Lytting til podkast har blitt mer populært i den norske befolkningen og stadig flere tjenester for podkast har kommet på det norske markedet. 16 prosent av befolkingen lytter til podkast en gjennomsnittsdag, og Spotify og NRK er de mest populære podkasttjenestene i Norge, viser nye tall fra Norsk mediebarometer 2022.  

Spotify er den mest populære tjenesten for å lytte til podkast. Blant podkastlyttere bruker 42 prosent Spotify til podkastlytting. NRK er den nest mest populære podkasttjenesten med 29 prosent av lytterne.

På tredjeplass ligger Apple Podkast med 15 prosent, og like bak ligger YouTube med 13 prosent av lytterne.

Dette er de tjenestene som brukes av flest podkastlyttere:

  1. Spotify (42 prosent)
  2. NRK (29 prosent)
  3. Apple Podcast (15 prosent)
  4. YouTube (13 prosent)
  5. PodMe (10 prosent)
  6. Podimo (3 prosent)
  7. Google Podkast (2 prosent)

Figur 1. Andel av podkastlyttere som hører på podkast på ulike apper eller nettsider en gjennomsnittsdag. 2022. Prosent

Flest unge voksne betaler for podkast

Halvparten av de over 15 år som lytter til podkast betaler for podkastene. Dette inkluderer både de som betaler for et abonnement på strømmetjeneste (for eksempel Spotify) og de som betaler for et enkeltkjøp.  

Unge voksne mellom 16 og 24 år har den høyeste andelen betalende lyttere med 67 prosent. Det er også denne aldersgruppen som i størst grad bruker Spotify til å høre på både musikk og podkast.

Voksne mellom 45 og 66 år velger i større grad å bruke NRK enn andre podkasttjenester. Dette kan ha sammenheng med at denne aldersgruppen i større grad hører på podkaster som er gratis. 

Figur 2. Andel av de over 15 år som lytter til betalt og gratis podkast en gjennomsnittsdag, etter kjønn og alder. 2022. Prosent