Nye tall fra Norsk mediebarometer 2024 viser at befolkningen stadig bruker mer sosiale medier i løpet av en dag. I snitt bruker nordmenn 1 time og 53 minutter på sosiale medier hver dag, men det er store forskjeller blant ulike generasjoner.
– 80 prosent av befolkningen bruker sosiale medier i løpet av en gjennomsnittsdag i 2024. Det er likevel store variasjoner i bruk av sosiale medier mellom aldersgruppene. De eldre benytter seg mer av Facebook, mens den yngre generasjonen stadig bruker mer Snapchat, forteller Fam Vivian Bekkengen, statistikkansvarlig for Norsk mediebarometer i Statistisk sentralbyrå.
Det finnes mange ulike plattformer for sosiale medier, og i 2024 er Facebook den mest populære. Facebook er vanligst blant de eldre i befolkningen, mens de yngre bruker i større grad Snapchat og Instagram.
6 av 10 bruker Facebook daglig
62 prosent av befolkningen bruker Facebook en gjennomsnittsdag i 2024. Selv om plattformen har ligget på topp over flere år, har bruken gått ned med fire prosentpoeng siden 2021.
Utenom andre meldingstjenester, som Messenger og Whatsapp, er Snapchat nest mest populært, med en brukerandel på 56 prosent, etterfulgt av Instagram med 46 prosent.
Dette er de mest populære sosiale mediene i 2024:
- Facebook (62 prosent)
- Snapchat (56 prosent)
- Andre meldingstjenester, som Messenger, Whatsapp, Viber o.l. (56 prosent)
- Instagram (46 prosent)
- YouTube (27 prosent)
- TikTok (24 prosent)
- LinkedIn (9 prosent)
- X (7 prosent)
- Reddit (5 prosent)
- Datingside/app (5 prosent)
Den største brukergruppen av Facebook er personer mellom 45 og 55 år. 80 prosent i denne aldersgruppen er innom Facebook i løpet av en dag. Til sammenligning er tilsvarende andel blant de yngre mellom 13 og 15 år kun 23 prosent. De yngre i befolkningen bruker i større grad andre sosiale medier.
Barn og ungdom på sosiale medier
96 prosent av ungdommer i alderen 13 til 19 år bruker sosiale medier hver dag. Også 39 prosent av de yngste, 9-12 åringene, bruker sosiale medier daglig.
– I aldersgruppen 9-12 år er det YouTube som topper listen, etterfulgt av Snapchat, med henholdsvis 22 og 19 prosent. Det tredje mest populære sosiale mediet blant de yngste er TikTok, forteller Bekkengen.
Blant tenåringene, mellom 13-19 år, er Snapchat på topp, hvor hele 93 prosent oppgir å bruke denne tjenesten daglig. TikTok er også mye brukt blant tenåringene, og er den nest mest populære plattformen blant 13-19 åringene.
I tråd med at de yngre i befolkningen er de mest aktive brukerne av sosiale medier, er det også de som bruker mest tid på dette i løpet av en gjennomsnittsdag.
Tenåringer og unge voksne bruker mest tid på sosiale medier
Blant ungdommene er det 16 til 19-åringene som tilbringer mest tid på sosiale plattformer, med i snitt 4 timer og 12 minutter hver dag. 13-15 åringene bruker i snitt 2 timer og 42 minutter, mens de yngste mellom 9 og 12 år bruker 47 minutter på sosiale medier daglig.
De eldre i befolkningen bruker betydelig mindre tid på sosiale medier, og gjennomsnittlig antall minutter synker med stigende alder for de over 20 år.
– En større andel kvinner enn menn bruker sosiale medier daglig, og det er kvinner som bruker mest tid på sosiale medier. Menn bruker i snitt 1 time og 40 minutter, mens kvinner er pålogget sosiale medier 2 timer og 6 minutter hver dag, forteller Bekkengen.
Også i den yngre delen av befolkningen er det kjønnsmessige forskjeller. Særlig kvinner mellom 16-24 år bruker mye tid på sosiale medier. Kvinner i denne aldersgrupper bruker i snitt 4 timer og 22 minutter på sosiale medier hver dag, noe som er 1 time og 3 minutter mer enn menn i samme aldersgruppe.
Hos de yngre, mellom 9 og 15 år, er det guttene som bruker mest tid på sosiale medier. I denne aldersgruppen bruker guttene 1 time og 46 minutter, mens jentene bruker 1 time og 30 minutter daglig.