I 1991 leste 84 prosent av befolkningen papiravis i løpet av en gjennomsnittsdag, men i 2023 var det kun 17 prosent som gjorde det samme. Norsk mediebarometer 2023 viser at stadig færre leser papiraviser.

– For 10 år siden leste over halvparten av befolkningen en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag, men i 2023 ser vi den laveste andelen som er målt til nå, sier Fam Vivian Bekkengen, rådgiver i Statistisk sentralbyrå.

Bare fra 2022 til 2023 er det en nedgang på fire prosentpoeng i andelen som leser en eller flere papiraviser i løpet av en gjennomsnittsdag. Samtidig som papiravisleserne blir færre, leser de også i snitt færre aviser om dagen.

Figur 1. Andel av befolkningen som leser en eller flere papiraviser en gjennomsnittsdag. 1991-2023

Størst nedgang blant de eldste

Befolkningens vaner når det kommer til papiravislesing har lenge vist en generasjonskløft. De yngste leser papiraviser i minst grad, mens den eldre generasjonen leser mest.

– Det er en nedgang blant alle aldersgruppene for papiravislesing, men de eldste i alderen 67 år og eldre leser fortsatt mest papiraviser, sier Bekkengen.

61 prosent av de som er 80 år eller eldre leser papiraviser daglig, mens blant personer mellom 67 og 79 år er andelen 43 prosent. For begge aldersgruppene er det en nedgang fra 2022, hvor tilsvarende andeler var henholdsvis 70 og 50 prosent.

Nedgang også i lesing av nettaviser

Andelen av befolkningen som leser Fra og med 2022 ser undersøkelsen på nettaviser samlet (rene nettaviser og papiravisenes nettsider). Rene nettaviser har ikke papirutgaver, for eksempel NRK.no og Nettavisen.no. Papiravisenes nettsider gjelder for eksempel VG og Dagbladet som også har papiraviser man kan lese på nett (E-avis). har hatt en nedgang siden 2020, og den fortsetter å synke.

– 70 prosent var innom en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag i 2020, mens i 2023 er det 59 prosent, sier Bekkengen.

Den største nedgangen i nettavislesere finnes blant de som leser nettaviser mest. I 2020 var 82 prosent av personer mellom 25 og 44 år innom en eller flere nettaviser i løpet av en gjennomsnittsdag. I 2022 var andelen 77 prosent og i 2023 var andelen 68 prosent. 

Blant de over 80 år er det samtidig en stor økning i andelen som leser en eller flere nettaviser en gjennomsnittsdag. Fra 2022 til 2023 har andelen som leser aviser på nett i denne aldersgruppen økt fra 25 prosent til 41 prosent.

Figur 2. Andel av befolkningen som leser ulike typer aviser en gjennomsnittsdag, etter ulike aldersgrupper. 2023

Flere får med seg nyheter fra sosiale medier

Samtidig som færre leser, ser eller hører nyheter gjennom redaktørstyrte medier i aviser, radio og på TV, er det stadig flere som får med seg nyheter gjennom sosiale medier. 57 prosent av befolkningen bruker sosiale medier som kilde til nyheter i 2023. Facebook og Snapchat er kanalene hvor flest får med seg nyheter.

– Det er blant de unge mellom 16 og 24 år hvor flest får med seg nyheter gjennom sosiale medier. 79 prosent i denne aldersgruppen leser nyheter på sosiale medier en gjennomsnittsdag, og de fleste i denne aldersgruppen finner nyhetene på Snapchat, etterfulgt av Instagram og TikTok, sier Bekkengen.

Andelen som finner nyheter på TikTok har økt mest fra 2022 til 2023, og spesielt stor er økningen blant barn og unge i alderen 13-19 år.

Også personer over 80 år får i økende grad med seg nyheter på sosiale medier, med en oppgang fra 13 prosent i 2022 til 20 prosent i 2023. Denne aldersgruppen finner nyheter i størst grad på Facebook.

Figur 3. Andel av befolkningen som finner og leser nyheter på ulike sosiale medier en gjennomsnittsdag, etter alder. 2023