Statistikk innhold

Statistikk om

Voksnes ferdigheter

Statistikken gir en oversikt over ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og problemløsning i befolkningen 16–65 år. Den er basert på PIAAC undersøkelsen (Programme for the International Assesment of Adult Competencies) som ble gjennomført i 2012 og 2023.

Oppdatert: 10. desember 2024
Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • Andel av voksne 16-65 år på hvert ferdighetsnivå i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning. Prosent
    Andel av voksne 16-65 år på hvert ferdighetsnivå i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og kjønn. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og kjønn. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    Begge kjønn
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Kvinner
    Lavere enn nivå 15,53,93,5
    Nivå 17,39,810,6
    Nivå 224,728,837,1
    Nivå 343,040,641,7
    Nivå 4-519,516,97,1
    Menn
    Lavere enn nivå 17,34,85,3
    Nivå 19,68,510,9
    Nivå 224,020,932,1
    Nivå 338,638,041,1
    Nivå 4-520,527,710,6
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og alder. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og alder. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    16-65 år
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    16-24 år
    Lavere enn nivå 12,52,22,0
    Nivå 17,68,06,4
    Nivå 226,127,335,7
    Nivå 343,342,245,6
    Nivå 4-520,620,310,3
    25-34 år
    Lavere enn nivå 16,43,93,4
    Nivå 16,16,97,9
    Nivå 218,220,826,0
    Nivå 344,040,449,6
    Nivå 4-525,328,013,1
    35-44 år
    Lavere enn nivå 17,75,25,1
    Nivå 18,17,89,4
    Nivå 219,820,929,0
    Nivå 339,439,444,9
    Nivå 4-525,026,711,6
    45-54 år
    Lavere enn nivå 18,45,76,2
    Nivå 17,59,510,3
    Nivå 223,823,436,1
    Nivå 340,638,639,9
    Nivå 4-519,822,97,5
    55-65 år
    Lavere enn nivå 16,54,65,0
    Nivå 112,913,018,7
    Nivå 234,031,945,9
    Nivå 336,936,527,9
    Nivå 4-59,714,02,4
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og utdanningsnivå. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og utdanningsnivå. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    Alle utdanningsnivåer
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Grunnskole eller ingen utdanning
    Lavere enn nivå 115,812,011,7
    Nivå 117,619,018,7
    Nivå 230,633,137,6
    Nivå 329,728,628,4
    Nivå 4-56,37,33,6
    Videregående utdanning
    Lavere enn nivå 15,84,14,2
    Nivå 19,210,512,8
    Nivå 232,231,542,0
    Nivå 340,340,335,3
    Nivå 4-512,613,65,8
    Høyere utdanning
    Lavere enn nivå 12,51,01,3
    Nivå 14,03,85,5
    Nivå 216,116,427,9
    Nivå 346,043,351,8
    Nivå 4-531,435,513,5
    Standardtegn i tabeller
  • Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og innvandringsbakgrunn. Prosent
    Ferdigheter blant voksne, etter ferdighetsnivå og innvandringsbakgrunn. Prosent
    2023
    LeseforståelseTallforståelseAdaptiv problemløsning
    I alt
    Lavere enn nivå 16,44,44,4
    Nivå 18,59,110,7
    Nivå 224,324,834,5
    Nivå 340,739,341,4
    Nivå 4-520,022,48,9
    Innvandrere
    Lavere enn nivå 125,716,917,5
    Nivå 118,719,923,3
    Nivå 224,924,530,8
    Nivå 322,625,224,5
    Nivå 4-58,113,53,9
    Norskfødte med innvandrerforeldre
    Lavere enn nivå 14,13,23,1
    Nivå 111,114,910,7
    Nivå 232,728,037,6
    Nivå 336,937,839,8
    Nivå 4-515,216,08,8
    Den øvrige befolkningen
    Lavere enn nivå 11,10,90,8
    Nivå 15,55,97,2
    Nivå 224,024,835,5
    Nivå 346,043,346,2
    Nivå 4-523,525,110,3
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 9. desember 2024.

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Begreper og definisjoner følger kravene satt av OECD.

Leseforståelse (literacy) er i PIAAC2 definert som evnen til å få tilgang til, forstå, evaluere og reflektere over informasjon fra skriftlige tekster for å oppnå sine mål, utvikle sin kunnskap og sitt potensial, og delta i samfunnet. Begrepet dekker et bredt spekter av ferdigheter som går fra å kunne dekode skrevne ord og setninger til å forstå, tolke og vurdere komplekse tekster. Dette er en grunnleggende ferdighet for å kunne utvikle mer avanserte ferdigheter individuelt, og er også viktig for samfunnets økonomiske og sosiale utvikling. Leseforståelse ble kartlagt både i 2012 og 2023.

Tallforståelse (numeracy) er i PIAAC2 definert som evnen til å få tilgang til, bruke og resonnere kritisk rundt matematisk innhold, informasjon og ideer representert på ulike måter for å møte de matematiske kravene i ulike situasjoner i voksenlivet. Tallforståelse beskriver evnen til å kunne håndtere en rekke situasjoner som krever matematisk kunnskap, og stiller krav til at en kan håndtere problemer ved å bruke matematisk informasjon. Dette er en grunnleggende ferdighet i en tid hvor folk står overfor en økende mengde og et bredere spektrum av numerisk og matematisk informasjon i dagliglivet. Tallforståelse ble kartlagt både i 2012 og 2023.

Adaptiv problemløsning (adaptive problem solving) er evnen til å nå sine mål i en dynamisk situasjon der en løsning ikke umiddelbart er tilgjengelig. Det krever bruk av kognitive og metakognitive prosesser for å definere problemet, søke etter informasjon og anvende en løsning i ulike informasjonsmiljøer og kontekster. Å håndtere problemer ved å tilpasse strategier til ulike kontekster og situasjonens behov er en viktig ferdighet, både privat og i arbeidslivet. Adaptiv problemløsning ble kartlagt i 2023.

Problemløsning i IKT-miljø (problem solving in technology-rich environments) er evnen til å bruke digital teknologi, kommunikasjonsverktøy og nettverk for å finne informasjon, kommunisere med andre og utføre praktiske oppgaver. Dette omfatter evnen til å løse oppgaver knyttet til privatliv, arbeid og deltakelse i sosiale sammenhenger ved å definere mål og lage planer, samt å fremskaffe og bruke informasjon ved hjelp av datamaskiner og datanettverk (Internett). Problemløsning i IKT-miljø ble kartlagt i 2012.

Ferdighetsnivåer

Alle ferdigheter måles på en skala fra 0 til 500, med det er viktig å merke at disse skalaene er distinkte og skårene på de ulike ferdighetsskalaene bør ikke direkte sammenlignes. Skalaen i hvert ferdighetsområde beskrives ut fra vanskelighetsgrad på oppgavene som er plassert på ulike punkter på skalaen. Skalaene er inndelt i «ferdighetsnivåer» basert på bestemte poenggrenser: seks nivåer for leseferdighet og tallforståelse (under nivå 1 og nivå 1 til 5) og fem nivåer for adaptiv problemløsning (under nivå 1 og nivå 1 til 4)

Nivåinndeling av ferdigheter etter antall poeng oppnådd

Undersøkelse

Under nivå 1

Nivå 1

Nivå 2

Nivå 3

Nivå 4

Nivå 5

Leseforståelse

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 - 375

376 eller høyere

Tallforståelse

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 - 375

376 eller høyere

Adaptiv problemløsning

175 eller lavere

176 - 225

226 - 275

276 - 325

326 eller høyere

Leseforståelse

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1
(Lavere enn 176)

De fleste voksne på nivå under 1 kan forstå mening på setningsnivå. De kan avgjøre om en setning gir mening, basert enten på sannsynlighet (om det som beskrives kan skje i virkeligheten), eller setningens interne logikk. De kan også lese korte, enkle avsnitt og bestemme hvilket av to ord som gir setningen mening og gjør den konsistent med resten av teksten. I tillegg kan de finne enkeltord eller tall i svært korte tekster for å svare på enkle, direkte spørsmål.
Tekster på nivå under 1 er svært korte og inneholder ingen eller bare noen få kjente struktureringsverktøy som titler eller overskrifter. De inneholder ingen distraherende informasjon eller navigasjonsverktøy som brukes i digitale tekster (f.eks. menyer, lenker eller faner).
Oppgavene på nivå under 1 er enkle og svært tydelige når det gjelder hva man skal gjøre og hvordan. Disse oppgavene krever kun forståelse på setningsnivå eller mellom to enkle tilstøtende setninger. Når teksten inneholder mer enn én setning, handler oppgaven om å identifisere ett enkelt ord eller uttrykk som svar.

Nivå 1
(176-225)

Voksne på nivå 1 kan finne informasjon på en side med tekst, velge relevant lenke på en nettside og identifisere relevant tekst blant flere alternativer når den relevante informasjonen er tydelig angitt. De kan forstå meningen med korte tekster og hvordan lister eller seksjoner er organisert på en side.
Tekster på nivå 1 kan være kontinuerlige, ikke-kontinuerlige eller blandede og gjelder både trykte og digitale miljøer. Teksten er vanligvis kort (opptil noen få hundre ord) og inneholder lite eller ingen distraherende informasjon. Ikke-kontinuerlige tekster kan ha en listeform (som en resultatside fra en søkemotor) eller bestå av noen få selvstendige seksjoner, eventuelt med illustrasjoner eller enkle diagrammer.
Oppgavene på nivå 1 innebærer enkle spørsmål som gir noe veiledning om hva man skal gjøre, med et enkelt steg for å finne svaret. Det er en direkte og tydelig forbindelse mellom spørsmålet og den nødvendige informasjonen i teksten, selv om enkelte oppgaver kan kreve at man ser på mer enn ett informasjonselement.

Nivå 2
(226-275)

På nivå 2 kan voksne finne og forstå informasjon i lengre tekster som kan inneholde noe distraherende informasjon. De kan navigere gjennom enkle digitale tekster på flere sider for å finne spesifikk informasjon fra ulike deler av teksten. De kan parafrasere og trekke slutninger ved å bruke enkeltstående eller tilstøtende informasjon. Voksne på nivå 2 kan også vurdere mer enn ett kriterium når de velger eller formulerer et svar.
Tekster på nivå 2 kan bestå av flere avsnitt på én lengre eller noen få korte sider, og kan inkludere enkle nettsteder. Ikke-kontinuerlige tekster kan inneholde en todimensjonal tabell eller et enkelt flytskjema. Tilgang til målinformasjon kan kreve bruk av signaliserings- eller navigasjonsverktøy som er typiske for lengre trykte eller digitale tekster. Tekstene kan inneholde noe distraherende informasjon.
Oppgavene på nivå 2 omhandler av og til spesifikke, eller mindre kjente situasjoner. De krever at deltakerne gjør indirekte sammenligninger mellom teksten og innholdsinformasjonen, noen ganger etter lange instruksjoner. Enkelte oppgaver har lite veiledning om hvordan oppgaven skal utføres og krever at testtakeren vurderer et informasjonselement eller samler informasjon gjennom flere trinn.

Nivå 3
(276-325)

Voksne på nivå 3 kan finne mening i store mengder tekst eller identifisere informasjon og formulere svar gjennom flere trinn. De kan identifisere, tolke og vurdere én eller flere informasjonsbiter, ofte ved å trekke slutninger på ulike nivåer. Voksne på dette nivået kan kombinere ulike prosesser (tilgang, forståelse og evaluering) dersom oppgaven krever det. De kan også sammenligne og evaluere flere informasjonsdeler fra tekst(er) basert på hvor relevante eller troverdige de er.
Tekster på nivå 3 er ofte detaljerte og kan være lange og varierte i form (kontinuerlige, ikke-kontinuerlige eller blandede). Informasjonen kan være spredt over flere sider, noen ganger fra flere kilder, noen ganger med motstridende informasjon. For å fullføre oppgavene må leseren forstå tekststrukturer og signalord, spesielt når det gjelder komplekse digitale tekster som krever navigasjon. Tekstene kan inneholde ukjente ord og argumenterende oppsett. Konkurrerende informasjon kan være fremtredende, men må settes til side for å finne riktig svar.
Oppgavene på nivå 3 krever at deltakeren identifiserer, tolker eller vurderer informasjon og ofte trekker flere slutninger. De må ignorere irrelevant eller upassende tekstinnhold for å svare nøyaktig. De mest komplekse oppgavene på dette nivået omfatter lange eller komplekse spørsmål som krever identifisering av flere kriterier, uten klar veiledning om hva som må gjøres.

Nivå 4
(326-375)

Voksne på nivå 4 kan lese lange og informasjonsrike tekster over flere sider og utføre oppgaver som krever at de henter, forstår, vurderer og reflekterer over tekstens innhold og kilder gjennom flere trinn. De kan tolke komplekse eller skjulte instruksjoner for å forstå hva som trengs for å løse oppgaven, og bruker ofte bakgrunnskunnskap for å trekke slutninger.
Tekster og oppgaver på nivå 4 kan omhandle abstrakte eller ukjente situasjoner. De inneholder ofte både mye tekst og stor mengde forstyrrende informasjon, som kan være like fremtredende som den informasjonen de trenger. På dette nivået kan voksne resonnere med komplekse spørsmål som bare har indirekte forbindelse til teksten, og/eller krever at flere informasjonsbiter spredt utover materialet tas i betraktning. Oppgavene kan også kreve at den voksne vurderer subtile argumenter eller overbevisende detaljer i teksten. Betinget informasjon er ofte til stede og må tas i betraktning av deltakeren. Svarformatet kan innebære vurdering eller sortering av komplekse påstander.

Nivå 5
(376-500)

Kartleggingen gir ingen direkte informasjon om hva voksne på nivå 5 kan gjøre. Praktiske begrensninger (særlig testtid) utelukket å inkludere oppgaver som involverer bruk av komplekse dokumentsett, avanserte søkeverktøy, dyptgående menystrukturer eller søkemotorer. Slike oppgaver er imidlertid en del av konstruktet leseforståelse i dagens verden, og fremtidige kartlegginger kan etterstrebe å inkludere oppgaver som fanger opp leseferdighet på nivå 5.
Ut fra de mest utfordrende oppgavene på nivå 4 kan vi få noen antydninger om ferdigheter på nivå 5. Voksne på dette nivået kan sannsynligvis forstå komplekse oppgaver og sette mål basert på indirekte og komplekse instruksjoner. De kan hente informasjon fra flere, tette tekster som inneholder mye forstyrrende informasjon og lage en helhetlig vurdering av ulike ideer eller synspunkter. De er også i stand til å evaluere argumenter basert på bevis og vurdere påliteligheten til ukjente kilder. På nivå 5 kan oppgavene også innebære abstrakte vurderinger, der de må velge informasjon som både er relevant og pålitelig.

Tallforståelse

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1 (Lavere enn 176)

Voksne som presterer under nivå 1 har grunnleggende forståelse av hele tall og kan tilegne seg og bruke matematisk kunnskap for å løse enkle oppgaver i ett steg. Informasjonen presenteres som bilder eller enkelt strukturert data satt i hverdagslige situasjoner, med lite eller ingen tekst og uten distraherende informasjon. Det matematiske innholdet er uformelt og tydelig.

Voksne på dette nivået kan:

• telle opptil 20 objekter, uavhengig av hvordan de er organisert (f.eks. tilfeldig arrangert, delt inn i grupper eller i et rutenett),

• sortere hendelser i kronologisk rekkefølge,

• finne det største tallet i en uordnet tall-liste,

• hente data direkte fra en graf, og

• utføre addisjon og subtraksjon med små heltall.

Nivå 1 (176-225)

Voksne på nivå 1 viser tallforståelse som involverer hele tall, desimaltall, vanlige brøker og prosent. De kan hente og bruke matematisk informasjon i noe mer komplekse situasjoner i hverdagen, der det matematiske innholdet er tydelig og med lite tekst og forstyrrende informasjon. De kan lage enkle strategier som trenger ett eller to steg for å løse oppgaven.

Voksne på dette nivået kan:

• tolke enkle romlige fremstillinger eller en skala på et kart,

• identifisere og hente ut informasjon fra en tabell eller graf, og fullføre et enkelt søylediagram med hele tall,

• identifisere den største verdien i en uordnet liste, også ved å sammenligne desimaler, og

• utføre grunnleggende aritmetiske operasjoner, inkludert multiplikasjon og divisjon, med hele tall, penger og enkle prosenter som 25 % og 50 %.

Nivå 2 (226-275)

Voksne på nivå 2 kan hente, bruke og vurdere enkel matematisk informasjon i oppgaver fra ulike hverdagslige situasjoner. De kan tolke og bruke informasjon presentert i litt mer komplekse former, som smultring-diagrammer, stablede stolpe-diagrammer eller lineære skalaer, som kan inneholde formelle begreper og noe distraherende informasjon. Voksne på dette nivået kan utføre matematiske oppgaver som krever flere steg.

Voksne på dette nivået kan:

• bruke dynamiske applikasjoner til enkle målinger, samt hente og sortere data fra tabeller eller interaktive diagrammer,

• benytte enkel proporsjonal tenkning eller løse problemer som må tilfredsstille opptil to betingelser,

• formulere prosesser og uttrykk for å representere situasjoner matematisk, herunder å kombinere og koble informasjon,

• bruke matematisk resonnering for å vurdere om påstander er gyldig,

• estimere eller utføre beregninger som involverer brøker, desimaltall, tid, målinger og mindre vanlige prosenter, eller bruke vanlige metoder som beregning av gjennomsnitt,

• sette inn i og evaluere kontekster som omfatter gjeldende algebraiske formler, og

• identifisere mønstre innen todimensjonale geometriske fremstillinger.

Nivå 3 (276-325)

Voksne på nivå 3 kan hente, bruke, reflektere over og vurdere matematisk informasjon i hverdagslige situasjoner. De kan også vurdere hvordan informasjonen skal brukes for å løse et problem. Den matematiske informasjonen kan være mindre tydelig, presentert i mindre vanlige situasjoner, og bruke mer formell og kompleks representasjon og terminologi. Voksne på dette nivået kan fullføre oppgaver som krever bruk av to eller flere steg og oppfyllelse av flere vilkår. Oppgavene kan også kreve bruk, integrasjon eller bearbeiding av flere datakilder for å utføre de nødvendige matematiske analysene nødvendige for den spesifikke oppgaven.

Voksne på dette nivået kan:

• estimere eller utføre beregninger med et bredt spekter av heltall, desimaltall, prosenter, brøker og måleenheter, inkludert bruk av proporsjonal tenkning,

• finne en manglende verdi i et datasett når gjennomsnittet er kjent,

• gjenkjenne og bruke mønstre (visuelle og numeriske) for å estimere verdier,

• reflektere over og bruke matematisk resonering til å vurdere om konklusjoner basert på data er gyldige,

• vurdere påstander og relasjoner ved hjelp av ulike datakilder,

• gjenkjenne en formulering ved bruk av ikke-standard notasjon, og

• benytte romlig visualisering for å analysere figurer, inkludert å gå fra tre- til to-dimensjonal representasjon.

Nivå 4 (326-375)

Voksne på nivå 4 kan bruke og anvende en rekke problemløsningsstrategier for å tilegne seg, analysere, resonnere og kritisk reflektere over, samt evaluere et bredt spekter av matematisk informasjon som ofte presenteres i ukjente kontekster. Informasjonen er kanskje ikke alltid presentert på en eksplisitt måte. Voksne på dette nivået kan utvikle og anvende strategier for å løse oppgaver i flere steg. Dette kan innebære å inkludere konsepter fra ulike matematiske fagområder, eller bruke mer komplekse og formelle matematiske prosedyrer.

Voksne på dette nivået kan:

• beregne og tolke rater og forhold,

• utvikle en strategi for å sammenligne store datasett,

• lese og tolke multivariate data presentert i et enkelt diagram,

• analysere komplekse, autentiske algebraiske formler for å forstå forholdet mellom variabler,

• reflektere over og resonnere matematisk for å vurdere gyldigheten av statistiske eller matematiske konklusjoner, påstander eller argumenter med hensyn til relevante betingelser, og

• formulere et problem slik at resultatet passer presist til situasjonens behov.

Nivå 5 (376-500)

Voksne på nivå 5 kan bruke og anvende problemløsningsstrategier for å analysere, evaluere, resonnere og kritisk reflektere over kompleks og formell matematisk informasjon, inkludert dynamiske fremstillinger. De viser forståelse av statistiske konsepter og kan kritisk reflektere over om et datasett kan brukes til å støtte eller motbevise en påstand. Voksne på dette nivået kan også velge den mest passende grafiske fremstillingen for data som viser sammenhenger.

Adaptiv problemløsning

Nivå

Beskrivelse av nivået

Under nivå 1 (Lavere enn 176)

Voksne som presterer under nivå 1 forstår svært enkle, statiske problemer i et klart strukturert miljø. Problemer inneholder ingen skjulte elementer eller unødvendig informasjon som kan distrahere, og krever vanligvis bare ett steg for å finne løsningen.

Voksne på dette nivået kan bruke grunnleggende kognitive prosessene og løse enkle problemer dersom de får tydelig støtte og blir oppfordret til det.

Nivå 1 (176-225)

Voksne på nivå 1 kan forstå enkle problemer og utvikle løsninger for dem. Problemer har få elementer og lite eller ingen unødvendig informasjon. Løsningene er enkle og består av få steg. Problemene presenteres i en kontekst med én eller to informasjonskilder og har et tydelig definert mål.

Voksne på nivå 1 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller av enkle og klart strukturerte problemer,

• forstå sammenheng mellom oppgaver og stimuli som er eksplisitte og i et strukturert miljø, og

• løse statiske problemer som ikke krever tilpasning.

Nivå 2 (226-275)

Voksne på nivå 2 kan finne og bruke løsninger som består av flere steg for problemer der én viktig variabel må vurderes for å avgjøre om problemet er løst. I dynamiske problemer som endrer seg, kan voksne på dette nivået identifisere relevant informasjon hvis de får klare hint om endringen eller hvis endringene er enkle og det skjer én endring om gangen. Problemene er satt i et godt strukturert miljø og inneholder noen få viktige informasjonselementer. Små hindringer kan oppstå, men kan enkelt løses ved å justere fremgangsmåten.

Voksne på nivå 2 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller for enkle til moderat vanskelige problemer, samt tilpasse disse etter behov,

• reagere adekvat på endringer som presenteres i synlige trinn, og

• håndtere endringer i problemstillingen og miljøet hvis disse endringene har lav eller moderat kognitiv kompleksitet.

Voksne på dette nivået bruker også disse metakognitive prosesser:

• søke etter beste løsninger ved å evaluere alternative løsningsveier i lav til moderat komplekse problemer,

• følge med på fremdriften mot ett spesifikt mål, og

• reflektere over den valgte løsningsstrategien hvis det oppstår en hindring og når de eksplisitt blir bedt om å tilpasse seg.

Nivå 3 (276-325)

Voksne på nivå 3 forstår problemer som enten er statiske, men mer komplekse, eller som har middels til høyt nivå av endringer. De kan løse problemer med flere krav eller problemer som krever at flere mål oppnås samtidig. I problemer som endres og krever tilpasning, kan de håndtere hyppige og delvis kontinuerlige endringer. De skiller mellom endringer som er relevante og de som er mindre relevante eller uten betydning.

Voksne på dette nivået kan finne og bruke løsninger i flere steg som tar hensyn til flere viktige variabler samtidig og vurderer hvordan ulike elementer påvirker hverandre. I dynamiske problemer kan de forutse fremtidige utviklinger basert på tidligere informasjon og tilpasse seg ut fra disse forventningene.

Voksne på nivå 3 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage mentale modeller for problemer med moderat til høy kompleksitet,

• aktivt lete etter løsninger ved kontinuerlig å evaluere informasjonen som gis i problemmiljøet, og

• skille mellom relevant og irrelevant informasjon.

Voksne på dette nivået gjør bruk av følgende metakognitive prosesser:

• overvåke forståelsen av problemet og endringene i problemet,

• overvåke og evaluere fremgang mot målet for problemet,

• sette delmål og evaluere alternative løsninger på problemet, og

• reflektere over løsningsstrategien og justere den hvis nødvendig.

Nivå 4 (326-500)

Voksne på nivå 4 kan forstå komplekse problemer i ustrukturerte og informasjonsrike kontekster. De kan kombinere flere informasjonskilder, se hvordan de påvirker hverandre, skille ut irrelevant informasjon og finne viktige ledetråder. Voksne på dette nivået kan bruke løsninger med flere steg for å nå ett eller flere komplekse mål. De tilpasser problemløsningsprosessen til endringer, selv når endringene ikke er tydelige, skjer uventet eller krever at de ser på problemet på nytt. De skiller mellom viktige og uviktige endringer, forutser fremtidige utviklinger i problemet, og vurderer flere kriterier samtidig for å bedømme om det er sannsynlig at løsningsprosessen vil føre til måloppnåelse.

Voksne på nivå 4 gjør bruk av følgende kognitive prosesser:

• lage komplekse mentale modeller av problemer ved å kombinere informasjon fra flere kilder,

• finne forbindelser mellom oppgaver og stimuli, selv om disse forbindelsene er komplekse eller vanskelige å oppdage,

• utvikle strategier for å nå flere mål samtidig og gjennomføre løsninger i flere steg, og

• kontinuerlig oppdatere sin mentale modell, søkestrategier og løsninger under problemløsning.

Voksne på nivå 4 gjør bruk av følgende metakognitive prosesser:

• reflektere over og overvåke problemløsningsprosessen kontinuerlig, selv om miljøet er komplekst og endrer seg uventet,

• gå tilbake til og kontinuerlig revurdere sin mentale modell, tilgjengelig informasjon og måloppnåelse,

• vise adekvate og umiddelbare reaksjoner på endring, og

• håndtere hyppige og uforutsigbare endringer, og tilpasse løsningsstrategien sin deretter.

Utdanningsnivå er kodet etter den internasjonale standarden for klassifisering av utdanningsnivåer, ISCED97 i 2012. I 2023 brukes en nyere versjon av ISCED-standarden, ISCED2011.

Statistikken bruker også Standard for gruppering av personer etter innvandringsbakgrunn. I denne statistikken skilles det mellom innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre og øvrig befolkning.

Relatert innhold

Faktasider