Ulykkestallene stuper i norsk trafikk. Hvordan har utviklingen vært siden 1946, og hva kan vi se av mer detaljerte tall de siste 20 årene? Hvordan ligger vi an i sammenlignet med andre land? Dette og mer får du svar på i denne artikkelen.
Flest trafikkulykker på 70-tallet
Ulykkesstatistikken på norske veier hadde en topp rundt 1970. Deretter har det vært en rask nedgang i antall ulykker til tross for at vi helt siden 1950 har hatt en stor økning i antall kjøretøy på norske veier (se figur 1). Det er både flere biler på veiene og vi kjører lengre strekninger enn før, kun med en liten naturlig nedgang i kjørelengder under korona-pandemien (se figur 3).
Trafikksikkerheten har blitt betydelig bedre, siden andel ulykker med drepte og hardt skadde per registrerte kjøretøy var høyest i de første årene vi har tall (1950) og har gradvis gått nedover fram til i dag (se figur 2). Vi ser en rask nedgang fra 1950- til 1980-tallet. Deretter har nedgangen jevnet seg gradvis ut.
Hardt skadd: En fellesbetegnelse på meget alvorlig- og alvorlig skadde. Detaljert beskrivelse finnes i om statistikken for trafikkulykker med personskade.
Det ble innført en rekke sikkerhetstiltak 70-tallet, og etter dette har antall skadde i trafikken gått gradvis nedover.
Det kan være flere spesifikke tiltak som har bidratt til reduksjonen i trafikkulykker i Norge over de siste 20 årene. Her er noen av de viktigste: Lavere fartsgrenser: Lavere fartsgrenser på utsatte veistrekninger (PDF) (vegvesen.no). Tiltak på veinettet: Forbedringer i vei-infrastrukturen som bygging av midtrekkverk, breddeutvidelse av veier, og bedre skilting, (PDF) (vegvesen.no). Sikrere biler: Utviklingen av sikrere kjøretøy med bedre kollisjonsbeskyttelse og avanserte førerassistentsystemer (PDF) (vegvesen.no). Opplæring og informasjon: Økt fokus på trafikksikkerhetsopplæring, både i skoler og gjennom offentlige kampanjer (PDF) (vegvesen.no). Kampanjevirksomhet: Informasjonskampanjer som fremmer bruk av bilbelte, advarer mot ruspåvirket kjøring, og oppfordrer til oppmerksomhet i trafikken (PDF) (vegvesen.no). Teknologiutvikling: Innføring av ny teknologi, som automatiserte kjøresystemer og bedre trafikksikkerhetsverktøy (PDF) (transport.no). Disse tiltakene, sammen med en langsiktig og målrettet innsats, har gjort Norge til et av de tryggeste landene i verden når det gjelder veitrafikk, ifølge regjeringen.no (PDF) Oppsummeringen er laget ved hjelp av KI-tjenesten Copilot fra Microsoft. Innholdet er kvalitetssikret av SSB før publisering.
Hvor skjer trafikkulykkene?
Kart over Norge viser i hvilke kommuner det skjer flest trafikkulykker med personskade i forhold til hvor mange innbyggere det er i kommunen.
Hva har skjedd de siste 20 årene?
For tidlige tidsperioder har vi tall bare for drepte og hardt skadde. Fra 1999 har vi mer detaljerte tall som kan gi et bedre bilde av trafikkulykkene.
Tallene for drepte og hardt skadde i trafikken viser en nesten halvering av antall i løpet av de siste 20 år.
- Den største nedgangen i antallet trafikkulykker med personskade har vært blant trafikantgruppene bilførere og bilpassasjerer.
- Det er i aldersgruppen 25-34 år det er flest personer i trafikkulykker med personskade.
- Det er flere menn enn kvinner som blir skadd i trafikkulykker.
2003 | 2023 | 2003-2023 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Drept | 280 | 110 | -60,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hardt skadd | 994 | 568 | -42,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lettere skadd | 9 402 | 3 549 | -62,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uoppgitt skadegrad1 | 1 455 | 139 | -90,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1Den store endringen i uoppgitt skadegrad kan skyldes bedre registrering av skaden |
Ulykkestyper de siste 20 år
Nedgang i ulykkestype har vært høyest innenfor singelulykker, dvs. ulykker som bare involverer ett enkelt kjøretøy. Deretter er det ulykker med samme kjøreretning (som inkluderer påkjørsler bakfra) som har stor nedgang på de 20 årene. Men generelt sett har alle de forskjellige ulykkestypene blitt mer enn halvert de siste 20 årene.
SSB registrerer ikke ulykker som involverer sparkesykkel i egen kategori. Tall for el-sparkesykkel og ulykker er omtalt hos Trygg Trafikk.
2003 | 2023 | 2003-2023 | |
---|---|---|---|
Ulykker med samme kjøreretning | 2 783 | 819 | -70,6 |
Møteulykker | 2 236 | 900 | -59,7 |
Ulykker ved på- og avkjørselsvei | 664 | 205 | -69,1 |
Ulykker i veikryss | 1 430 | 499 | -65,1 |
Ulykker med fotgjengere | 866 | 328 | -62,1 |
Singelulykker | 3 497 | 352 | -89,9 |
Andre ulykker | 364 | 178 | -51,1 |
Sammenligning med utvalgte europeiske land
Figur 7 viser at det i 2022 var omtrent like mange biler per 1000 innbyggere i utvalgte land det kan være naturlig for Norge å sammenligne seg med. Av de nordiske landene var det flest biler i Finland, med 660 stk per 1 000 innbyggere. Sverige hadde færrest med 473, og Norge midt i mellom med 550 stk.
Hvis vi så ser videre på tallene for personer drept i trafikkulykker per millioner innbyggere, er det blant de nordiske landene Finland som har høyest tall med 35 i 2022. Norge var lavest med 21 (se figur 8).
Tall fra Eurostat for antall personer drept i trafikkulykker per millioner innbyggere i de ulike europeiske land, viser at Norge siden 2014 har hatt det laveste tallet trafikkdrepte blant alle disse landene, ganske likt med Sverige. De høyeste tallene for trafikkdrepte finner vi i Romania og Bulgaria.
Se tall for drepte i trafikkulykker i de ulike europeiske land for 2022 (eurostat).