Svarene deres er viktige
Kostnadsundersøkelsen skal brukes til å oppdatere vektgrunnlaget i kostnadsindeksen for innenriks sjøtransport. Offentlige virksomheter og næringslivet bruker statistikken til å regulere kontrakter og planlegge for fremtiden.
Rapporteringsmateriell
Dere har plikt til å svare innen fristen
Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.
Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.
Vektgrunnlaget i kostnadsindeksen for innenriks sjøtransport oppdateres regelmessig for å ta hensyn til strukturelle endringer i rederienes kostnader. Dere skal rapportere kostnader knyttet til driften av alle fartøyene i foretaket, som er relevante for kostnadsindeksen. De relevante fartøyene er bilferger, små og store hurtigbåter, slepefartøy og fraktefartøy.
Skjemaet dere skal rapportere i kategoriserer fartøy etter drivstofftype. Kostnader ved drift av fartøy som primært bruker fossile drivstoff til fremdrift skal rapporteres i arkfanen for marine gassoljer (MGO) og flytende naturgass (LNG). Kostnader ved drift av fartøy som hovedsakelig benytter seg av elektrisitet til fremdrift skal rapporteres i arkfanen for elektriske fartøy (EL).
De fleste elektriske ferger i Norge er enten nybygde eller ombygde hybridfartøy og graden av hybridisering varierer avhengig av strømtilførselen fra kaiene og fartøyets liggetid i havn. SSB anser fartøy som elektriske så lenge de har mulighet til å bruke elektrisitet til fremdrift og har tilgang til strøm fra land.
Dersom et hybridfartøy er satt inn på et samband uten tilgang til strøm fra land, eller av andre årsaker ikke kan benytte elektrisitet, regnes fartøyet som fossilt.
SSB innhenter opplysninger fra et utvalg foretak. Utvalget blir trukket fra Bedrifts- og foretaksregisteret (BoF). BoF er SSBs sentrale register over alle juridiske enheter og virksomheter i privat og offentlig sektor i Norge.
Undersøkelsen gjennomføres hvert femte år, med et fast panelutvalg for å sikre at de viktigste aktørene i markedet alltid er representert. Det betyr at større foretak som er sentrale i markedet, i utgangspunktet vil være med permanent i undersøkelsen. Mindre foretak rulleres inn og ut, noe som gjør at noen trekkes ut mer tilfeldig for å dekke bredden i markedet.
Endringer i foretakets virksomhetsstruktur, som næringskode eller antall underavdelinger, kan påvirke hvor lenge foretaket har opplysningsplikt. Nye virksomheter i foretaket kan også bli omfattet av vedtaket om deltakelse i undersøkelsen.
Plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: statistikkloven § 10
Retten til å ilegge tvangsmulkt: statistikkloven § 20 og statistikkforskriften § 4
Retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven
Retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI
Disse lovene finner dere på lovdata sin nettside
Trenger dere hjelp?
Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på e-post eller telefon. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.
Spørsmål:
Statistisk sentralbyrå (SSB) kan pålegge juridisk enhet (hovedenhet) opplysningsplikt fordi det er viktig for samfunnet å ha god offisiell statistikk. Det innebærer at dere er pliktige til å svare på en undersøkelse dere er trukket ut til. Opplysningsplikt er hjemlet i statistikkloven.
SSB kan ilegge tvangsmulkt dersom opplysningene ikke blir sendt inn innen fristen. Selv om dere betaler mulkten, er dere pliktige til å levere utfylt skjema. Størrelsen på mulkten kan øke dersom dere gjentatte ganger ikke overholder opplysningsplikten. Dere kan lese mer om tvangsmulkt i forskrift til statistikkloven og på våre sider om opplysningsplikt og tvangsmulkt fra SSB.
SSB gir ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.
Skjemaet er tilgjengelig i foretakets innboks i Altinn.
Roller
Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet, må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn.
For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten eller en av disse rollene i Altinn:
- Utfyller/innsender
- Ansvarlig revisor
- Regnskapsfører uten signeringsrett
- Regnskapsfører med signeringsrett
Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din bedrift hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.
Du kan lese mer om delegering av roller på Altinn sine sider.
Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.
Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én bedrift (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne bedrifter. Hver bedrift har et eget organisasjonsnummer.
Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En bedrift (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.
SSB sender vedtak om tvangsmulkt til foretaket med ny svarfrist dersom vi ikke har mottatt opplysninger innen svarfristen. Vedtaket faller bort hvis opplysningene blir sendt innen den nye svarfristen.
De som fortsatt ikke har svart innen den nye svarfristen, vil få saken oversendt til Statens innkrevingssentral for innkreving av mulkt og eventuelt tvangsinndrivelse.
Dere kan lese mer om opplysningsplikt og tvangsmulkt på våre sider.
I «arkiv» i Altinn finner dere alle skjemaene som er sendt inn tidligere. Hvis dere ønsker å sende inn skjemaet på nytt med endringer, kan dere lage en kopi av skjemaet dere allerede har sendt inn ved å klikke på «Lag ny kopi». Dere korrigerer tallene i kopien, og sender inn på nytt. Det er siste innsendte skjema som er gjeldende. Når skjemaet er sendt inn, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan dere skrive ut eller sende til en e-postadresse.
Finner du ikke skjemaene? Har du husket å velge riktig bedrift øverst til høyre i Altinn?
Dere trenger ikke å fylle ut hele skjemaet i én sammenhengende sesjon. Når dere skifter side i skjemaet, vil opplysningene automatisk bli lagret. Dette gjør at dere kan gå ut og inn av skjemaet hvis dere for eksempel trenger å finne fram opplysninger. Husk å gå til neste side før dere går ut av skjemaet.
Dere kan ikke få utsettelse. SSB har frister som vi må overholde etter innsamlingsperioden, og utsettelser kan føre til at statistikken ikke blir publisert i tide. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil foretaket automatisk få vedtak om tvangsmulkt med ny og endelig frist. Hvis det er særskilte årsaker til at dere ikke kan rapportere innen svarfristen, ta kontakt med oss. Se kontaktinformasjon nederst på denne siden.