Regnskap for private barnehager

Oppdatert: 16. januar 2025

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Andel av driftskostnadene i private barnehager som dekkes av offentlige tilskudd
Andel av driftskostnadene i private barnehager som dekkes av offentlige tilskudd
2023
87
%
 
Hovedtall - Regnskap for private barnehager
Hovedtall - Regnskap for private barnehager
2023
Alle barnehager2 587
Gjennomsnittlig timekostnad
Ordinære barnehager
0-2 år152,88
3 år114,66
4-6 år76,44
Familiebarnehager
0-2 år106,94
3 år80,20
4-6 år53,47
Inntektenes andel av driftskostnadene
Foreldrebetaling12
Offentlige tilskudd87
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.
    Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.
    Type barnehageAndel av driftskostnader
    Alle barnehagerOrdinære barnehagerFamiliebarnehagerKombinerte familie-/ordinære barnehagerForeldrebetalingOffentlig tilskudd
    2023
    Hele landet2 5872 29229501287
    Viken (2020-2023)6865929401387
    Oslo3552807501387
    Innlandet1431311201389
    Vestfold og Telemark (2020-2023)1721581401287
    Agder1891662301287
    Rogaland196187901387
    Vestland281273801287
    Møre og Romsdal120118201386
    Trøndelag - Trööndelage2151754001289
    Nordland - Nordlánnda131126501391
    Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023)99861301190
    Standardtegn i tabeller
  • Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.
    Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.
    Gjennomsnittlig timekostnad
    Ordinære barnehagerFamiliebarnehager
    0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år
    2023
    Hele landet152,88114,6676,44106,9480,2053,47
    Viken (2020-2023)153,36115,0276,6892,9569,7146,47
    Oslo151,48113,6175,74112,0584,0456,02
    Innlandet155,03116,2777,5275,9856,9837,99
    Vestfold og Telemark (2020-2023)153,16114,8776,58115,1186,3357,56
    Agder156,01117,0178,00136,10102,0768,05
    Rogaland149,16111,8774,58148,73111,5574,37
    Vestland152,97114,7276,48110,7183,0355,35
    Møre og Romsdal152,53114,4076,26112,0584,0356,02
    Trøndelag - Trööndelage156,41117,3178,2095,2171,4147,60
    Nordland - Nordlánnda153,04114,7876,52112,7084,5356,35
    Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023)148,15111,1174,08146,32109,7473,16
    Standardtegn i tabeller
  • Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.
    Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.
    0-8 timer9-16 timer17-24 timer25-32 timer33-40 timer41 timer eller mer
    0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år0-2 år3 år4-6 år
    2023
    Hele landet3 6692 7521 8357 9505 9623 97512 8429 6316 42117 73413 3008 86722 62616 96911 31327 51820 63813 759
    Viken (2020-2023)3 6812 7601 8407 9755 9813 98712 8829 6616 44117 78913 3428 89522 69717 02311 34827 60420 70313 802
    Oslo3 6362 7271 8187 8775 9083 93912 7259 5436 36217 57213 1798 78622 42016 81511 21027 26720 45013 633
    Innlandet3 7212 7911 8608 0626 0464 03113 0239 7676 51117 98413 4888 99222 94517 20811 47227 90520 92913 953
    Vestfold og Telemark (2020-2023)3 6762 7571 8387 9645 9733 98212 8669 6496 43317 76713 3258 88322 66817 00111 33427 56920 67713 785
    Agder3 7442 8081 8728 1126 0844 05613 1059 8286 55218 09713 5739 04823 08917 31711 54528 08121 06114 041
    Rogaland3 5802 6851 7907 7565 8173 87812 5299 3976 26517 30312 9778 65122 07616 55711 03826 84920 13713 424
    Vestland3 6712 7531 8367 9545 9663 97712 8499 6376 42517 74413 3088 87222 63916 97911 32027 53420 65013 767
    Møre og Romsdal3 6612 7451 8307 9315 9493 96612 8129 6096 40617 69313 2708 84722 57416 93111 28727 45520 59113 727
    Trøndelag - Trööndelage3 7542 8151 8778 1336 1004 06713 1389 8546 56918 14313 6089 07223 14917 36111 57428 15421 11514 077
    Nordland - Nordlánnda3 6732 7551 8367 9585 9693 97912 8559 6426 42817 75313 3158 87622 65016 98811 32527 54720 66113 774
    Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023)3 5562 6671 7787 7045 7783 85212 4459 3346 22217 18612 8898 59321 92616 44510 96326 66720 00013 334
    Standardtegn i tabeller
  • Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.
    Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.
    2023
    Årsresultat470 067
    Positivt årsresultat932 751
    Negativt årsresultat462 684
    Antall barnehager2 587
    Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
    Standardtegn i tabeller
  • Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner
    Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner
    2023
    Årsresultat470 067
    Overføring til/fra egenkapital272 595
    Avsatt til utbytte24 577
    Avsatt konsernbidrag430 051
    Mottatt konsernbidrag264 052
    Udekket tap90 962
    Overføring fond2 098
    Fondsemisjon0
    Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken gir en samlet oversikt over private barnehager i Norge. Med private barnehager mener vi barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd, eller private barnehager uten kommunalt tilskudd. I statistikken finner du tall for driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 15. januar 2025.

Barnehage

En godkjent pedagogisk tilrettelagt virksomhet for barn under opplæringspliktig alder, i henhold til barnehageloven.

Ordinær barnehage

Barnehage som drives i godkjente lokaler og som har et uteområde spesielt utformet for barnehagedrift.

Familiebarnehage

Barnehage som organiserer sin virksomhet i private hjem. I familiebarnehager skal det gis pedagogisk veiledning til assistenten i det enkelte hjem i barnehagens åpningstid. Den pedagogiske veiledningen skal gis av utdannet barnehagelærer. Forskrift om familiebarnehager regulerer drift av denne typen barnehage.

Kombinert barnehage

En barnehage som har både en ordinær barnehage og en familiebarnehage. Fra og med 2023 er det kun anledning til å registrere en barnehagetype på rapporteringsskjemaet.

Offentlige barnehager

Barnehager som eies av kommune, fylkeskommune eller stat.

Private barnehager

Barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd eller private barnehager uten kommunalt tilskudd.

Ikke-kommunale barnehager

Barnehager som ikke eies av kommunen, dvs. statlige, fylkeskommunale og private barnehager.

Deltidsplass i barnehage

Antall barn med avtalt oppholdstid i kategorien 0-8 timer, 9-16 timer, 17-24 timer eller 25-32 timer per uke.

Heltidsplass i barnehage

Antall barn med avtalt oppholdstid 41 timer eller mer per uke.

Driftsinntekter

Inkluderer foreldrebetaling, salg/utleie av plasser, salg av utstyr, refundert lønn fra trygdeforvaltningen, offentlige tilskudd, og overføringer fra andre.

Driftskostnader

Inkluderer lønn, sosiale utgifter, utstyr, vedlikehold, kjøp av varer, avskrivninger og andre driftsutgifter.

Driftsresultat

Driftsinntekter fratrukket driftskostnader.

Årsresultat

Driftsresultat korrigert for finansposter og skattekostnad.

Eierform

Beskrivelse av eieren av barnehagen og som barnehagen krysser av på rapporteringsskjemaet.

Organisasjonsform

Barnehagens organisasjonsform som er predefinert på rapporteringsskjemaet.

Overskudd

Positivt årsresultat og som prinsipielt kan disponeres på to måter:

1) beholdes som barnehagens egenkapital og brukes til styrking av barnehagens likviditet eller til finansiering av anskaffelser til barnehagen senere.

2) utbetale overskuddet som utbytte til eierne av barnehagen eller overføre til konsernselskapet som konsernbidrag.

Fra og med 2023 er det gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Det betyr blant annet at disponeringspostene ikke bare fylles ut av barnehager med positivt årsresultat. Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering fra og med rapporteringsåret 2023.

Overføring fond

Differanse mellom den regnskapsmessige verdien av investeringene og anskaffelsespost. Posten brukes av foretak som benytter egenkapitalmetoden eller bruttometoden ved innarbeidelse av andeler i datterselskap. Brukes også for foretak som benytter full eller forenklet IFRS og som har urealiserte gevinster.

Avsatt utbytte

Avsatt utbytte inkluderer avsatt utbytte, avsatt tilleggsutbytte og avsatt ekstraordinært utbytte. Dette er beløp foreslått i regnskapet som overføres til barnehagens eier.

Mottatt konsernbidrag

Overføring av midler/bidrag fra selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.

Avsatt konsernbidrag

Avsatt bidrag til selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.

Fondsemisjon

Midler som konverteres til aksjekapital.

Overføring til/fra annen egenkapital

Barnehagens overskudd (+) eller underskudd (-) som overføres til/fra egenkapitalen.

Udekket tap

Disponering av årsresultatet som øker eller reduserer udekket tap på konto 2080 Udekket tap.

Disponeringspost Annet

Dette er annen disponering av overskuddet som ikke passer inn på de andre disponeringspostene. En slik disponering kan være overskudd for enkeltpersonforetak. Denne posten utgår fra og med rapporteringsåret 2023.

Standard for fylkesinndeling

Fylkene er regionale administrative enheter både for statlig og fylkeskommunal virksomhet og en viktig enhet i SSBs statistikkpublisering. De tilsvarer NUTS 3 i Eurostats statistiske inndeling.

Standard for organisasjonsform

Brønnøysundregisterets standardkoder for organisasjonsform.

Navn: Regnskap for private barnehager

Emne: Utdanning

Foreløpig ikke fastsatt

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Laveste publiseringsnivå for private barnehager er fylke.

Statistikken publiseres årlig. Datagrunnlaget er regnskapsåret, med publisering normalt i november påfølgende år.

Ikke relevant

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Formålet med statistikken er å gi en samlet oversikt over driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.

Statistikken ble første gang publisert for regnskapsåret 1992 på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet (BFD). Siden har dette vært et årlig oppdrag først fra BFD, men fra og med regnskapsåret 2005 var Kunnskapsdepartementet (KD) oppdragsgiver og Utdanningsdirektoratet har vært oppdragsgiver fra og med 2012.

Fra og med regnskapsåret 2002 ble dataene samlet inn gjennom et nytt skjema "Årsregnskap for ikke-kommunale barnehager". For regnskapsåret 2007 ble det innført elektronisk innrapportering via Utdanningsdirektoratets database BASIL. Fra og med rapporteringsåret 2013 endret skjemaet navn til "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager".

Fra og med regnskapsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår i rapporteringen for 2023.

Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS102 (Norsk standard kontoplan).

Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.

Barnehager som er pålagt å være selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.

Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:

  • ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
  • familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
  • åpen barnehage.

Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.

Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.

Viktigste brukere, foruten Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet, er annen offentlig forvaltning (kommuner og statsforvaltere), forsknings- og utredningsinstitutter, enkelte private virksomheter, interesseorganisasjoner og media.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Statistikken regnskap for private barnehager er relevant i forhold til andre statistikker på barnehageområdet. SSB publiserer følgende statistikker: barnehagestatistikk, foreldrebetaling, samt statistikk over ansatte i barnehage og skole.

I tillegg publiserer Utdanningsdirektoratet statistikk på barnehageområdet.

Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).

Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Barnehage.

Ikke relevant

Statistikken omfatter alle godkjente private barnehager (næringskode 88.911(SN2007) og fra 2025 gjelder næringskode 85.100 - se standard for næringsgruppering) og som har vært i drift hele det aktuelle regnskapsåret. I tillegg skal de private barnehagene også ha levert årsmelding for barnehager per 15.12 det aktuelle regnskapsåret. Populasjonen inkluderer private ordinære barnehager, private familiebarnehager og private kombinerte ordinære/familiebarnehager. De private åpne barnehagene er ikke med i populasjonen.

Skjema for rapportering sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager på barnehagenivå (virksomhetsnivå) og godkjennes av kommunen. Statistikken dekker kun driftsregnskapet for barnehagene. Ikke-kommunale barnehager skal fylle ut resultatregnskapsskjemaet uavhengig av hvilke regnskapskrav barnehagen for øvrig er underlagt. Barnehager som drives som virksomhet uten regnskapsplikt og som i ligningssammenheng benytter standardfradrag fremfor dokumenterte utgifter, fritas ikke fra å levere resultatregnskapsskjemaet.

I begrepet ikke-kommunale barnehager inngår alle statlige og fylkeskommunale barnehager samt private barnehager. Statistikken omfatter kun de private barnehagene.

Datakilden er skjemaet "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager". Opplysninger fra "Årsmelding for barnehager per 15.12" blir koblet på datagrunnlaget og benyttet i publiseringen. Alle godkjente barnehager skal levere årsmeldingsskjemaet og alle ikke-kommunale barnehager skal levere resultatregnskapsskjemaet.

Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.

Grunnlagstall hentes fra BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) hos Utdanningsdirektoratet. Barnehagene rapporterer til BASIL og det elektroniske skjemaet fylles ut av hver enkelt barnehage. Det er flere kontroller som utføres under registreringen. Kontroller går på logikk i utfyllingen, samt å luke ut summeringsfeil. Fra og med september 2024 skjer rapporteringen på ny teknisk plattform. Skjemaet godkjennes av revisor og av kommunen. Innsamlingsperiode er fra august til oktober.

Ikke relevant

Ansatte i SSB har taushetsplikt.

SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.

SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

Statistikken inneholder ikke like mange enheter fra år til år. Statistikk har som formål å si noe om kostnader og inntekter i de private barnehagene, og kan derfor ikke brukes for å si noe om hvor mange private barnehager det finnes.

Antall private ordinære- og familiebarnehager finnes i den ordinære barnehagestatistikken. Etter innføring av nytt rapporteringsskjema i 2002 fikk vi et brudd i tidsserien. I 2007 ble det innført elektronisk innrapportering. Fra og med rapporteringsåret 2023 ble skjemaet vesentlig endret som følge av endringer i barnehageloven og økonomisk forskrift.

Kommunene Råde, Frogn, Lillehammer, Nore og Uvdal, Tønsberg, Søgne, Stavanger, Randaberg, Orkdal, Flakstad, Nordreisa og Alta var i 2003 blant de 20 kommunene som var med på forsøksordningen med tildeling av øremerkede tilskudd som rammetilskudd. Barnehagene i disse kommunene fikk ikke utbetalt statstilskudd til drift, men kommunen betalte tilskudd fra sin "ramme". Barnehagene i disse kommunene var derfor skilt ut fra fylkestallene. I 2004 ble rammeforsøksordningen avsluttet og barnehagene i disse kommunene er dermed inkludert i fylkestallene fra dette året.

Beregning av kostnad er endret ved publisering for regnskapsåret 2021.

Fra og med 2015 er antall barn 0-2 år vektet med 2. Barn 3-6 år er ikke vektet.

Fra og med rapporteringsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår i 2023.

Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS4102 (Norsk standard kontoplan).

Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.

Barnehager som er pålagt å være et selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.

Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:

  • ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
  • familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
  • åpen barnehage.

Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.

Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.

Opplysningene er hentet inn via skjemaet "Resultatregnskap for private barnehager". Dette skjer elektronisk via BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) som ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider. Fra høsten 2024 skjer innrapportering via ny teknisk plattform.

Ved utfylling av skjemaene i barnehagene og ved kontrollering av kommunen vil det kunne oppstå feil. Størsteparten av slike feil blir funnet ved hjelp av maskinelle kontroller og rettet.

Den publiserte statistikken skal kun omfatte de private barnehager som har vært i drift hele regnskapsåret. Barnehager som har åpnet eller stengt i løpet av året, og som ikke har rapportert det, kan feilaktig bli tatt med i statistikkgrunnlaget.

Selv om skjemaet sendes ut til alle barnehager, er det ikke alle som rapporterer innen de frister som Utdanningsdirektoratet og SSB har for produksjon av statistikken. Disse barnehagene er derfor holdt utenom statistikkgrunnlaget.

Statistikkgrunnlaget kobles mot data rapportert i ordinær barnehagestatistikk. Eventuelle feil i denne statistikken vil dermed følge med over i regnskapsstatistikken.

Resultatregnskaps-skjemaet sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager i Norge. Svarprosenten er normalt godt over 90 prosent og statistikken skal derfor være representativ.

Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon.

Kontakt