Artikler om norsk mediebarometer
Artikler, analyser og publikasjoner
2024
- To av tre barn og unge gamer daglig Artikkel 23. juli
Tre av ti nordmenn spiller digitale spill en gjennomsnittsdag. Barn og unge spiller mest, men færre 9-15-åringer spiller, sammenlignet med tidligere år.
- Norsk mediebarometer 2023 Analyse 14. mai
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
- Stadig færre leser papiraviser Artikkel 14. mai
Det er aldri målt færre lesere av papiraviser enn i 2023. Den største nedgangen fra året før finner vi blant de som i utgangspunktet leser papiraviser mest, nemlig de eldste i befolkningen.
2023
- Mediebruk blant personer med innvandrerbakgrunn 2022 Rapport 26. april
I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene fra en landsomfattende undersøkelse blant innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre i 2022
- Norsk mediebarometer 2022 Artikkel 26. april
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
- Her hører vi mest på podkast Artikkel 26. april
I 2023 lyttet 16 prosent av befolkningen på podkast daglig og de er mer villige til å betale sammenlignet med året før, ifølge Norsk mediebarometer 2023.
- Fire av ti 16-19 åringer finner nyheter på TikTok Artikkel 26. april
8 av 10 brukte sosiale medier daglig i 2022 og litt over halvparten av befolkningen bruker sosiale medier til å følge med på nyheter.
2022
- Norsk mediebarometer 2021 Artikkel 26. april
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
- 1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier Artikkel 26. april
35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.
- Dette er de mest populære strømmetjenestene i Norge Artikkel 26. april
88 prosent av befolkningen i Norge har tilgang til abonnement på en eller flere betalte strømmetjenester.
2021
- Flere fulgte med på nyheter i 2020 Artikkel 27. april
Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.