93,910,3
    1Dei fem siste kvartal er foreløpige tall og kan reviderast.
    Standardteikn i tabellar

Om statistikken

Statistikken Utanrikshandel med tenester viser inntekter ved eksport av tenester til utlandet og utgifter ved import av tenester frå utlandet for norske ikkje-finansielle føretak . Tala vert innhenta i ei kvartalsvis utvalsundersøking.

Informasjonen under «Om statistikken» blei sist oppdatert 19. november 2024.

Import
Utgifter føretaka har til kjøp av tenester frå utanlandske leverandørar. Tenestene kan anten verte leverte i Noreg eller utlandet. Landet for import er registreringslandet til den utanlandske leverandøren.

Eksport
Inntekter føretaka har frå sal av tenester til utanlandske kundar. Tenestene kan anten verte leverte i Noreg eller utlandet. Landet for eksport er registreringslandet til den utanlandske kunden.

Konsern
Med konsern meiner vi i denne undersøkinga einingar som står i relasjon til kvarandre, som til dømes morselskap, dotterselskap, søsterselskap, dotterdotterselskap etc.

  • Morselskap er eit selskap som, direkte eller indirekte, har kontroll over dei andre einingane i konsernet.
  • Dotterselskap er eit selskap der morselskapet har direkte kontroll.
  • Dotterdotterselskap er eit selskap der eit dotterselskap har direkte kontroll, medan morselskapet har indirekte kontroll.
  • Med kontroll meiner vi her meir enn 50 prosent eigardel i eit anna selskap.

Konserninterne tenester

Konserninterne tenester er tenestehandel med utanlandske einingar i same konsern.

Bruk av felles standard er viktig innanfor økonomisk statistikk då dette gjer det mogleg å samanlikne og analysere data på tvers av landegrenser og over tid.

Næring
Frå og med statistikken for året 2010 vart Standard for næringsgruppering 2007 (SN2007) teken i bruk. SN2007 samsvarar med EU sin standard, NACE Rev. 2. SN2007 utgjer grunnlaget for klassifisering av einingar etter viktigaste aktivitet i Verksemd- og føretaksregisteret (VoF).

Til og med publiseringa for året 2009 publiserte SSB statistikken etter Standard for næringsgruppering 2002 (SN2002). Dette var den norske standard klassifikasjonen for bedrifter og føretak innan ulike næringar, basert på Eurostat sin NACE Rev 1.1.

Tenestetype
Følgjer EU sin produksjonsstandard Classification of Products by Activity (CPA).

Land
Følgjer den internasjonale standarden ISO-3166-1 alfa-2. Kodane er definerte i SSBs Standard for landkoder utenrikshandel.

Namn: Utanrikshandel med tenester

Emne: Utanriksøkonomi

3. juni 2025

Seksjon for utenrikshandelsstatistikk

Statistikken syner ikkje-finansielle føretak sin tenestehandel med utlandet på nasjonalt nivå

Frå 2006 til og med 2010 vart statistikken publisert årleg, og frå 1. kvartal 2011 vert statistikken publisert kvartalsvis.

Statistikken er ein del av grunnlaget for utanriksrekneskapen og nasjonalrekneskapen, og er med i grunnlaget for rapporteringa til internasjonale organisasjonar som Eurostat, IMF og OECD.

SSB lagrar innsamla og reviderte data på ein sikker måte, i tråd med gjeldande lovverk for databehandling.

SSB kan gje tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken byggjer på, til forskarar og til offentlege myndigheiter som skal utarbeide statistiske resultat og analysar. Tilgang kan bli gjeven etter søknad og på vilkår. Sjå meir om dette på Tilgang til data fra SSB.

Statistikken vart etablert i 2005 då Noregs Bank la ned valutastatistikken som til då hadde vore ein del av grunnlaget for utarbeidinga av utanriksrekneskapen.


Føremålet med statistikken over utanrikshandel med tenester er å gje ei oversikt over tenestestraumen mellom Noreg og utlandet. Norske føretak sine inntekter ved eksport og utgifter ved import av tenester til utlandet er sentrale storleikar i det samfunnsøkonomiske biletet, både for å forklare strukturelle endringar og overvake konjunkturane.

Statistikken er ein viktig del av grunnlaget for prognose- og analysearbeid utført av organisasjonar, offentlege myndigheiter, forskingsinstitusjonar og andre. Internasjonale organisasjonar, som FN sitt statistiske kontor, EU sitt statistiske kontor (Eurostat) og andre, gjer bruk av opplysningane som statistikken gjev. Statistikken er bygd opp som ein del av eit nasjonalt og internasjonalt statistikksystem og vert nytta ved utarbeiding av nasjonalrekneskap og utanriksrekneskap. I tillegg kan statistikken til ein viss grad brukast av næringslivet som grunnlag for data til planlegging av produksjon, marknadsføring og sal.

Ingen eksterne brukarar har tilgang til statistikk før statistikken er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre månader før i Statistikkkalenderen. Dette er eit av dei viktigaste prinsippa i SSB for å sikre lik behandling av brukarane.

Utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak er ei viktig kjelde for eksport og import av tenester i nasjonalrekneskapen og utanriksrekneskapen. Til og med år 2004 vart tal frå Noregs Bank sin valutastatistikk nytta i utanriksrekneskapen. Frå og med år 2005 var det ein overgang til å nytte data innhenta gjennom kvartalsvis rapportering av utanrikshandel med tenester.

Eksport og import av tenester i nasjonalrekneskapen og utanriksrekneskapen er meir omfattande enn berre tenestehandelen i ikkje-finansielle føretak. Nasjonalrekneskapen og utanriksrekneskapen dekkjer tenestehandel som alle innanlandske sektorar har med utlandet. Dette gjeld i tillegg til ikkje-finansielle føretak òg finansielle føretak, hushald, ideelle organisasjonar og offentleg forvaltning. I tillegg til denne skilnaden i omfang er det einskilde definisjonsmessige skilnadar. Dei viktigaste er at nasjonalrekneskapen og utanriksrekneskapen:

• inkluderer verdien av godsfrakter i samband med import av varer i vareverdien (CIF-verdi), og ikkje via tenesteundersøkinga
• inkluderer verdien av norske rederi sine frakter i samband med eksport av varer frå Noreg uavhengig av kven som betalar for oppdraget, medan utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak inkluderer berre slike frakter dersom ein utlending betalar for frakta
• bereknar import og eksport av forsikringstenester som ein del av premiebetalingane
• inkluderer konvensjonelle berekningar av import og eksport av indirekte målte banktenester (rentemarginar)
• omdefinerer einskilde vareprodukt til tenester dersom vareverdien er dominert av eit tenestepåslag
• inkluderer konvensjonelt berekna eksport- og importstraumar i tråd med Noreg sin eigardel i det fellesnordiske flyselskapet SAS

Ein annan skilnad er at fraktinntekter i utanriks sjøfart i utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak vert fordelte på land med utgangspunkt i betalingsstraumar.


Alle desse forholda inneber at tala i statistikken over utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak ikkje er direkte samanliknbare med tala for eksport og import av tenester i utanriks- og nasjonalrekneskapen sine tabellar.

Europaparlaments- og rådsforordning nr. 184/2005 - endret ved forordning nr. 602/2006 og 707/2009 med forpliktingar etter EU-forordningar for datafangst og oversending av data til EU sitt statistiske kontor, Eurostat.

Statistikken omfattar tenestehandel med utlandet, og vert samla inn kvartalsvis og til og med 2006 òg på årleg basis ved undersøkingar retta mot norske føretak innan ikkje-finansiell sektor.


Føretak er juridiske personar som produserer varer og tenester for sal i ein marknad. Populasjonen som dannar grunnlag for utvalet, byggjer på opplysningar frå Verksemd- og føretaksregisteret (VoF) og vert oppdatert ved bruk av ulike administrative register, bl.a. Skatteetaten sitt Valutaregister, samt informasjon som vert samla gjennom kontakt med større oppgåvegjevarar og opplysningar i media.

Grunnlaget for statistikken er rapporterte opplysningar frå ikkje-finansielle føretak som er med i den kvartalsvise undersøkinga.

Populasjon
Populasjonen til undersøkelsen om utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak tek utgangspunkt i alle føretak. Sidan mange føretak ikkje har tenestehandel med utlandet, er det gjort ei begrensning av populasjonen slik at føretak med svært liten eller ingen tenestehandel med utlandet vert fjerna.

Føretaka ein då står tilbake med skal tilfredsstille eitt av følgjande fem kriteriar for å kunne inkluderast i denne svært begrensa populasjonen:

  • Totale utgåande- eller inngåande transaksjonar er på over 500 000 kroner, eller utgåande transaksjonar for tenesteimport er på over 50 000 kroner i Valutaregisteret.
  • Føretaket er eit FATS-føretak
  • Føretaket har vore med i utvalet i minst 4 år og har hatt tenestehandel.
  • Føretak innan bergverksdrift og utvinning som har felles momsnummer med føretak som tilfredsstiller det første kriteriet.
  • Føretaket høyrer til næringa utanriks sjøfart og har omsetning over 5 millionar kroner.

Når vi fjernar alle føretak som ikkje tilfredsstiller minst eitt av dei fem kriteria, står vi tilbake med rundt 33 000 føretak.

Populasjonen omfatter følgande sektorar i institusjonell sektorgruppering:

  • 1110 - Statens forretningsdrift
  • 1120 - Statleg eigde aksjeselskap m.m.
  • 1510 - Kommunale føretak med uavgrensa ansvar
  • 1520 - Kommunalt eigde aksjeselskap m.m.
  • 2100 - Private aksjeselskap m.m.
  • 2300 - Personlege føretak
  • 2500 - Private produsentorienterte organisasjonar utan profittføremål
  • 8200 - Personleg næringsdrivande
  • 4900 - Andre finansielle føretak utanom forsikring - kun enkelte undergrupper

Stratifiseringa er gjort ut frå eit ønskje om å dele opp populasjonen i mest mogleg homogene grupper. Det vil seie at grupperinga er slik at tenestehandelen er mest mogleg lik i gruppa, og slik at det er ulikheit i tenestehandelen mellom gruppene. Dei ulike stratuma er definerte ved hjelp av næring, kor viktig næring er for tenestehandel, tal frå valutaregisteret og inndeling etter "FATS/ikkje-FATS"-føretak.

Frå populasjonen er det trekt eit utval føretak stratifisert enkelt tilfeldig. For å fordele utvalet mellom stratuma er det nytta optimal allokering.


Utvalet fordeler seg på fullteljingsføretak og føretak som vert trekte tilfeldig. Dei føretaka som er fulltalde, høyrer til ei gruppe der ein reknar det som svært sikkert at dei har tenestehandel med utlandet.


Delen av utvalet som er tilfeldig trekt, blei i 2016 redusert med vel 20 prosent for å imøtekome kravet om redusert rapporteringsbyrde for mellomstore og mindre føretak. Dette inneber at det totale utvalet no er på vel 2 700, der 700 er fullteljing.

Data vert henta inn ved elektronisk innrapportering og filuttrekk via Altinn. Oppgåvegjevarane mottek førespurnad om rapportering ved utgangen av teljingstidspunktet (kvart kvartal), og har ein frist på 25 dagar til å rapportere. Føretaka skal rapportere alle verdiar i heile 1 000 kroner.

Innsamla data vert kontrollert i samband med mottaket, vidare gjennomgår innsamla data kontrollar mellom tal for ulike periodar, mot rekneskapsopplysningar og andre kjelder, og ved einskilde typar feil vert oppgåvegjevar kontakta.

Tenestehandelen vert estimert ved å bruke ein stratifisert ekspansjonsestimator. Denne estimatoren er laga på følgjande måte:
1. Innan kvart stratum bereknar ein gjennomsnittleg rapportert eksport/import (dvs. basert på utvalet).
2. På bakgrunn av at utvalet er trekt stratifisert enkelt tilfeldig, vil desse gjennomsnitta kunne vere gode anslag på dei faktiske gjennomsnitta i dei ulike stratuma. Eventuelle ekstremobservasjonar vert haldne utanfor berekninga av gjennomsnitta.
3. Innan kvart stratum multipliserer vi dei berekna gjennomsnitta med talet på føretak i stratumet (i den avgrensa populasjonen). Dette vert eit estimat på total eksport/import i stratumet.
4. Dei største føretaka vert alltid inkluderte, og vi definerer desse som fullteljingsføretak. Desse blir ikkje nytta som grunnlag for estimering, og skal difor ikkje representere noko anna føretak i den avgrensa populasjonen. Desse går inn i totalen med berre sin eigen verdi.

Tala blir ikkje sesongjusterte no.

Tilsette i SSB har teieplikt.

SSB offentleggjer ikkje tal dersom det er fare for at bidrag frå oppgåvegivar kan bli avslørte. Dette fører til at tal som hovudregel ikkje blir publiserte dersom færre enn tre einingar ligg til grunn for ei celle i tabellen, eller dersom bidrag frå ein eller to oppgåvegivarar utgjer ein svært stor del av celletotalen.

SSB kan gjere unntak frå hovudregelen dersom det følgjer av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgåvegivar er offentleg myndigheit, oppgåvegivar har samtykt, eller når opplysningane som blir avslørte er ope tilgjengeleg i samfunnet.

Meir informasjon finn du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metodar i offisiell statistikk.

Storbritannia si utmelding frå EU vart formelt fullført frå og med 1. februar 2020. Då undersøkinga ikkje måler handelen kvar månad, men for kvartalet som heile, er Storbritannia flytta frå regionen «EU-land utanom Norden» til regionen «Europa unntatt EU og Norden» frå og med 1. kvartal 2020.


Med verknad frå 1. kvartal 2019 vart det oppretta ein eigen tenestetype for «IT-relaterte lisensavgifter», som vil påverke den eksisterande posten «utleige/ leige av royalties og lisensrettar». Dette gjer at tal for eksport/ import av «IT-tenester» og eksport/ import av «andre tenester» ikkje kan samanliknast direkte med tidlegare publiseringar.


Det er i forbindelse med 1. kvartal 2017 gjort ei endring i samanstillinga av tenestetypar. Tenestegrupperinga jernbane- og landtransporttenester er slegen saman med lufttransporttenester til ei ny gruppering: luft- og landtransporttenester. Dette gjeld tabell 2 og 4, som gjev utanrikshandel med tenester for ikkje-finansielle føretak, etter tenestetype. I statistikkbanktabellen 10192 er endringane lagde inn attende til 1. kvartal 2015. Dette gjer at tala ikkje er direkte samanliknbare med tidlegare publiseringar.
Statistikken har òg gjennomgått ei metodeomlegging, og tal for næringa utanriks sjøfart vart tekne ut av publiseringa for 2010 og fram til og med publiseringa for 1. kvartal 2013. Tal for 2. kvartal 2013 er difor ikkje samanliknbare med tidlegare publiseringar. Denne metodeomlegginga inneber òg eit skifte i bruk av kjelder. Sjå elles nasjonalrekneskapen sine websider om utanriksrekneskapen http://www.ssb.no/utenriksokonomi/statistikker/ur.

Sjå meir i punktet Samanheng med annan statistikk, foran.

Opplysningane som føretaka innrapporterer, omfattar delar av den einskilde rapportøren sine postar i rekneskapen, det vil seie dei delane av postane som omfattar tenestehandel med utlandet. Tolkinga av kva som er kjøp og sal mellom norske føretak og utlandet, kan variere noko mellom dei ulike oppgåvegjevarane, og kan dermed føre til manglar i statistikken. Det kan førekome feil eller manglar i sjølve innrapporteringa. Dei vanlegaste feila er mellom anna at rapportørane si føring av dei einskilde postane kan avvike frå Statistisk sentralbyrå sin spesifikasjon, dels at skiljet mellom norsk og utanlandsk eining kan vere uklårt.


Fleire av føretaka som rapporterer driv prosjektrelatert verksemd, noko som kan føre til at statistikken vert påverka når store prosjekt vert avslutta eller oppretta.


Kvaliteten på statistikken vert påverka negativt av manglande innrapporteringar (fråfall). For å redusere omfanget av fråfallsfeil vert det utført maskinell berekning av data for einingar som ikkje har rapportert innan fristen for å vere med i statistikkgrunnlaget. Det same vert gjort i tilfelle det er mangelfullt utfylte oppgåver frå rapportørane (partielt fråfall).


Utvalsfeilen måler det forventa avviket mellom utvalet sitt resultat og kva ein ville fått dersom heile populasjonen vart undersøkt. For å sikre høg grad av relevans til lågast mogleg kostnad vert det lagt stor vekt på å dekkje føretak som har stor handel med utlandet, anten eksport eller import. Hittil har SSB ikkje utført berekningar av utvalsfeilen for undersøkinga.


Ein føresetnad for trekking av utval er at populasjonen omfattar alle føretaka som har kjøp og sal av tenester med utlandet. Det finst inga slik samla oversikt over føretak som har slik handel, og i praksis er det difor vanskeleg å fange opp alle relevante einingar.

Utanrikshandel med tenester publiserer førebelse tal kvartalsvis. SSB gjer kontrollarbeid vidare fem kvartal fram i tid, då endelege tal vert publiserte. Korreksjonar i data gjer at kvartalstala kan endrast fram til publisering av dei endelege tala. Forskjellen mellom førebelse tal ved frigjeving av kvartalsstatistikken og endelege tal er normalt små på totalnivå. På detaljert nivå og for enkeltkvartal kan revisjonane ha større innverknad, relativt sett. Sjå detaljar i tabell 5 i publiseringa.

Revisjonskalender for Utanrikshandel med tenester
Revisjonskalender for Utanrikshandel med tenester
Inneverande år (T)I fjor (T-1)I fjorfjor (T-2)
Publiseringer1.kv2.kv3.kv4.kv1.kv2.kv3.kv4.kv1.kv2.kv3.kv4.kv
1.kv (juni år T)R4R3R2R1ER5
2.kv (sept år T)R1ER5R4R3R2
3.kv (des år T)R2R1ER5R4R3
4.kv (mar år T+1)R3R2R1ER5R4
 R1 - R5 = Revisjonsnummer (R1 = første revisjon, ER5 = Endelige tall, Revisjon nr 5).
Standardteikn i tabellar

Kontakt

Opplysningstjenesten for tjenestehandelen

tjenestehandel@ssb.no