Artikler om norsk mediebarometer

Artikler, analyser og publikasjoner

2024

  1. Tre av ti nordmenn spiller digitale spill en gjennomsnittsdag. Barn og unge spiller mest, men færre 9-15-åringer spiller, sammenlignet med tidligere år.

  2. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  3. Det er aldri målt færre lesere av papiraviser enn i 2023. Den største nedgangen fra året før finner vi blant de som i utgangspunktet leser papiraviser mest, nemlig de eldste i befolkningen.

2023

  1. 8 av 10 brukte sosiale medier daglig i 2022 og litt over halvparten av befolkningen bruker sosiale medier til å følge med på nyheter.

  2. I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene fra en landsomfattende undersøkelse blant innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre i 2022

  3. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  4. I 2023 lyttet 16 prosent av befolkningen på podkast daglig og de er mer villige til å betale sammenlignet med året før, ifølge Norsk mediebarometer 2023.

2022

  1. Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.

  2. 35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.

  3. 88 prosent av befolkningen i Norge har tilgang til abonnement på en eller flere betalte strømmetjenester.

2021

  1. Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.