Statistikk innhold
Statistikk om
Livskvalitet
Statistikken kartlegger den subjektive livskvaliteten i befolkningen og belyser forskjeller i livskvalitet mellom ulike grupper. Temaene som inngår er tilfredshet med livet og ulike livsområder, opplevelse av mening og mestring, og tilstedeværelse av positive og negative følelser. Statistikken er basert på Livskvalitetsundersøkelsen.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Tilfredshet med livet alt i alt, etter kjønn og aldersgrupperLast ned tabell som ...Tilfredshet med livet alt i alt, etter kjønn og aldersgrupper
2024 Andel personer med lav tilfredshet (prosent) Gjennomsnittlig skår på tilfredshet (skala 0-10) Hele befolkningen 24,8 6,9 Kjønn Menn 25,4 6,8 Kvinner 24,2 7,0 Aldersgrupper 18-24 år 24,9 6,8 25-44 år 28,6 6,5 45-66 år 24,9 6,9 67-79 år 16,4 7,5 80 år eller eldre 22,4 7,3 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Tilfredshet med ulike livsområder. Befolkningen i alt (18 år og over)Last ned tabell som ...Tilfredshet med ulike livsområder. Befolkningen i alt (18 år og over)
2024 Andel personer med lav tilfredshet (prosent) Andel personer med middels tilfredshet (prosent) Andel personer med høy tilfredshet (prosent) Gjennomsnittlig skår på tilfredshet (skala 0-10) Livet alt i alt 24,8 53,2 22,0 6,9 Fysisk helse 34,9 49,8 15,3 6,2 Psykisk helse 27,1 42,0 31,0 6,9 Stedet man bor 13,9 38,3 47,7 7,9 Fritid til rådighet 29,8 41,7 28,6 6,8 Økonomisk situasjon 36,2 41,8 22,1 6,2 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Tilfredshet med livet alt i alt, etter økonomisk statusLast ned tabell som ...Tilfredshet med livet alt i alt, etter økonomisk status
2024 Andel personer med lav tilfredshet (prosent) Andel personer med middels tilfredshet (prosent) Andel personer med høy tilfredshet (prosent) Gjennomsnittlig skår på tilfredshet (skala 0-10) Antall personer som svarte Yrkesaktiv 22,0 57,1 20,8 7,0 10 937 Arbeidsledig 51,9 35,8 12,3 5,4 361 Pensjonist 18,3 50,0 31,8 7,5 3 373 Arbeidsufør 50,4 38,1 11,6 5,5 1 073 Student/elev (inkl. vernepliktig) 22,6 60,5 16,9 6,8 1 110 Annet 42,1 35,5 22,4 6,0 383 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Tilfredshet med livet alt i alt, etter samlivsformLast ned tabell som ...Tilfredshet med livet alt i alt, etter samlivsform
2024 Andel personer med lav tilfredshet (prosent) Andel personer med middels tilfredshet (prosent) Andel personer med høy tilfredshet (prosent) Gjennomsnittlig skår på tilfredshet (skala 0-10) Antall personer som svarte Alle samlivsformer 24,8 53,2 22,0 6,9 17 237 Enslig, bor uten barn, i alt 32,6 50,8 16,6 6,4 4 862 Enslig, uten kjæreste 35,3 49,3 15,4 6,3 3 725 Enslig, med kjæreste 22,9 56,3 20,8 6,8 1 137 Enslig forsørger, i alt 40,6 46,6 12,7 6,0 676 Enslig forsørger, uten kjæreste 44,8 44,1 11,1 5,7 452 Enslig forsørger, med kjæreste 32,4 51,7 15,9 6,4 224 Samboer/gift, bor uten barn 18,7 53,4 27,9 7,3 7 421 Samboer/gift, bor med barn 21,0 57,6 21,4 7,0 4 278 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Mening og mestring, etter aldersgrupperLast ned tabell som ...Mening og mestring, etter aldersgrupper
2024 Andel personer med lav skår (prosent) Andel personer med middels skår (prosent) Andel personer med høy skår (prosent) Gjennomsnittlig skår (skala 0-10) Antall personer som svarte Optimisme for fremtiden 18 år eller eldre 21,3 48,8 29,9 7,2 17 004 18-24 år 14,3 48,2 37,5 7,7 1 587 25-44 år 17,6 49,4 33,0 7,4 5 473 45-66 år 19,1 50,4 30,5 7,3 6 887 67-79 år 28,4 49,5 22,1 6,8 2 592 80 år eller eldre 53,4 34,3 12,4 5,5 465 Opplevelse av mening 18 år eller eldre 24,5 49,9 25,6 6,9 17 206 18-24 år 33,6 49,0 17,4 6,4 1 589 25-44 år 28,5 49,5 22,0 6,6 5 504 45-66 år 20,8 50,5 28,7 7,2 6 951 67-79 år 16,7 50,2 33,1 7,5 2 678 80 år eller eldre 26,9 49,5 23,6 7,0 484 Opplevelse av engasjement 18 år eller eldre 21,7 54,5 23,8 6,7 17 240 18-24 år 24,9 55,7 19,4 6,5 1 592 25-44 år 24,5 56,0 19,5 6,5 5 513 45-66 år 19,6 55,0 25,4 6,8 6 962 67-79 år 16,1 51,4 32,4 7,1 2 688 80 år eller eldre 26,9 48,6 24,5 6,6 485 Opplevelse av mestring1 18 år eller eldre 25,8 58,1 16,1 17,2 17 197 18-24 år 14,5 64,8 20,7 18,3 1 585 25-44 år 21,9 61,1 17,0 17,6 5 508 45-66 år 25,7 57,1 17,2 17,3 6 948 67-79 år 32,8 54,8 12,5 16,5 2 678 80 år eller eldre 52,7 42,6 4,7 14,1 478 Givende sosiale relasjoner 18 år eller eldre 25,7 43,5 30,8 7,1 17 227 18-24 år 22,6 47,2 30,2 7,2 1 590 25-44 år 27,4 43,6 28,9 6,9 5 509 45-66 år 26,0 44,5 29,6 7,0 6 959 67-79 år 22,3 41,3 36,4 7,4 2 684 80 år eller eldre 28,1 35,0 36,9 7,2 485 1Opplevelse av mestring: Skala for mestring går fra 5-25. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Positive og negative følelser, etter kjønn og alderLast ned tabell som ...Positive og negative følelser, etter kjønn og alder
2024 Andel personer med overvekt av positive følelser (prosent) Andel personer med overvekt av negative følelser (prosent) Gjennomsnittlig sumskåre på affekt (skala -10 - +10) Antall personer som svarte Hele befolkningen 80,3 19,7 3,0 17 201 Kjønn Menn 81,7 18,3 3,2 8 331 Kvinner 78,9 21,1 2,9 8 870 Aldersgrupper 18-24 år 75,5 24,5 2,3 1 590 25-44 år 73,4 26,6 2,1 5 498 45-66 år 82,6 17,4 3,3 6 950 67-79 år 91,7 8,3 4,5 2 679 80 år eller eldre 86,5 13,5 3,9 484 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 29. oktober 2024.
Definisjon av indikatorer
Generelt om inndeling i lav, middels og høy tilfredshet/skår
En meningsfull gruppering av lave og høye skårer er avhengig av at man ser på fordelingen i befolkningen. Siden skårene på livskvalitetsspørsmål generelt er skjevfordelt, med en overvekt av skårer på den øvre delen av skalaen, medfører dette at også grupperingen av høye/lave skårer må tilpasses for å meningsfullt kunne skille ut de personene som skårer relativt lavt og relativt høyt i forhold til fordelingen i alt. Dette er årsaken til at grupperingen ‘lav skår/tilfredshet’ rommer flere skårer (0-5) enn grupperingen ‘høy skår/livskvalitet’ (9-10).
Tilfredshet med livet alt i alt
Spørsmålet som er stilt er «Alt i alt, hvor fornøyd er du med livet ditt for tiden?», og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Tilfredshet med fysisk helse
Spørsmålet som er stilt er «Hvor fornøyd er du med din fysiske helse?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Tilfredshet med psykisk helse
Spørsmålet som er stilt er «Hvor fornøyd er du med din psykiske helse?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Tilfredshet med stedet man bor
Spørsmålet som er stilt er «Hvor fornøyd er du med stedet du bor?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Tilfredshet med fritid til rådighet
Spørsmålet som er stilt er «Hvor fornøyd er du med tiden du har til rådighet til å gjøre ting du liker?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Tilfredshet med økonomisk situasjon
Spørsmålet som er stilt er «Hvor fornøyd er du med din økonomiske situasjon?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) tilfredshet.
Optimisme for fremtiden
Spørsmålet som er stilt er «Alt i alt, hvor fornøyd tror du at du vil være med livet ditt om fem år fra nå?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke fornøyd i det hele tatt) til 10 (svært fornøyd). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) skår.
Opplevelse av mening
Spørsmålet som er stilt er «Alt i alt, i hvilken grad opplever du at det du gjør i livet er meningsfylt?» og svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (ikke meningsfylt i det hele tatt) til 10 (svært meningsfylt). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) skår.
Opplevelse av engasjement
Indikatoren er basert på gjennomsnittet av tre spørsmål: «Hvor ofte opplever du vanligvis å være...» (1) «Interessert i det du holder på med?», (2) «Oppslukt i det du gjør?» og (3) «Entusiastisk i det du holder på med?» Svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (aldri) til 10 (hele tiden). Gjennomsnittet av de tre spørsmålene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5,0), middels (5,1-8,0) og høy (8,1-10) skår.
Opplevelse av mestring
Indikatoren er basert på summen av fem spørsmål: «Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander?» (1) «Jeg har lite kontroll over det som hender meg», (2) «Noen av problemene jeg har kan jeg rett og slett ikke løse», (3) «Det er lite jeg kan gjøre for å forandre sider ved livet mitt som er viktige», (4) «Hva som hender meg i framtiden er avhengig av meg selv», og (5) «Hvis jeg virkelig bestemmer meg kan jeg gjøre nesten hva som helst». Svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (helt uenig) til 5 (helt enig). Spørsmål 1,2 og 3 er reverserte, og regnes om slik at også disse har verdier der høyere verdi tilsvarer større grad av mestring før skårene på spørsmålene summeres. Sumskåren kan variere mellom 5-25. Svarene er presentert som gjennomsnittlig sumskåre og som andelen som har lav (5-14), middels (15-21) og høy (22-25) skår.
Givende sosiale relasjoner
Spørsmålet som er stilt er «Hvor enig er du i påstandene nedenfor?» og «Mine sosiale relasjoner er støttende og givende». Svarene har blitt oppgitt på en skala fra 0 (helt uenig) til 10 (helt enig). Svarene er presentert som gjennomsnittsskårer og som andelen som har lav (0-5), middels (6-8) og høy (9-10) skår.
Overvekt av positive og negative følelser
Spørsmålet som er stilt er: «Tenk på hvordan du har følt deg de siste 7 dagene. I hvilken grad var du…» og respondentene bes om å oppgi svar for 9 ulike følelser: (1) «glad», (2) «bekymret», (3) «nedfor eller trist», (4) «irritert", (5) «engasjert», (6) «rolig og avslappet», (7) «engstelig», (8) «stresset» og (9) «takknemlig». Spørsmålene dekker både positive og negative følelser. Spørsmålene besvares på en skala fra 0 (ikke i det hele tatt) til 10 (i svært stor grad).
(I 2020- og 2021-undersøkelsene inngikk ‘ensom’, og ‘takknemlig’ var ikke en del av følelsene)
Det lages et gjennomsnitt for skårene på de fire positive følelsene (glad, engasjert, rolig og avslappet og takknemlig), og for skårene på de fem negative følelsene (bekymret, nedfor eller trist, irritert, engstelig og stresset) som hver kan variere mellom 0 og 10. For å få en sumskåre over hvorvidt personer opplever en overvekt av negative eller positive følelser, trekkes gjennomsnittet for de negative følelsene fra gjennomsnittet for de positive følelsene. Man står da igjen med en verdi som kan variere mellom -10 og 10. Negative verdier tilsier at personen har opplevd en overvekt av negative følelser. Positive verdier tilsier at personen har opplevd en overvekt av positive følelser.
Bakgrunnsvariabler/Grupper i statistikken:
Hele befolkningen
Når vi presenterer tall for hele befolkningen bruker vi alle besvarelsene i undersøkelsen. Hele befolkningen er her personer fra 18 år og eldre som ikke er bosatt i institusjon.
Kjønn
Respondentens kjønn hentet fra befolkningsregisteret.
Alder
Respondentens alder ved inngangen til året undersøkelsen ble foretatt. Denne variabelen deles inn i følgende aldersgrupper: 18-24 år, 25-44 år, 45-66 år, 67-79 år, 80 år og over.
Utdanningsnivå
Basert på opplysninger om høyeste fullførte utdanning fra Nasjonal utdanningsdatabase er utdanningsnivå gruppert slik:
- Grunnskole (barneskole og ungdomsskole)
- Videregående skole (inkl. også påbygging til videregående)
- Universitets- og høgskoleutdanning 1-4 år
- Universitets- og høgskoleutdanning over 4 år (inkluderer forskerutdanning)
- Ingen eller uoppgitt utdanning (inkluderer ingen utdanning eller på førskolenivå, og uoppgitt utdanning).
Status for høyeste fullførte utdanning gjelder for to år før statistikkåret. Det vil si at personer som har fullført utdanningen året før statistikkåret ikke har oppdatert utdanningsnivå.
Inntekt
Inntektsopplysninger er hentet fra register, med status fra to år før statistikkåret. Vi grupperer respondentene etter inntektsgruppe (kvartiler). Gruppene baseres på husholdningens samlede inntekt etter skatt, og det tas hensyn til antall personer i husholdningen (forbruksenheter).
- Første kvartil: laveste 25 prosent av inntektsfordelingen
- Andre kvartil: nest laveste 25 prosent av inntektsfordelingen
- Tredje kvartil: nest høyeste 25 prosent av inntektsfordelingen
- Fjerde kvartil: høyeste 25 prosent av inntektsfordelingen
Økonomisk status
Basert på personens svar på spørsmål om egen oppfatning av viktigste aktivitet på svartidspunktet. Økonomisk status er gruppert slik:
- Yrkesaktiv
- Student eller elev (inkluderer også verneplikt)
- Pensjonist
- Ufør eller ikke i stand til å arbeide
- Arbeidsledig
Samlivsform
Basert på respondentens svar på spørsmål om hvem man bor sammen med, og om man har kjæreste eller ikke. Samlivsform er inndelt i følgende grupper:
- Enslig, bor uten barn, i alt
- Enslig, uten kjæreste: Er ikke gift eller samboer, bor ikke med barn og har ikke kjæreste
- Enslig, med kjæreste: Er ikke gift eller samboer, bor ikke med barn, men har kjæreste
- Enslig forsørger, i alt
- Enslig forsørger, uten kjæreste: Er ikke gift eller samboer, men bor sammen med barn. Har ikke kjæreste.
- Enslig forsørger, med kjæreste: Er ikke gift eller samboer, men bor sammen med barn. Har kjæreste (men bor ikke sammen).
- Samboer/gift, bor uten barn
- Samboer/gift, bor med barn
Samlivsform publiseres fra 2022-årgangen.
Landbakgrunn
Basert på opplysninger om innvandringskategori fra befolkningsregisteret. Kun personer som selv har innvandret er inkludert. Norskfødte med innvandrerforeldre er ikke inkludert i gruppen med innvandrerbakgrunn. Innvandrere er videre gruppert etter fødeland, med følgende todeling:
- EU28/EØS, Sveits, USA, Canada, Australia and New Zealand
- Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand og Europa utenom EU28/EØS/Sveits
Langvarige helseproblemer
Personer som oppgir at de har helseproblemer eller sykdommer som har vart eller forventes å vare i minst 6 måneder, og hvor dette skaper begrensninger i å utføre hverdagsaktiviteter.
Symptomer på psykiske plager (selvrapportert)
Personer som har hatt symptomer på psykiske plager (angst og depresjon) siste 14 dager, defineres ut ifra svar på HSCL-5 (Hopkins Symptom Check List), som omfatter 5 spørsmål om i hvor stor grad man har vært plaget av følgende siste 14 dager:
- nervøsitet eller indre uro
- redsel eller engstelse
- følelse av håpløshet med tanke på fremtiden
- nedtrykthet eller tungsindighet
- mye bekymret eller urolig
Svar blir oppgitt på skalaen ‘Ikke plaget’ (1), ‘Litt plaget’ (2), ‘Ganske mye plaget’ (3) og ‘Veldig mye plaget’ (4), og det lages et gjennomsnitt av skårene på de fem spørsmålene. En skår på mer enn 2,0 er definert som terskel for symptomer på psykiske plager (angst og depresjonslignende problemer).
Seksuell orientering
Basert på personers selvrapportering av sin seksuelle orientering, inndelt i tre grupper: heterofile, ikke-heterofile og vet ikke/vil ikke svare. Ikke-heterofile er personer som ikke valgte heterofil, men enten homofil, lesbisk, bifil, panfil, skeiv, aseksuell, flytende eller annen seksuell orientering, på spørsmål om hvilken kategori som beskriver deg.
Fordi svarkategoriene ble noe endret i 2022-undersøkelsen, publiseres fordelinger etter seksuell orientering fra dette året.
Fylke
Følger standard for fylkesinndeling, se ‘standard klassifikasjoner’.
Sentralitet
En indeks som fordeler kommuner basert på nærhet til arbeidsplasser og servicefunksjoner, uten bruk av tettsteder i klassifiseringen. Sentralitetsfordelingen følger standard for sentralitet, som kategoriserer alle kommuner fra 1 (mest sentrale) til 6 (minst sentrale). En fullstendig liste over hvilke kommuner som tilhører hvilken sentralitetskategori finner du i listen under ‘standard klassifikasjoner’.