Strømmetjenester har blitt en integrert del av befolkningens hverdag. Andelen av befolkningen som har tilgang på betalte strømmetjenester har økt de siste årene. Nær halvparten av befolkningen ser på strømmet innhold en gjennomsnittsdag i 2024, ifølge Norsk mediebarometer 2024.
Netflix på topp
90 prosent av befolkningen, nesten like stor andel som i 2023, har tilgang på ulike strømmetjenester i 2024. Netflix er fortsatt den mest populære tjenesten for betalt, strømmet innhold. 69 prosent av befolkningen har tilgang til et abonnement på Netflix. Dette er 21 prosentpoeng mer enn for TV2 Play, som er den nest mest populære strømmetjenesten i 2024.
48 prosent av befolkningen har tilgang til TV2 Play, en betydelig økning fra 40 prosent i 2023 og 23 prosent i 2020.
Viaplay er i 2024 den tredje mest populære strømmetjenesten, hvor 36 prosent har tilgang. Det er tilnærmet lik andel for MAX, med 34 prosent. Våren 2024 ble HBO Max og Discovery+ slått sammen til MAX.
Tilgang på Disney+ blant befolkningen økte betraktelig fra 2020 til 2023. I 2024 er det imidlertid en nedgang på 13 prosentpoeng. Blant befolkningen oppgir 23 prosent å ha tilgang til abonnement på Disney+ i 2024.
Dette er de betalte strømmetjenestene som flest i Norge har tilgang til (andel som har tilgang på abonnement):
- Netflix (69 prosent)
- TV2 Play (48 prosent)
- Viaplay (36 prosent)
- MAX (34 prosent)
- Disney+ (23 prosent)
- Prime Video (10 prosent)
- Apple TV+ (8 prosent)
NRK TV er den mest brukte strømmetjenesten etter Netflix
Nær halvparten av befolkningen ser på strømmet innhold en gjennomsnittsdag, og strømming er mest populært blant unge voksne mellom 16 og 34 år. I tillegg til å være den strømmetjenesten som flest betaler for i Norge, er Netflix også den som brukes av flest i befolkningen. 22 prosent av befolkningen ser daglig på Netflix, og det er størst andel seere blant personer mellom 16 og 44 år.
Etter Netflix er det NRK TV som er den nest mest brukte strømmetjenesten i befolkningen daglig, med 15 prosent. TV2 Play er den tredje mest populære strømmetjenesten blant befolkningen, med 14 prosent som bruker strømmetjenesten daglig.
Blant personer i befolkningen mellom 45 og 66 år er NRK TV mest populært. Det er klart vanligere blant yngre aldersgrupper å se på Netflix.