31 prosent av befolkningen spiller digitale spill en gjennomsnittsdag, viser nye tall fra Norsk mediebarometer 2023. Andelen som spiller digitale spill, eller gamer, har holdt seg stabilt siden 2015. I likhet med tidligere år er det også i 2023 barn og unge mellom 9 og 15 år som spiller mest, med 64 prosent.
– Andelen barn og unge som spiller digitale spill har falt betydelig etter pandemiårene. Andelen i 2023 er det laveste målt i undersøkelsen for denne aldersgruppen, sier Fam Vivian Bekkengen, rådgiver i Statistisk sentralbyrå.
I 2020 og 2021 oppga henholdsvis 85 og 84 prosent av 9-15 åringene at de spilte digitale spill daglig. Deretter kom det en klar nedgang til 71 prosent i 2022.
Andelen som spiller digitale spill blant de eldre aldersgruppene har holdt seg relativt stabilt i de siste årene, men andelen synker med stigende alder. Etterfulgt av de yngste i befolkningen er det 16-24 åringene som spiller mest digitale spill i 2023, med 49 prosent. Mens blant de mellom 25 og 44 år er tilsvarende andel 33 prosent.
Menn spiller mer enn kvinner
33 prosent av menn i befolkningen spiller digitale spill en gjennomsnittsdag, og tilsvarende andel blant kvinner er i 2023 på 29 prosent. Men det er klare aldersforskjeller. En større andel yngre menn og gutter spiller digitale spill en gjennomsnittsdag enn kvinner og jenter i samme aldersgruppe. I motsetning spiller eldre kvinner mer enn eldre menn.
– I likhet med tidligere år er det unge gutter som spiller mest. Tre av fire gutter i aldersgruppen 9-15 år spiller digitale spill en gjennomsnittsdag, mens kun halvparten av jenter i samme alder spiller digitale spill, sier Fam Vivian Bekkengen.
Det er også store forskjeller i tidsbruken til disse gruppene. I gjennomsnitt bruker menn 41 minutter på digitale spill en gjennomsnittsdag, mens kvinner bruker halvparten av den tiden (22 minutter).
– Vi ser at de yngste i befolkningen bruker mest tid på digitale spill. Gutter mellom 9 og 15 år bruker i snitt 94 minutter på digitale spill daglig, mens jenter i samme alder bruker gjennomsnittlig 50 minutter, forklarer Bekkengen.
Ser vi på tidsbruken blant de som faktisk spiller, er det fortsatt menn som bruker gjennomsnittlig mer tid på digitale spill enn kvinnene som spiller. De mannlige spillerne bruker 2 timer og 5 minutter på digitale spill, mens kvinnelige spillere bruker i gjennomsnitt 1 time og 16 minutter.
Småspill mest populært
Andel spillere og tid brukt på digitale spill kan ha sammenheng med type spill. En tredjedel av de som spiller digitale spill, spiller Småspill kjennetegnes ofte som spill man spiller på mobilen, som ikke nødvendigvis tar så lang tid eller kan spilles på farten. Eksempler er spill som Candy Crush eller Wordle. En av fem spillere velger sjakk, kabal og andre digitale brettspill. Men det også er klare kjønnsforskjeller når det kommer til typer av spill som spilles.
– Kvinner velger i større grad småspill, som for eksempel Candy Crush og Wordle, som kan spilles på mobil og mens man er i farta – mens menn velger action- eller skytespill, hvor man gjerne må investere litt mer tid for å mestre spillet, sier Fam Vivian Bekkengen.
Kun 1 prosent av kvinnelige spillere spiller sportspill, mens blant menn er denne andelen på 16 prosent. Digitale brettspill og byggespill er den kategorien med minst kjønnsforskjell.
Det er også store variasjoner mellom aldersgruppene. Småspill er mest populært blant de mellom 16 og 66 år, mens de yngste og eldste foretrekker andre typer spill.
– Blant 9-15 åringene som spiller digitale spill foretrekker nær halvparten å spille byggespill som Minecraft, mens de mellom 67 og 79 år i størst grad spiller digitale brettspill, forklarer Bekkengen.
Mobiltelefonen mest brukt til spilling
21 prosent av befolkningen spiller digitale spill på mobiltelefonen, mens 8 prosent spiller PC-spill og 6 prosent spiller TV-spill (PlayStation, X-box o.l.).
– Både kvinner og menn spiller nå i større grad på mobiltelefonen når de spiller digitale spill, mens menn også er hyppigere brukere av andre enheter, sier Bekkengen.
11 prosent av mennene oppgir at de spiller på spillkonsoller koblet til TV-en, mens kun 2 prosent av kvinnene oppgir det samme. I likhet er det større andel menn enn kvinner som spiller digitale spill på PC/MAC en gjennomsnittsdag.