Artikler om norsk mediebarometer
Artikler, analyser og publikasjoner
2024
To av tre barn og unge gamer daglig Artikkel 23. juli
Tre av ti nordmenn spiller digitale spill en gjennomsnittsdag. Barn og unge spiller mest, men færre 9-15-åringer spiller, sammenlignet med tidligere år.
Norsk mediebarometer 2023 Analyse 14. mai
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Stadig færre leser papiraviser Artikkel 14. mai
Det er aldri målt færre lesere av papiraviser enn i 2023. Den største nedgangen fra året før finner vi blant de som i utgangspunktet leser papiraviser mest, nemlig de eldste i befolkningen.
2023
Fire av ti 16-19 åringer finner nyheter på TikTok Artikkel 26. april
8 av 10 brukte sosiale medier daglig i 2022 og litt over halvparten av befolkningen bruker sosiale medier til å følge med på nyheter.
Mediebruk blant personer med innvandrerbakgrunn 2022 Rapport 26. april
I denne rapporten legger Statistisk sentralbyrå fram hovedresultatene fra en landsomfattende undersøkelse blant innvandrere og norskfødte med to innvandrerforeldre i 2022
Norsk mediebarometer 2022 Artikkel 26. april
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Her hører vi mest på podkast Artikkel 26. april
I 2023 lyttet 16 prosent av befolkningen på podkast daglig og de er mer villige til å betale sammenlignet med året før, ifølge Norsk mediebarometer 2023.
2022
Norsk mediebarometer 2021 Artikkel 26. april
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
1 av 3 unge voksne følger ikke med på nyheter i tradisjonelle medier Artikkel 26. april
35 prosent i aldersgruppen 16 til 24 år får ikke med seg nyheter på TV, radio, papir- eller nettavis. 17 prosent i samme aldersgruppe får utelukkende med seg nyheter på sosiale medier, mens 18 prosent er nyhetsunnvikere.
Dette er de mest populære strømmetjenestene i Norge Artikkel 26. april
88 prosent av befolkningen i Norge har tilgang til abonnement på en eller flere betalte strømmetjenester.
2021
Flere fulgte med på nyheter i 2020 Artikkel 27. april
Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio, holdt seg stabil i 2020 etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.