Norsk mediebarometer 2024 viser at 18 prosent av befolkningen hører på podkast i løpet av en gjennomsnittsdag. Tjenester som Spotify og NRK Radio topper listen over de mest populære podkastplattformene.
Over halvparten av podkastlytterne hører på podkast gjennom Spotify i 2024. NRK Radio er den nest mest populære podkasttjenesten, med en lytterandel på 33 prosent.
Både Spotify og NRK Radio har vokst i popularitet siden 2023, men også YouTube og Podimo har fått en merkbar økning i lytterandel fra 2023 til 2024. Podme er fortsatt den mest populære av de mer rendyrkede podkasttjenestene.
Dette er de tjenestene som brukes av flest podkastlyttere:
- Spotify (53 prosent)
- NRK Radio (33 prosent)
- YouTube (17 prosent)
- Podme (16 prosent)
- Apple podkast (13 prosent)
- Podimo (8 prosent)
- Google Podkast (3 prosent)
Unge betaler for innhold mens eldre hører gratis
Det er omtrent like vanlig blant podkastlytterne å betale for podkast som det er å høre på innhold som er gratis. Det er imidlertid store generasjonsforskjeller, hvor de unge i større grad enn de eldre betaler for å høre på podkast.
7 av 10 podkastlyttere mellom 16 og 24 år betaler for innholdet. I aldersgruppen 67 til 79 år er det 3 av 10 lyttere som betaler for innholdet, mens nesten alle lytter til gratis innhold.
Spotify, som også er en populær musikk-strømmetjeneste i tillegg til å levere podkast, er klart størst blant de unge. 69 prosent av podkastlyttere mellom 16 og 24 år lytter til Spotify, og 19 prosent i denne aldersgruppen lytter til NRK Radio for podkast. NRK Radio er derimot det mest populære valget blant de mellom 67 og 79 år, med en lytterandel på 56 prosent.
De som i størst grad hører på podkast hos leverandører som spisser seg mot podkastsjangeren, slik som Podme og Podimo, er personer mellom 25 og 44 år.