Statistikk innhold
Statistikk om
Regnskap for private barnehager
Statistikken gir en samlet oversikt over private barnehager i Norge. Med private barnehager mener vi barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd, eller private barnehager uten kommunalt tilskudd. I statistikken finner du tall for driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Hovedtall - Regnskap for private barnehagerLast ned tabell som ...Hovedtall - Regnskap for private barnehager
2023 Alle barnehager 2 587 Gjennomsnittlig timekostnad Ordinære barnehager 0-2 år 152,88 3 år 114,66 4-6 år 76,44 Familiebarnehager 0-2 år 106,94 3 år 80,20 4-6 år 53,47 Inntektenes andel av driftskostnadene Foreldrebetaling 12 Offentlige tilskudd 87 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.Last ned tabell som ...Private barnehager, etter barnehagetype og inntektenes andel av driftskostnader.
Type barnehage Andel av driftskostnader Alle barnehager Ordinære barnehager Familiebarnehager Kombinerte familie-/ordinære barnehager Foreldrebetaling Offentlig tilskudd 2023 Hele landet 2 587 2 292 295 0 12 87 Viken (2020-2023) 686 592 94 0 13 87 Oslo 355 280 75 0 13 87 Innlandet 143 131 12 0 13 89 Vestfold og Telemark (2020-2023) 172 158 14 0 12 87 Agder 189 166 23 0 12 87 Rogaland 196 187 9 0 13 87 Vestland 281 273 8 0 12 87 Møre og Romsdal 120 118 2 0 13 86 Trøndelag - Trööndelage 215 175 40 0 12 89 Nordland - Nordlánnda 131 126 5 0 13 91 Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023) 99 86 13 0 11 90 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.Last ned tabell som ...Kostnad per time for barnehageplass, etter barnehagetype.
Gjennomsnittlig timekostnad Ordinære barnehager Familiebarnehager 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 2023 Hele landet 152,88 114,66 76,44 106,94 80,20 53,47 Viken (2020-2023) 153,36 115,02 76,68 92,95 69,71 46,47 Oslo 151,48 113,61 75,74 112,05 84,04 56,02 Innlandet 155,03 116,27 77,52 75,98 56,98 37,99 Vestfold og Telemark (2020-2023) 153,16 114,87 76,58 115,11 86,33 57,56 Agder 156,01 117,01 78,00 136,10 102,07 68,05 Rogaland 149,16 111,87 74,58 148,73 111,55 74,37 Vestland 152,97 114,72 76,48 110,71 83,03 55,35 Møre og Romsdal 152,53 114,40 76,26 112,05 84,03 56,02 Trøndelag - Trööndelage 156,41 117,31 78,20 95,21 71,41 47,60 Nordland - Nordlánnda 153,04 114,78 76,52 112,70 84,53 56,35 Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023) 148,15 111,11 74,08 146,32 109,74 73,16 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.Last ned tabell som ...Månedlig kostnad for barnehageplass i ordinær barnehage, etter oppholdstid og alder.
0-8 timer 9-16 timer 17-24 timer 25-32 timer 33-40 timer 41 timer eller mer 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 0-2 år 3 år 4-6 år 2023 Hele landet 3 669 2 752 1 835 7 950 5 962 3 975 12 842 9 631 6 421 17 734 13 300 8 867 22 626 16 969 11 313 27 518 20 638 13 759 Viken (2020-2023) 3 681 2 760 1 840 7 975 5 981 3 987 12 882 9 661 6 441 17 789 13 342 8 895 22 697 17 023 11 348 27 604 20 703 13 802 Oslo 3 636 2 727 1 818 7 877 5 908 3 939 12 725 9 543 6 362 17 572 13 179 8 786 22 420 16 815 11 210 27 267 20 450 13 633 Innlandet 3 721 2 791 1 860 8 062 6 046 4 031 13 023 9 767 6 511 17 984 13 488 8 992 22 945 17 208 11 472 27 905 20 929 13 953 Vestfold og Telemark (2020-2023) 3 676 2 757 1 838 7 964 5 973 3 982 12 866 9 649 6 433 17 767 13 325 8 883 22 668 17 001 11 334 27 569 20 677 13 785 Agder 3 744 2 808 1 872 8 112 6 084 4 056 13 105 9 828 6 552 18 097 13 573 9 048 23 089 17 317 11 545 28 081 21 061 14 041 Rogaland 3 580 2 685 1 790 7 756 5 817 3 878 12 529 9 397 6 265 17 303 12 977 8 651 22 076 16 557 11 038 26 849 20 137 13 424 Vestland 3 671 2 753 1 836 7 954 5 966 3 977 12 849 9 637 6 425 17 744 13 308 8 872 22 639 16 979 11 320 27 534 20 650 13 767 Møre og Romsdal 3 661 2 745 1 830 7 931 5 949 3 966 12 812 9 609 6 406 17 693 13 270 8 847 22 574 16 931 11 287 27 455 20 591 13 727 Trøndelag - Trööndelage 3 754 2 815 1 877 8 133 6 100 4 067 13 138 9 854 6 569 18 143 13 608 9 072 23 149 17 361 11 574 28 154 21 115 14 077 Nordland - Nordlánnda 3 673 2 755 1 836 7 958 5 969 3 979 12 855 9 642 6 428 17 753 13 315 8 876 22 650 16 988 11 325 27 547 20 661 13 774 Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023) 3 556 2 667 1 778 7 704 5 778 3 852 12 445 9 334 6 222 17 186 12 889 8 593 21 926 16 445 10 963 26 667 20 000 13 334 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.Last ned tabell som ...Årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner.
2023 Årsresultat 470 067 Positivt årsresultat 932 751 Negativt årsresultat 462 684 Antall barnehager 2 587 Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kronerLast ned tabell som ...Disponering av årsresultat for private barnehager, i 1000 kroner
2023 Årsresultat 470 067 Overføring til/fra egenkapital 272 595 Avsatt til utbytte 24 577 Avsatt konsernbidrag 430 051 Mottatt konsernbidrag 264 052 Udekket tap 90 962 Overføring fond 2 098 Fondsemisjon 0 Det er gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet for private barnehager fra regnskapsåret 2022 til regnskapsåret 2023 som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår. Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 15. januar 2025.
Barnehage
En godkjent pedagogisk tilrettelagt virksomhet for barn under opplæringspliktig alder, i henhold til barnehageloven.
Ordinær barnehage
Barnehage som drives i godkjente lokaler og som har et uteområde spesielt utformet for barnehagedrift.
Familiebarnehage
Barnehage som organiserer sin virksomhet i private hjem. I familiebarnehager skal det gis pedagogisk veiledning til assistenten i det enkelte hjem i barnehagens åpningstid. Den pedagogiske veiledningen skal gis av utdannet barnehagelærer. Forskrift om familiebarnehager regulerer drift av denne typen barnehage.
Kombinert barnehage
En barnehage som har både en ordinær barnehage og en familiebarnehage. Fra og med 2023 er det kun anledning til å registrere en barnehagetype på rapporteringsskjemaet.
Offentlige barnehager
Barnehager som eies av kommune, fylkeskommune eller stat.
Private barnehager
Barnehager som eies av private hvor kommunen gir tilskudd eller private barnehager uten kommunalt tilskudd.
Ikke-kommunale barnehager
Barnehager som ikke eies av kommunen, dvs. statlige, fylkeskommunale og private barnehager.
Deltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid i kategorien 0-8 timer, 9-16 timer, 17-24 timer eller 25-32 timer per uke.
Heltidsplass i barnehage
Antall barn med avtalt oppholdstid 41 timer eller mer per uke.
Driftsinntekter
Inkluderer foreldrebetaling, salg/utleie av plasser, salg av utstyr, refundert lønn fra trygdeforvaltningen, offentlige tilskudd, og overføringer fra andre.
Driftskostnader
Inkluderer lønn, sosiale utgifter, utstyr, vedlikehold, kjøp av varer, avskrivninger og andre driftsutgifter.
Driftsresultat
Driftsinntekter fratrukket driftskostnader.
Årsresultat
Driftsresultat korrigert for finansposter og skattekostnad.
Eierform
Beskrivelse av eieren av barnehagen og som barnehagen krysser av på rapporteringsskjemaet.
Organisasjonsform
Barnehagens organisasjonsform som er predefinert på rapporteringsskjemaet.
Overskudd
Positivt årsresultat og som prinsipielt kan disponeres på to måter:
1) beholdes som barnehagens egenkapital og brukes til styrking av barnehagens likviditet eller til finansiering av anskaffelser til barnehagen senere.
2) utbetale overskuddet som utbytte til eierne av barnehagen eller overføre til konsernselskapet som konsernbidrag.
Fra og med 2023 er det gjort vesentlige endringer i rapporteringsskjemaet som følge av endret barnehagelov og økonomiforskrift. Det betyr blant annet at disponeringspostene ikke bare fylles ut av barnehager med positivt årsresultat. Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering fra og med rapporteringsåret 2023.
Overføring fond
Differanse mellom den regnskapsmessige verdien av investeringene og anskaffelsespost. Posten brukes av foretak som benytter egenkapitalmetoden eller bruttometoden ved innarbeidelse av andeler i datterselskap. Brukes også for foretak som benytter full eller forenklet IFRS og som har urealiserte gevinster.
Avsatt utbytte
Avsatt utbytte inkluderer avsatt utbytte, avsatt tilleggsutbytte og avsatt ekstraordinært utbytte. Dette er beløp foreslått i regnskapet som overføres til barnehagens eier.
Mottatt konsernbidrag
Overføring av midler/bidrag fra selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.
Avsatt konsernbidrag
Avsatt bidrag til selskap innenfor samme konsern. Med konsern menes selskaper som står i slikt forhold til hverandre som beskrevet i aksjeloven § 1-3.
Fondsemisjon
Midler som konverteres til aksjekapital.
Overføring til/fra annen egenkapital
Barnehagens overskudd (+) eller underskudd (-) som overføres til/fra egenkapitalen.
Udekket tap
Disponering av årsresultatet som øker eller reduserer udekket tap på konto 2080 Udekket tap.
Disponeringspost Annet
Dette er annen disponering av overskuddet som ikke passer inn på de andre disponeringspostene. En slik disponering kan være overskudd for enkeltpersonforetak. Denne posten utgår fra og med rapporteringsåret 2023.
Fylkene er regionale administrative enheter både for statlig og fylkeskommunal virksomhet og en viktig enhet i SSBs statistikkpublisering. De tilsvarer NUTS 3 i Eurostats statistiske inndeling.
Standard for organisasjonsform
Brønnøysundregisterets standardkoder for organisasjonsform.
Navn: Regnskap for private barnehager
Emne: Utdanning
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Laveste publiseringsnivå for private barnehager er fylke.
Statistikken publiseres årlig. Datagrunnlaget er regnskapsåret, med publisering normalt i november påfølgende år.
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Formålet med statistikken er å gi en samlet oversikt over driftsinntekter, driftskostnader, årsresultat og disponering av årsresultatet i private barnehager.
Statistikken ble første gang publisert for regnskapsåret 1992 på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet (BFD). Siden har dette vært et årlig oppdrag først fra BFD, men fra og med regnskapsåret 2005 var Kunnskapsdepartementet (KD) oppdragsgiver og Utdanningsdirektoratet har vært oppdragsgiver fra og med 2012.
Fra og med regnskapsåret 2002 ble dataene samlet inn gjennom et nytt skjema "Årsregnskap for ikke-kommunale barnehager". For regnskapsåret 2007 ble det innført elektronisk innrapportering via Utdanningsdirektoratets database BASIL. Fra og med rapporteringsåret 2013 endret skjemaet navn til "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager".
Fra og med regnskapsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår i rapporteringen for 2023.
Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS102 (Norsk standard kontoplan).
Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.
Barnehager som er pålagt å være selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.
Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:
- ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
- familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
- åpen barnehage.
Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.
Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
Viktigste brukere, foruten Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet, er annen offentlig forvaltning (kommuner og statsforvaltere), forsknings- og utredningsinstitutter, enkelte private virksomheter, interesseorganisasjoner og media.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
Statistikken regnskap for private barnehager er relevant i forhold til andre statistikker på barnehageområdet. SSB publiserer følgende statistikker: barnehagestatistikk, foreldrebetaling, samt statistikk over ansatte i barnehage og skole.
I tillegg publiserer Utdanningsdirektoratet statistikk på barnehageområdet.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Barnehage.
Statistikken omfatter alle godkjente private barnehager (næringskode 88.911(SN2007) og fra 2025 gjelder næringskode 85.100 - se standard for næringsgruppering) og som har vært i drift hele det aktuelle regnskapsåret. I tillegg skal de private barnehagene også ha levert årsmelding for barnehager per 15.12 det aktuelle regnskapsåret. Populasjonen inkluderer private ordinære barnehager, private familiebarnehager og private kombinerte ordinære/familiebarnehager. De private åpne barnehagene er ikke med i populasjonen.
Skjema for rapportering sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager på barnehagenivå (virksomhetsnivå) og godkjennes av kommunen. Statistikken dekker kun driftsregnskapet for barnehagene. Ikke-kommunale barnehager skal fylle ut resultatregnskapsskjemaet uavhengig av hvilke regnskapskrav barnehagen for øvrig er underlagt. Barnehager som drives som virksomhet uten regnskapsplikt og som i ligningssammenheng benytter standardfradrag fremfor dokumenterte utgifter, fritas ikke fra å levere resultatregnskapsskjemaet.
I begrepet ikke-kommunale barnehager inngår alle statlige og fylkeskommunale barnehager samt private barnehager. Statistikken omfatter kun de private barnehagene.
Datakilden er skjemaet "Resultatregnskap for ikke-kommunale barnehager". Opplysninger fra "Årsmelding for barnehager per 15.12" blir koblet på datagrunnlaget og benyttet i publiseringen. Alle godkjente barnehager skal levere årsmeldingsskjemaet og alle ikke-kommunale barnehager skal levere resultatregnskapsskjemaet.
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Grunnlagstall hentes fra BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) hos Utdanningsdirektoratet. Barnehagene rapporterer til BASIL og det elektroniske skjemaet fylles ut av hver enkelt barnehage. Det er flere kontroller som utføres under registreringen. Kontroller går på logikk i utfyllingen, samt å luke ut summeringsfeil. Fra og med september 2024 skjer rapporteringen på ny teknisk plattform. Skjemaet godkjennes av revisor og av kommunen. Innsamlingsperiode er fra august til oktober.
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Statistikken inneholder ikke like mange enheter fra år til år. Statistikk har som formål å si noe om kostnader og inntekter i de private barnehagene, og kan derfor ikke brukes for å si noe om hvor mange private barnehager det finnes.
Antall private ordinære- og familiebarnehager finnes i den ordinære barnehagestatistikken. Etter innføring av nytt rapporteringsskjema i 2002 fikk vi et brudd i tidsserien. I 2007 ble det innført elektronisk innrapportering. Fra og med rapporteringsåret 2023 ble skjemaet vesentlig endret som følge av endringer i barnehageloven og økonomisk forskrift.
Kommunene Råde, Frogn, Lillehammer, Nore og Uvdal, Tønsberg, Søgne, Stavanger, Randaberg, Orkdal, Flakstad, Nordreisa og Alta var i 2003 blant de 20 kommunene som var med på forsøksordningen med tildeling av øremerkede tilskudd som rammetilskudd. Barnehagene i disse kommunene fikk ikke utbetalt statstilskudd til drift, men kommunen betalte tilskudd fra sin "ramme". Barnehagene i disse kommunene var derfor skilt ut fra fylkestallene. I 2004 ble rammeforsøksordningen avsluttet og barnehagene i disse kommunene er dermed inkludert i fylkestallene fra dette året.
Beregning av kostnad er endret ved publisering for regnskapsåret 2021.
Fra og med 2015 er antall barn 0-2 år vektet med 2. Barn 3-6 år er ikke vektet.
Fra og med rapporteringsåret 2023 er det gjort vesentlige endringer på skjemaet som følge av endringer i barnehageloven og økonomiforskrift. Barnehagene har ulike krav til regnskap og rapportering som følge av økonomiforskrift til barnehageloven. Rundt 160 private barnehager har fått godkjent avvikende regnskapsår i 2023.
Regnskapspostene i rapporteringsskjemaet harmonerer i stor grad med NS4102 (Norsk standard kontoplan).
Barnehager som har plikt om å være rettssubjekt må fylle ut balansekontoer.
Barnehager som er pålagt å være et selvstendig rettssubjekt etter barnehageloven § 7a første ledd, skal få årsregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Rapporteringen skal attesteres av en statsautorisert revisor.
Barnehager som er omfattet av et av unntakene i barnehageloven § 7a tredje ledd, skal få resultatregnskapet revidert av en statsautorisert revisor. Enkelte barnehager kan, i stedet for revisor, velge en uavhengig regnskapsfører til å attestere resultatregnskapet. Dette gjelder følgende barnehager:
- ordinære barnehager med til sammen færre enn 20 barn,
- familiebarnehager med til sammen færre enn 10 barn, eller
- åpen barnehage.
Enkeltpersonforetak (ENK), ansvarlig selskap med personlig ansvar (ANS) og ansvarlig selskap med delt ansvar (DA) skal ikke fylle ut opplysninger om disponering av årsresultat fra og med regnskapsåret 2023.
Endringene påvirker sammenlignbarheten med tidligere år.
Opplysningene er hentet inn via skjemaet "Resultatregnskap for private barnehager". Dette skjer elektronisk via BASIL (BArnehage-Statistikk-InnrapporteringsLøsning) som ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider. Fra høsten 2024 skjer innrapportering via ny teknisk plattform.
Ved utfylling av skjemaene i barnehagene og ved kontrollering av kommunen vil det kunne oppstå feil. Størsteparten av slike feil blir funnet ved hjelp av maskinelle kontroller og rettet.
Den publiserte statistikken skal kun omfatte de private barnehager som har vært i drift hele regnskapsåret. Barnehager som har åpnet eller stengt i løpet av året, og som ikke har rapportert det, kan feilaktig bli tatt med i statistikkgrunnlaget.
Selv om skjemaet sendes ut til alle barnehager, er det ikke alle som rapporterer innen de frister som Utdanningsdirektoratet og SSB har for produksjon av statistikken. Disse barnehagene er derfor holdt utenom statistikkgrunnlaget.
Statistikkgrunnlaget kobles mot data rapportert i ordinær barnehagestatistikk. Eventuelle feil i denne statistikken vil dermed følge med over i regnskapsstatistikken.
Resultatregnskaps-skjemaet sendes ut til alle ikke-kommunale barnehager i Norge. Svarprosenten er normalt godt over 90 prosent og statistikken skal derfor være representativ.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon.