Voksnes ferdigheter

Oppdatert: 10. desember 2024

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Andel voksne med svært gode leseferdigheter
Andel voksne med svært gode leseferdigheter
2023
20,0
%
 
Andel av voksne 16-65 år på hvert ferdighetsnivå i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning. Prosent
Andel av voksne 16-65 år på hvert ferdighetsnivå i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning. Prosent
2023
LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
Lavere enn nivå 16,44,44,4
Nivå 18,59,110,7
Nivå 224,324,834,5
Nivå 340,739,341,4
Nivå 4-520,022,48,9
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og kjønn. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og kjønn. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    Begge kjønn
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Kvinner
    Lavere enn nivå 15,53,93,5
    Nivå 17,39,810,6
    Nivå 224,728,837,1
    Nivå 343,040,641,7
    Nivå 4-519,516,97,1
    Menn
    Lavere enn nivå 17,34,85,3
    Nivå 19,68,510,9
    Nivå 224,020,932,1
    Nivå 338,638,041,1
    Nivå 4-520,527,710,6
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og alder. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og alder. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    16-65 år
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    16-24 år
    Lavere enn nivå 12,52,22,0
    Nivå 17,68,06,4
    Nivå 226,127,335,7
    Nivå 343,342,245,6
    Nivå 4-520,620,310,3
    25-34 år
    Lavere enn nivå 16,43,93,4
    Nivå 16,16,97,9
    Nivå 218,220,826,0
    Nivå 344,040,449,6
    Nivå 4-525,328,013,1
    35-44 år
    Lavere enn nivå 17,75,25,1
    Nivå 18,17,89,4
    Nivå 219,820,929,0
    Nivå 339,439,444,9
    Nivå 4-525,026,711,6
    45-54 år
    Lavere enn nivå 18,45,76,2
    Nivå 17,59,510,3
    Nivå 223,823,436,1
    Nivå 340,638,639,9
    Nivå 4-519,822,97,5
    55-65 år
    Lavere enn nivå 16,54,65,0
    Nivå 112,913,018,7
    Nivå 234,031,945,9
    Nivå 336,936,527,9
    Nivå 4-59,714,02,4
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og utdanningsnivå. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og utdanningsnivå. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    Alle utdanningsnivåer
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Grunnskole eller ingen utdanning
    Lavere enn nivå 115,812,011,7
    Nivå 117,619,018,7
    Nivå 230,633,137,6
    Nivå 329,728,628,4
    Nivå 4-56,37,33,6
    Videregående utdanning
    Lavere enn nivå 15,84,14,2
    Nivå 19,210,512,8
    Nivå 232,231,542,0
    Nivå 340,340,335,3
    Nivå 4-512,613,65,8
    Høyere utdanning
    Lavere enn nivå 12,51,01,3
    Nivå 14,03,85,5
    Nivå 216,116,427,9
    Nivå 346,043,351,8
    Nivå 4-531,435,513,5
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og innvandringsbakgrunn. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og innvandringsbakgrunn. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    I alt
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Innvandrere
    Lavere enn nivå 125,716,917,5
    Nivå 118,719,923,3
    Nivå 224,924,530,8
    Nivå 322,625,224,5
    Nivå 4-58,113,53,9
    Norskfødte med innvandrerforeldre
    Lavere enn nivå 14,13,23,1
    Nivå 111,114,910,7
    Nivå 232,728,037,6
    Nivå 336,937,839,8
    Nivå 4-515,216,08,8
    Den øvrige befolkningen
    Lavere enn nivå 11,10,90,8
    Nivå 15,55,97,2
    Nivå 224,024,835,5
    Nivå 346,043,346,2
    Nivå 4-523,525,110,3
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken gir en oversikt over ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og problemløsning i befolkningen 16–65 år. Den er basert på PIAAC undersøkelsen (Programme for the International Assesment of Adult Competencies) som ble gjennomført i 2012 og 2023.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 9. desember 2024.

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begreper og definisjoner følger kravene satt av OECD.

Leseforståelse (literacy) er i PIAAC2 definert som evnen til å få tilgang til, forstå, evaluere og reflektere over informasjon fra skriftlige tekster for å oppnå sine mål, utvikle sin kunnskap og sitt potensial, og delta i samfunnet. Begrepet dekker et bredt spekter av ferdigheter som går fra å kunne dekode skrevne ord og setninger til å forstå, tolke og vurdere komplekse tekster. Dette er en grunnleggende ferdighet for å kunne utvikle mer avanserte ferdigheter individuelt, og er også viktig for samfunnets økonomiske og sosiale utvikling. Leseforståelse ble kartlagt både i 2012 og 2023.

Tallforståelse (numeracy) er i PIAAC2 definert som evnen til å få tilgang til, bruke og resonnere kritisk rundt matematisk innhold, informasjon og ideer representert på ulike måter for å møte de matematiske kravene i ulike situasjoner i voksenlivet. Tallforståelse beskriver evnen til å kunne håndtere en rekke situasjoner som krever matematisk kunnskap, og stiller krav til at en kan håndtere problemer ved å bruke matematisk informasjon. Dette er en grunnleggende ferdighet i en tid hvor folk står overfor en økende mengde og et bredere spektrum av numerisk og matematisk informasjon i dagliglivet. Tallforståelse ble kartlagt både i 2012 og 2023.

Adaptiv problemløsning (adaptive problem solving) er evnen til å nå sine mål i en dynamisk situasjon der en løsning ikke umiddelbart er tilgjengelig. Det krever bruk av kognitive og metakognitive prosesser for å definere problemet, søke etter informasjon og anvende en løsning i ulike informasjonsmiljøer og kontekster. Å håndtere problemer ved å tilpasse strategier til ulike kontekster og situasjonens behov er en viktig ferdighet, både privat og i arbeidslivet. Adaptiv problemløsning ble kartlagt i 2023.

Problemløsning i IKT-miljø (problem solving in technology-rich environments) er evnen til å bruke digital teknologi, kommunikasjonsverktøy og nettverk for å finne informasjon, kommunisere med andre og utføre praktiske oppgaver. Dette omfatter evnen til å løse oppgaver knyttet til privatliv, arbeid og deltakelse i sosiale sammenhenger ved å definere mål og lage planer, samt å fremskaffe og bruke informasjon ved hjelp av datamaskiner og datanettverk (Internett). Problemløsning i IKT-miljø ble kartlagt i 2012.

Ferdighetsnivåer

Alle ferdigheter måles på en skala fra 0 til 500, med det er viktig å merke at disse skalaene er distinkte og skårene på de ulike ferdighetsskalaene bør ikke direkte sammenlignes. Skalaen i hvert ferdighetsområde beskrives ut fra vanskelighetsgrad på oppgavene som er plassert på ulike punkter på skalaen. Skalaene er inndelt i «ferdighetsnivåer» basert på bestemte poenggrenser: seks nivåer for leseferdighet og tallforståelse (under nivå 1 og nivå 1 til 5) og fem nivåer for adaptiv problemløsning (under nivå 1 og nivå 1 til 4)

Nivåinndeling av ferdigheter etter antall poeng oppnådd

Undersøkelse

Under nivå 1

Nivå 1

Nivå 2

Nivå 3

Nivå 4

Nivå 5

Leseforståelse

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 - 375

376 eller høyere

Tallforståelse

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 - 375

376 eller høyere

Adaptiv problemløsning

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 eller høyere

Leseforståelse

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1
(Lavere enn 176)

De fleste voksne på nivå under 1 kan forstå mening på setningsnivå. De kan avgjøre om en setning gir mening, basert enten på sannsynlighet (om det som beskrives kan skje i virkeligheten), eller setningens interne logikk. De kan også lese korte, enkle avsnitt og bestemme hvilket av to ord som gir setningen mening og gjør den konsistent med resten av teksten. I tillegg kan de finne enkeltord eller tall i svært korte tekster for å svare på enkle, direkte spørsmål.
Tekster på nivå under 1 er svært korte og inneholder ingen eller bare noen få kjente struktureringsverktøy som titler eller overskrifter. De inneholder ingen distraherende informasjon eller navigasjonsverktøy som brukes i digitale tekster (f.eks. menyer, lenker eller faner).
Oppgavene på nivå under 1 er enkle og svært tydelige når det gjelder hva man skal gjøre og hvordan. Disse oppgavene krever kun forståelse på setningsnivå eller mellom to enkle tilstøtende setninger. Når teksten inneholder mer enn én setning, handler oppgaven om å identifisere ett enkelt ord eller uttrykk som svar.

Nivå 1
(176-225)

Voksne på nivå 1 kan finne informasjon på en side med tekst, velge relevant lenke på en nettside og identifisere relevant tekst blant flere alternativer når den relevante informasjonen er tydelig angitt. De kan forstå meningen med korte tekster og hvordan lister eller seksjoner er organisert på en side.
Tekster på nivå 1 kan være kontinuerlige, ikke-kontinuerlige eller blandede og gjelder både trykte og digitale miljøer. Teksten er vanligvis kort (opptil noen få hundre ord) og inneholder lite eller ingen distraherende informasjon. Ikke-kontinuerlige tekster kan ha en listeform (som en resultatside fra en søkemotor) eller bestå av noen få selvstendige seksjoner, eventuelt med illustrasjoner eller enkle diagrammer.
Oppgavene på nivå 1 innebærer enkle spørsmål som gir noe veiledning om hva man skal gjøre, med et enkelt steg for å finne svaret. Det er en direkte og tydelig forbindelse mellom spørsmålet og den nødvendige informasjonen i teksten, selv om enkelte oppgaver kan kreve at man ser på mer enn ett informasjonselement.

Nivå 2
(226-275)

På nivå 2 kan voksne finne og forstå informasjon i lengre tekster som kan inneholde noe distraherende informasjon. De kan navigere gjennom enkle digitale tekster på flere sider for å finne spesifikk informasjon fra ulike deler av teksten. De kan parafrasere og trekke slutninger ved å bruke enkeltstående eller tilstøtende informasjon. Voksne på nivå 2 kan også vurdere mer enn ett kriterium når de velger eller formulerer et svar.
Tekster på nivå 2 kan bestå av flere avsnitt på én lengre eller noen få korte sider, og kan inkludere enkle nettsteder. Ikke-kontinuerlige tekster kan inneholde en todimensjonal tabell eller et enkelt flytskjema. Tilgang til målinformasjon kan kreve bruk av signaliserings- eller navigasjonsverktøy som er typiske for lengre trykte eller digitale tekster. Tekstene kan inneholde noe distraherende informasjon.
Oppgavene på nivå 2 omhandler av og til spesifikke, eller mindre kjente situasjoner. De krever at deltakerne gjør indirekte sammenligninger mellom teksten og innholdsinformasjonen, noen ganger etter lange instruksjoner. Enkelte oppgaver har lite veiledning om hvordan oppgaven skal utføres og krever at testtakeren vurderer et informasjonselement eller samler informasjon gjennom flere trinn.

Nivå 3
(276-325)

Voksne på nivå 3 kan finne mening i store mengder tekst eller identifisere informasjon og formulere svar gjennom flere trinn. De kan identifisere, tolke og vurdere én eller flere informasjonsbiter, ofte ved å trekke slutninger på ulike nivåer. Voksne på dette nivået kan kombinere ulike prosesser (tilgang, forståelse og evaluering) dersom oppgaven krever det. De kan også sammenligne og evaluere flere informasjonsdeler fra tekst(er) basert på hvor relevante eller troverdige de er.
Tekster på nivå 3 er ofte detaljerte og kan være lange og varierte i form (kontinuerlige, ikke-kontinuerlige eller blandede). Informasjonen kan være spredt over flere sider, noen ganger fra flere kilder, noen ganger med motstridende informasjon. For å fullføre oppgavene må leseren forstå tekststrukturer og signalord, spesielt når det gjelder komplekse digitale tekster som krever navigasjon. Tekstene kan inneholde ukjente ord og argumenterende oppsett. Konkurrerende informasjon kan være fremtredende, men må settes til side for å finne riktig svar.
Oppgavene på nivå 3 krever at deltakeren identifiserer, tolker eller vurderer informasjon og ofte trekker flere slutninger. De må ignorere irrelevant eller upassende tekstinnhold for å svare nøyaktig. De mest komplekse oppgavene på dette nivået omfatter lange eller komplekse spørsmål som krever identifisering av flere kriterier, uten klar veiledning om hva som må gjøres.

Nivå 4
(326-375)

Voksne på nivå 4 kan lese lange og informasjonsrike tekster over flere sider og utføre oppgaver som krever at de henter, forstår, vurderer og reflekterer over tekstens innhold og kilder gjennom flere trinn. De kan tolke komplekse eller skjulte instruksjoner for å forstå hva som trengs for å løse oppgaven, og bruker ofte bakgrunnskunnskap for å trekke slutninger.
Tekster og oppgaver på nivå 4 kan omhandle abstrakte eller ukjente situasjoner. De inneholder ofte både mye tekst og stor mengde forstyrrende informasjon, som kan være like fremtredende som den informasjonen de trenger. På dette nivået kan voksne resonnere med komplekse spørsmål som bare har indirekte forbindelse til teksten, og/eller krever at flere informasjonsbiter spredt utover materialet tas i betraktning. Oppgavene kan også kreve at den voksne vurderer subtile argumenter eller overbevisende detaljer i teksten. Betinget informasjon er ofte til stede og må tas i betraktning av deltakeren. Svarformatet kan innebære vurdering eller sortering av komplekse påstander.

Nivå 5
(376-500)

Kartleggingen gir ingen direkte informasjon om hva voksne på nivå 5 kan gjøre. Praktiske begrensninger (særlig testtid) utelukket å inkludere oppgaver som involverer bruk av komplekse dokumentsett, avanserte søkeverktøy, dyptgående menystrukturer eller søkemotorer. Slike oppgaver er imidlertid en del av konstruktet leseforståelse i dagens verden, og fremtidige kartlegginger kan etterstrebe å inkludere oppgaver som fanger opp leseferdighet på nivå 5.
Ut fra de mest utfordrende oppgavene på nivå 4 kan vi få noen antydninger om ferdigheter på nivå 5. Voksne på dette nivået kan sannsynligvis forstå komplekse oppgaver og sette mål basert på indirekte og komplekse instruksjoner. De kan hente informasjon fra flere, tette tekster som inneholder mye forstyrrende informasjon og lage en helhetlig vurdering av ulike ideer eller synspunkter. De er også i stand til å evaluere argumenter basert på bevis og vurdere påliteligheten til ukjente kilder. På nivå 5 kan oppgavene også innebære abstrakte vurderinger, der de må velge informasjon som både er relevant og pålitelig.

Tallforståelse

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1 (Lavere enn 176)

Voksne som presterer under nivå 1 har grunnleggende forståelse av hele tall og kan tilegne seg og bruke matematisk kunnskap for å løse enkle oppgaver i ett steg. Informasjonen presenteres som bilder eller enkelt strukturert data satt i hverdagslige situasjoner, med lite eller ingen tekst og uten distraherende informasjon. Det matematiske innholdet er uformelt og tydelig.

Voksne på dette nivået kan:

• telle opptil 20 objekter, uavhengig av hvordan de er organisert (f.eks. tilfeldig arrangert, delt inn i grupper eller i et rutenett),

• sortere hendelser i kronologisk rekkefølge,

• finne det største tallet i en uordnet tall-liste,

• hente data direkte fra en graf, og

• utføre addisjon og subtraksjon med små heltall.

Nivå 1 (176-225)

Voksne på nivå 1 viser tallforståelse som involverer hele tall, desimaltall, vanlige brøker og prosent. De kan hente og bruke matematisk informasjon i noe mer komplekse situasjoner i hverdagen, der det matematiske innholdet er tydelig og med lite tekst og forstyrrende informasjon. De kan lage enkle strategier som trenger ett eller to steg for å løse oppgaven.

Voksne på dette nivået kan:

• tolke enkle romlige fremstillinger eller en skala på et kart,

• identifisere og hente ut informasjon fra en tabell eller graf, og fullføre et enkelt søylediagram med hele tall,

• identifisere den største verdien i en uordnet liste, også ved å sammenligne desimaler, og

• utføre grunnleggende aritmetiske operasjoner, inkludert multiplikasjon og divisjon, med hele tall, penger og enkle prosenter som 25 % og 50 %.

Nivå 2 (226-275)

Voksne på nivå 2 kan hente, bruke og vurdere enkel matematisk informasjon i oppgaver fra ulike hverdagslige situasjoner. De kan tolke og bruke informasjon presentert i litt mer komplekse former, som smultring-diagrammer, stablede stolpe-diagrammer eller lineære skalaer, som kan inneholde formelle begreper og noe distraherende informasjon. Voksne på dette nivået kan utføre matematiske oppgaver som krever flere steg.

Voksne på dette nivået kan:

• bruke dynamiske applikasjoner til enkle målinger, samt hente og sortere data fra tabeller eller interaktive diagrammer,

• benytte enkel proporsjonal tenkning eller løse problemer som må tilfredsstille opptil to betingelser,

• formulere prosesser og uttrykk for å representere situasjoner matematisk, herunder å kombinere og koble informasjon,

• bruke matematisk resonnering for å vurdere om påstander er gyldig,

• estimere eller utføre beregninger som involverer brøker, desimaltall, tid, målinger og mindre vanlige prosenter, eller bruke vanlige metoder som beregning av gjennomsnitt,

• sette inn i og evaluere kontekster som omfatter gjeldende algebraiske formler, og

• identifisere mønstre innen todimensjonale geometriske fremstillinger.

Nivå 3 (276-325)

Voksne på nivå 3 kan hente, bruke, reflektere over og vurdere matematisk informasjon i hverdagslige situasjoner. De kan også vurdere hvordan informasjonen skal brukes for å løse et problem. Den matematiske informasjonen kan være mindre tydelig, presentert i mindre vanlige situasjoner, og bruke mer formell og kompleks representasjon og terminologi. Voksne på dette nivået kan fullføre oppgaver som krever bruk av to eller flere steg og oppfyllelse av flere vilkår. Oppgavene kan også kreve bruk, integrasjon eller bearbeiding av flere datakilder for å utføre de nødvendige matematiske analysene nødvendige for den spesifikke oppgaven.

Voksne på dette nivået kan:

• estimere eller utføre beregninger med et bredt spekter av heltall, desimaltall, prosenter, brøker og måleenheter, inkludert bruk av proporsjonal tenkning,

• finne en manglende verdi i et datasett når gjennomsnittet er kjent,

• gjenkjenne og bruke mønstre (visuelle og numeriske) for å estimere verdier,

• reflektere over og bruke matematisk resonering til å vurdere om konklusjoner basert på data er gyldige,

• vurdere påstander og relasjoner ved hjelp av ulike datakilder,

• gjenkjenne en formulering ved bruk av ikke-standard notasjon, og

• benytte romlig visualisering for å analysere figurer, inkludert å gå fra tre- til to-dimensjonal representasjon.

Nivå 4 (326-375)

Voksne på nivå 4 kan bruke og anvende en rekke problemløsningsstrategier for å tilegne seg, analysere, resonnere og kritisk reflektere over, samt evaluere et bredt spekter av matematisk informasjon som ofte presenteres i ukjente kontekster. Informasjonen er kanskje ikke alltid presentert på en eksplisitt måte. Voksne på dette nivået kan utvikle og anvende strategier for å løse oppgaver i flere steg. Dette kan innebære å inkludere konsepter fra ulike matematiske fagområder, eller bruke mer komplekse og formelle matematiske prosedyrer.

Voksne på dette nivået kan:

• beregne og tolke rater og forhold,

• utvikle en strategi for å sammenligne store datasett,

• lese og tolke multivariate data presentert i et enkelt diagram,

• analysere komplekse, autentiske algebraiske formler for å forstå forholdet mellom variabler,

• reflektere over og resonnere matematisk for å vurdere gyldigheten av statistiske eller matematiske konklusjoner, påstander eller argumenter med hensyn til relevante betingelser, og

• formulere et problem slik at resultatet passer presist til situasjonens behov.

Nivå 5 (376-500)

Voksne på nivå 5 kan bruke og anvende problemløsningsstrategier for å analysere, evaluere, resonnere og kritisk reflektere over kompleks og formell matematisk informasjon, inkludert dynamiske fremstillinger. De viser forståelse av statistiske konsepter og kan kritisk reflektere over om et datasett kan brukes til å støtte eller motbevise en påstand. Voksne på dette nivået kan også velge den mest passende grafiske fremstillingen for data som viser sammenhenger.

Adaptiv problemløsning

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1 (Lavere enn 176)

Voksne som presterer under nivå 1 forstår svært enkle, statiske problemer i et klart strukturert miljø. Problemer inneholder ingen skjulte elementer eller unødvendig informasjon som kan distrahere, og krever vanligvis bare ett steg for å finne løsningen.

Voksne på dette nivået kan bruke grunnleggende kognitive prosessene og løse enkle problemer dersom de får tydelig støtte og blir oppfordret til det.

Nivå 1 (176-225)

Voksne på nivå 1 kan forstå enkle problemer og utvikle løsninger for dem. Problemer har få elementer og lite eller ingen unødvendig informasjon. Løsningene er enkle og består av få steg. Problemene presenteres i en kontekst med én eller to informasjonskilder og har et tydelig definert mål.

Voksne på nivå 1 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller av enkle og klart strukturerte problemer,

• forstå sammenheng mellom oppgaver og stimuli som er eksplisitte og i et strukturert miljø, og

• løse statiske problemer som ikke krever tilpasning.

Nivå 2 (226-275)

Voksne på nivå 2 kan finne og bruke løsninger som består av flere steg for problemer der én viktig variabel må vurderes for å avgjøre om problemet er løst. I dynamiske problemer som endrer seg, kan voksne på dette nivået identifisere relevant informasjon hvis de får klare hint om endringen eller hvis endringene er enkle og det skjer én endring om gangen. Problemene er satt i et godt strukturert miljø og inneholder noen få viktige informasjonselementer. Små hindringer kan oppstå, men kan enkelt løses ved å justere fremgangsmåten.

Voksne på nivå 2 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller for enkle til moderat vanskelige problemer, samt tilpasse disse etter behov,

• reagere adekvat på endringer som presenteres i synlige trinn, og

• håndtere endringer i problemstillingen og miljøet hvis disse endringene har lav eller moderat kognitiv kompleksitet.

Voksne på dette nivået bruker også disse metakognitive prosesser:

• søke etter beste løsninger ved å evaluere alternative løsningsveier i lav til moderat komplekse problemer,

• følge med på fremdriften mot ett spesifikt mål, og

• reflektere over den valgte løsningsstrategien hvis det oppstår en hindring og når de eksplisitt blir bedt om å tilpasse seg.

Nivå 3 (276-325)

Voksne på nivå 3 forstår problemer som enten er statiske, men mer komplekse, eller som har middels til høyt nivå av endringer. De kan løse problemer med flere krav eller problemer som krever at flere mål oppnås samtidig. I problemer som endres og krever tilpasning, kan de håndtere hyppige og delvis kontinuerlige endringer. De skiller mellom endringer som er relevante og de som er mindre relevante eller uten betydning.

Voksne på dette nivået kan finne og bruke løsninger i flere steg som tar hensyn til flere viktige variabler samtidig og vurderer hvordan ulike elementer påvirker hverandre. I dynamiske problemer kan de forutse fremtidige utviklinger basert på tidligere informasjon og tilpasse seg ut fra disse forventningene.

Voksne på nivå 3 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller for problemer med moderat til høy kompleksitet,

• aktivt lete etter løsninger ved kontinuerlig å evaluere informasjonen som gis i problemmiljøet, og

• skille mellom relevant og irrelevant informasjon.

Voksne på dette nivået gjør bruk av følgende metakognitive prosesser:

• overvåke forståelsen av problemet og endringene i problemet,

• overvåke og evaluere fremgang mot målet for problemet,

• sette delmål og evaluere alternative løsninger på problemet, og

• reflektere over løsningsstrategien og justere den hvis nødvendig.

Nivå 4 (326-500)

Voksne på nivå 4 kan forstå komplekse problemer i ustrukturerte og informasjonsrike kontekster. De kan kombinere flere informasjonskilder, se hvordan de påvirker hverandre, skille ut irrelevant informasjon og finne viktige ledetråder. Voksne på dette nivået kan bruke løsninger med flere steg for å nå ett eller flere komplekse mål. De tilpasser problemløsningsprosessen til endringer, selv når endringene ikke er tydelige, skjer uventet eller krever at de ser på problemet på nytt. De skiller mellom viktige og uviktige endringer, forutser fremtidige utviklinger i problemet, og vurderer flere kriterier samtidig for å bedømme om det er sannsynlig at løsningsprosessen vil føre til måloppnåelse.

Voksne på nivå 4 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage komplekse mentale modeller av problemer ved å kombinere informasjon fra flere kilder,

• finne forbindelser mellom oppgaver og stimuli, selv om disse forbindelsene er komplekse eller vanskelige å oppdage,

• utvikle strategier for å nå flere mål samtidig og gjennomføre løsninger i flere steg, og

• kontinuerlig oppdatere sin mentale modell, søkestrategier og løsninger under problemløsning.

Voksne på nivå 4 gjør bruk av følgende metakognitive prosesser:

• reflektere over og overvåke problemløsningsprosessen kontinuerlig, selv om miljøet er komplekst og endrer seg uventet,

• gå tilbake til og kontinuerlig revurdere sin mentale modell, tilgjengelig informasjon og måloppnåelse,

• vise adekvate og umiddelbare reaksjoner på endring, og

• håndtere hyppige og uforutsigbare endringer, og tilpasse løsningsstrategien sin deretter.

Utdanningsnivå er kodet etter den internasjonale standarden for klassifisering av utdanningsnivåer, ISCED97 i 2012. I 2023 brukes en nyere versjon av ISCED-standarden, ISCED2011.

Statistikken bruker også Standard for gruppering av personer etter innvandringsbakgrunn. I denne statistikken skilles det mellom innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og øvrig befolkning.

Voksnes ferdigheter

Foreløpig ikke fastsatt

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Nasjonalt nivå

PIAAC gjennomføres hvert tiende år. PIAAC2 ble gjennomført i Norge fra september 2022 til juni 2023. PIAAC1 ble gjennomført i perioden august 2011 til mai 2012.

Data leveres til Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD).

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte mikrodata) som statistikken bygger på til forskningsformål frem til 2072. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Anonym fil (såkalt PUF) sendes til OECD.

PIAAC er den største internasjonale undersøkelsen av voksnes ferdigheter, som ble gjennomført i Norge i 2012 (PIAAC1) og i 2023 (PIAAC2). Formålet med undersøkelsen er å kartlegge ferdighetsnivået i den voksne befolkningen ved å måle ferdighetene direkte, det vil si ved at respondentene løser oppgaver. I tillegg til testoppgaver inkluderer PIAAC-undersøkelsen også et omfattende spørreskjema, noe som gjør det det mulig å se ferdigheter i sammenheng med en rekke bakgrunnsvariabler, blant annet arbeidserfaring, utdanningsnivå og ulike demografiske kjennetegn. PIAAC2 kartlegger også respondentenes personlighetsfaktorer gjennom femfaktormodellen (Big 5).

At undersøkelsen gjennomføres hvert tiende år har ført til endringer i hva som blir målt og hvordan. PIAAC2 måler ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsing ved hjelp av digital testing. I PIAAC1 målte man, i tillegg til lese- og tallforståelse, problemløsning i IKT-miljø, og testing ble gjennomført enten på PC eller papir. Lese- og tallforståelse ble kartlagt også i forløperne til PIAAC, og Norge deltok både i The Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL) i 2003 og i andre runde av The International Adult Literacy Survey (SIALS) i 1998.

Ved å gi kunnskap om ferdighetsnivået i den voksne befolkningen, er PIAAC med på å bidra til kunnskapsgrunnlaget for utforming av utdanningspolitikk, kompetansepolitikk og arbeidsmarkedspolitikk, både i Norge og internasjonalt. Viktige brukere er OECD, Kunnskapsdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, internasjonale organisasjoner, forskere, partene i arbeidslivet og media.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne. Internasjonale resultater av undersøkelsen har vært kjent for Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet gjennom deres rolle i det internasjonale PIAAC-prosjektstyret.

Ikke relevant
Ikke relevant

Statistikken dekker bosatte personer, med unntak av personer som er bosatt på institusjon, i alderen 16-65 år.

Målpopulasjonen for PIAAC er bosatte personer mellom 16 og 65 år. Personer uten fast bopel og personer som bodde i kollektive boenheter (for eksempel helseinstitusjoner, fengsler, militærleirer), var ikke med i målpopulasjonen.

I PIAAC2 ble det trukket et hovedutvalg på 7 800 personer. For å sikre nok antall respondenter, ble det også trukket et tilleggsutvalg på 2 180 personer, som kunne benyttes dersom hovedutvalget ikke ga tilstrekkelig antall intervjuer. Utvalgene ble trukket som enkle tilfeldige utvalg basert på bosatte personer i Folkeregisteret per 01.06.2022. Siden datainnsamlingen i PIAAC2 skulle foregå over flere måneder, ble utvalget avgrenset basert på alder i midten av datainnsamlingsperioden, nemlig alder per 31.12.2022. Hele tilleggsutvalget har blitt inkludert i totalutvalget.

I PIAAC1 ble det trukket et utvalg på 8 506 personer, samt et tilleggsutvalg på 1 705 personer. Det ble ikke behov for å benytte tilleggsutvalget.

Datainnsamlingen i PIAAC2 ble gjennomført fra september 2022 til juni 2023, mens feltperioden for PIAAC1 var fra august 2011 til mai 2012.

PIAAC-undersøkelse er flerdelt. Først blir respondentene ledet gjennom et intervju, og deretter besvarer de oppgaver. I PIAAC2 skulle oppgaver løses på nettbrett. Mens intervjuet kunne gjennomføres enten på norsk eller engelsk, kunne den selvadministrerte oppgavedelen bare løses på norsk. I PIAAC1 ble oppgavene gjennomført ved hjelp av PC og papir-øvelseshefter. For detaljert informasjon om datainnsamlingen, se også dokumentasjonsrapportene for PIAAC1 og PIAAC2.

Spørreskjemaet var inndelt i ulike temaer, med spørsmål om forhold som kan påvirke ferdighetene som PIAAC måler:

A: Demografisk informasjon: Spørsmål om respondentens alder, kjønn, fødeland, foreldres fødeland og hvilke(t) språk respondenten lærte, og snakker hjemme.

B: Utdanning og organisert opplæring: Spørsmål knyttet til respondentens formelle utdanning – høyeste fullførte, fagområde osv., og ikke-formell opplæring, som kurs og annen organisert opplæring respondenten har gjennomgått.

C: Status på arbeidsmarkedet: respondentens sysselsettingsstatus på intervjutidspunktet, tidligere yrkeskarriere, osv.

D: Nåværende jobb eller bedrift: Spørsmål om respondentens nåværende yrke og inntekt, antall ansatte der respondenten jobber, type arbeidsavtale, arbeidsoppgaver, osv.

E: Siste jobb eller bedrift (arbeider ikke, men har arbeidet i de siste fem årene): Spørsmål om respondentens siste jobb, grunner til at respondenten ikke arbeider nå, osv.

F: Ferdigheter brukt i nåværende/siste jobb: Spørsmål knyttet til respondentens bruk av lese- og tallferdigheter i jobben, samt bruk av IKT på arbeidsplassen.

G: Bruk av ferdigheter i hverdagslivet: Spørsmål om respondentens bruk av PC og andre digitale enheter (f.eks. smarttelefon) utenom jobb.

H: Respondentens aktiviteter på jobben: Spørsmål om respondentens arbeidsoppgaver og autonomi på arbeidsplassen, om arbeidsmiljøet, inkludert teamarbeid, inkludering, problemløsing, osv.

I: Individuelle egenskaper: Spørsmål om respondentens holdninger og aktiviteter, inkludert deltakelse i frivillig arbeid, tilfredshet med tilværelsen, generell helsetilstand, osv.

J: Bakgrunnsinformasjon: Spørsmål om respondentens foreldre/foresatte, partner, barn, barndom, foreldres/foresattes utdanning, osv.

K (kun i PIAAC2): Sosiale og emosjonelle dimensjoner: Spørsmål om respondentens sosiale og emosjonelle ferdigheter, målt gjennom personlighetstrekk som åpenhet for opplevelser, emosjonell stabilitet, osv.

PIAAC2, i motsetning til tidligere undersøkelser, estimerer ferdigheter også blant delen av voksenbefolkningen som ikke kan delta i undersøkelsen på grunn av språkbarrierer. Disse respondentene fikk gjennomført et kort intervju, såkalt dørstokkintervju, der man samlet inn informasjon om kjønn, alder, utdanning, arbeidsmarkedsstatus, fødeland og antall år bosatt i Norge.

Når spørsmålene i PIAAC2 er besvart, går respondentene videre til oppgavedelen. Etter introduksjon og opplæring i bruk av nettbrettet, bes respondenten om å løse 16 innledende oppgaver – åtte i «leseforståelse» og åtte i «tallforståelse». Skåren på disse oppgavene avgjør hvilken av tre stier respondenten følger: de som ikke består den innledende testen (sti 1) svarer kun på oppgaver som vurderer grunnleggende lese- og tallforståelse, mens de som skårer lavt (sti 2) og de som skårer høyt (sti 3) svarer i tillegg på oppgaver fra to av de tre ferdighetsområdene. Ingen respondenter får oppgaver fra alle tre ferdighetsområdene. Oppgavene har ulik vanskelighetsgrad og de er ikke nødvendigvis like for alle respondenter. Både fordi ingen får alle oppgavene, men også fordi oppgaver innen lese- og tallforståelse er adaptivt utformet. Det vil si at hvis en oppgave er besvart riktig, blir vanskelighetsgrad på neste oppgave enten lik eller høyere.

For hvert område beregnes det ferdighetsskår fra 0 til 500, som skal gjenspeile en persons ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning. Denne beregningen gjøres med metoder innen Item response theory (IRT) og innebærer å kombinere svar fra spørreskjema og oppgaver for å beregne sannsynligheten for at respondentene kan løse oppgaver av ulik vanskelighetsgrad.

For detaljert informasjon om PIAAC-spørreskjema og oppgaver, samt om beregning av skårer for oppgavene, se PIAAC technical report for PIAAC1 og PIAAC2, som er tilgjengelig på http://www.oecd.org/site/piaac.

Nettoutvalg i PIAAC2 består av 4 053 personer, hvorav 64 gjennomførte kun dørstokkintervju. Ved å bruke SSB sin standard for beregning av svarprosenten, er den faktiske effekten av datainnsamlingen 43 prosent.

I PIAAC1 var svarprosent 62, og nettoutvalget besto av 5 128 personer.

Utvalget skal gjenspeile populasjonen med tanke på fordeling av aldersgrupper, kjønn, utdanningsnivå og andre bakgrunnsvariabler. Det er imidlertid ikke alle personer i et bruttoutvalg som svarer på undersøkelsen, noe som introduserer skjevheter. Vekting og kalibrering ble benyttet for å justere for skjevhetene som oppstår. Se dokumentasjonsrapport for den enkelte undersøkelsen for detaljert beskrivelse av prosessen.

Ikke relevant

Intervjuere og alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. SSB har utnevnt eget personvernombud.

SSB offentliggjør ikke tall som medfører fare for avsløring av enkeltopplysninger om personer eller husholdninger. For å sikre dette oppgis ikke resultater for grupper med færre enn 60 observasjoner i denne statistikken.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

Innhold i både PIAAC, ALL og IALS-undersøkelsene er harmonisert i forkant av datainnsamlingen, slik at sammenlikning av resultater mellom landene kan gjøres direkte for den enkelte undersøkelsen. Sammenlikning av resultater mellom undersøkelsene krever å ta hensyn til endringer i måleinstrumenter, gjennomføringsmetoder og modellering av frafall. Det er imidlertid viktig å understreke at ferdighetene som kreves i dagens samfunn har endret seg. For eksempel innebærer det å ha god lese- og tallforståelse i dag noe annet enn på 1990-tallet, da vi nå må forholde oss til digitale tekster og nye informasjonskanaler.

Sammenlikning av resultater mellom PIAAC2 og PIAAC1

PIAAC2 estimerer ferdigheter også blant delen av voksenbefolkningen som ikke kan delta i undersøkelsen på grunn av språkbarrierer, noe som ikke ble gjort i tidligere undersøkelser. For å kunne sammenlikne resultater fra PIAAC1 og PIAAC2 må derfor dørstokkintervjuene holdes utenfor PIAAC2 datagrunnlaget. Dessuten har PIAAC2 innført flere metodiske endringer, for eksempel helhetlig digital testing og inkludering av grunnleggende oppgaver på hovedskalaene, som bidrar til økt usikkerhet når resultater fra ulike undersøkelser, sykluser eller år sammenlignes. For at skårene i lese- og tallforståelse mellom PIAAC1 og PIAAC2 skal kunne sammenlignes, må derfor koblingsfeilen, også kalt «linking error», legges til standardfeilen når vi sammenligner enkelte mål, for eksempel gjennomsnittet eller prosentilverdiene. Dette gjelder ikke når vi sammenligner differanser i antall poeng, fordi usikkerhetene i to poengverdier vil kansellere hverandre når vi beregner forskjellen. Koblingsfeil mellom PIAAC1 og PIAAC2 er estimert til 3,27 for leseforståelse og 2,95 for tallforståelse.

Sammenlikning av resultater mellom PIAAC2 og forløperne til PIAAC (IALS og ALL)

Det er mulig å sammenlikne resultater for ferdigheter mellom PIAAC og tidligere undersøkelser, men siden det ikke finnes eksakte mål på koblingsfeil for IALS og ALL, antar man i stedet at koblingsfeilen er null, noe som kan føre til at usikkerheten underestimeres i trendanalysen.

PIAAC er en utvalgsundersøkelse, og utvalgsundersøkelser kan ha ulike feilkilder.

I enhver undersøkelse, både i totaltellinger og utvalgsundersøkelser, kan det forekomme svar som er feil. Feilene kan oppstå både i forbindelse med innsamlingen og under bearbeidingen. Innsamling av data gjennom et spørreskjema gjør det mulig å legge inn filtre, slik at spørsmålene blir tilpasset respondentens svar på tidligere spørsmål, og det kan legges inn feilmeldinger dersom intervjueren taster inn svar som ikke er konsistente med tidligere svar.

Innsamlingsfeil kan også komme av at respondenten oppgir feil svar. Det kan skyldes vansker med å huske forhold tilbake i tid eller misforståelser av spørsmål. Respondenten kan også gi feil svar på spørsmål dersom det oppfattes som sensitivt.

Bearbeidingsfeil er avvik mellom den verdien som registreres inn og den verdien som til slutt rapporteres ut. Gjennom ulike kontroller har man søkt å finne feil og rette dem opp.

I starten av datafangsten for PIAAC2 var det en feil i øvelsesdelen som gjorde at øvelsene tok veldig lang tid. Vi opplevde at noen respondenter brukte over 4 timer på undersøkelsen. At øvelsene tok så lang tid kan ha påvirket resultatet for noen respondenter som holdt på veldig lenge. Noen respondenter måtte avbryte intervjuet fordi de ikke hadde mer tid til rådighet. Det kom en ny versjon av intervjuprogrammet 27. oktober 2022, som gjorde at øvelsene tok kortere tid. Etter dette kom gjennomsnittstiden på et intervju ned til omtrent 2 timer som var det respondentene ble forespeilet.

Gjennom utvalgsundersøkelser kan vi anslå ferdighetsnivået i en stor gruppe (populasjonen) ved å måle nivået bare i et mindre utvalg som er trukket fra populasjonen. Det gir store besparelser sammenlignet med om vi skulle gjennomført målingen i hele populasjonen, men samtidig får vi en viss usikkerhet i anslagene. Denne usikkerheten kan vi beregne når vi kjenner sannsynligheten for at hver enkelt enhet i populasjonen skal bli trukket til utvalget.

Metoden som brukes til å beregne et anslag (estimatet), kalles en estimator. Det er to aspekter ved en estimator som er viktige. For det første bør estimatoren gi omtrent korrekt verdi ved gjentatte forsøk. Det vil si at den "treffer målet" i den forstand at ved gjentatt trekking av utvalg, vil gjennomsnittsverdien av estimatene være sentret rundt den sanne populasjonsverdien; estimatoren er forventningsrett. I tillegg trenger vi et mål på hvor stor variasjon rundt populasjonsverdien estimatene har ved gjentatt trekking av utvalg. Det er denne variasjonen som er den statistiske usikkerheten til estimatet, og det vanlige målet er standardfeilen, SE (fra det engelske begrepet "standard error"), til estimatet. SE er definert som det estimerte standardavviket til estimatoren. SE forteller dermed hvor mye et anslag i gjennomsnitt vil avvike fra den sanne verdien.

Som en illustrasjon: La oss si vi ønsker å estimere prosentandelen kvinner, P 0, i en befolkning (populasjon) med størrelse N. Anta utvalget av størrelse n er trukket tilfeldig, det vil si at alle enheter har samme sannsynlighet n / N for å bli med i utvalget. La P være prosentandelen kvinner i utvalget. Da er P en forventningsrett estimator for P 0 og standardfeilen er gitt ved:

Estimeringsfeilen vi begår er forskjellen mellom P og P 0. Denne er selvfølgelig ukjent, men vi kan gi et anslag, feilmarginen, på hvor stor den med en gitt sannsynlighet kan være. Feilmarginen er definert som 2· SE. Intervallet

( P – 2· SE , P +SE )

er et 95 prosent konfidensintervall. Det betyr at sannsynligheten for at intervallet dekker den sanne verdien P 0 er 0,95 (95 prosent). Eller sagt på en annen måte, ved gjentatte utvalg så vil 95 prosent av intervallene dekke den sanne verdien P 0. Vi sier da et det er 95 prosent sikkerhet for at det beregnede intervallet dekker den sanne verdien.

Ferdighetsskårene i PIAAC beregnes med metoder innen Item Response Theory (IRT), og som alle estimater innehar de en viss usikkerhet. Resultatene generelt, og snittskårene spesielt, bør derfor alltid vises med tilhørende standardfeil.

Ikke relevant

Faktasider

Kontakt