Statistikk innhold
Statistikk om
Gjennomføring i videregående opplæring
Statistikken for gjennomføring i videregående opplæring gjelder elever som begynte i videregående opplæring for første gang en gitt høst og deres status for fullføring en viss tid etter skolestart. Elever som begynte på ett av de studieforberedende utdanningsprogrammer, følges over fem år. Elever som begynte på ett av de yrkesfaglige utdanningsprogrammer følges over seks år etter skolestart. Årstallet for høsten vi følger elevene fra, kan dermed finnes ved å trekke fra 7 fra publiseringsåret (følges i 6 år, ett år etterslep på data-levering og -behandling). F.eks så ser vi i publiseringen i 2024, på kullet som startet i 2017, og vi har data for deres fullføring frem til vår 2023. Vi slutter å følge de som startet på studieforberedende i 2022, men bruker all tilgjengelig data frem til 2023 for de som startet på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, og andelen som har fullført med studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem/seks årLast ned tabell som ...Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, og andelen som har fullført med studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem/seks år1
2017-2023 Endring i prosentpoeng I alt Andel som har fullført videregående opplæring i løpet av fem/seks år 2016-2022 - 2017-2023 2006-2012 - 2017-2023 Alle utdanningsprogram 64 392 82,2 1,2 10,2 Menn 33 151 78,4 1,0 10,5 Kvinner 31 241 86,3 1,5 10,0 Studieforberedende utdanningsprogram 36 250 91,0 1,5 8,0 Menn 16 227 88,2 1,7 9,6 Kvinner 20 023 93,3 1,4 6,8 Yrkesfaglige utdanningsprogram 28 142 70,9 1,3 10,4 Menn 16 924 69,1 0,8 9,9 Kvinner 11 218 73,8 2,1 11,4 1Fem år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de studieforberedende utdanningsprogrammene, og seks år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, utdanningsprogram og kjønn. ProsentLast ned tabell som ...Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, utdanningsprogram og kjønn. Prosent1
2017-2023 I alt Fullført med studie- eller yrkeskompetanse Ikke oppnådd studie- eller yrkeskompetanse Fullført med studie- eller yrkeskompetanse på normert tid Fullført med studie- eller yrkeskompetanse på mer enn normert tid Fullført planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år Fortsatt i videregående opplæring etter fem/seks år, uten å ha fullført Gjennomført vg3/gått opp til fag-/svenneprøve, ikke bestått Sluttet underveis I alt 64 392 71,9 10,3 2,6 2,7 2,9 9,6 Studieforberedende utdanningsprogram2 36 250 86,3 4,8 1,1 1,6 2,7 3,6 Menn 16 227 83,5 4,7 1,5 2,2 3,7 4,4 Kvinner 20 023 88,5 4,8 0,7 1,1 1,9 3,0 Studiespesialisering 26 401 87,5 4,3 1,1 1,4 2,5 3,2 Idrettsfag 4 232 86,7 5,8 0,3 1,6 2,7 2,9 Medier og kommunikasjon (Studieforberedende, Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 2 464 77,5 6,1 1,5 3,2 4,8 6,9 Musikk, dans og drama 2 114 85,3 5,4 1,1 1,3 3,0 3,8 Kunst, design og arkitektur (Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 1 009 79,1 6,4 0,6 2,4 3,4 8,1 Yrkesfaglige utdanningsprogram 28 142 53,4 17,5 4,5 4,0 3,1 17,4 Menn 16 924 50,8 18,3 4,9 4,2 3,4 18,5 Kvinner 11 218 57,4 16,3 3,8 3,8 2,7 15,8 Bygg- og anleggsteknikk 3 743 46,6 22,7 4,3 4,3 3,0 19,2 Design og håndverk 1 505 39,9 19,9 6,4 6,1 3,1 24,5 Elektro og datateknologi 4 340 65,6 15,2 0,4 4,0 3,2 11,7 Helse- og oppvekstfag 8 353 60,6 15,4 2,7 3,4 3,1 14,8 Naturbruk 1 713 61,1 11,5 9,7 2,4 2,5 12,7 Restaurant- og matfag 1 333 34,0 17,7 14,2 5,3 3,4 25,4 Service og samferdsel 2 533 43,9 17,3 7,8 3,9 3,9 23,2 Teknologi- og industrifag 4 621 47,0 20,7 4,4 4,8 3,0 20,1 1Fem år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de studieforberedende utdanningsprogrammene, og seks år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. 2Elever i alternativ opplæring er inkludert. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. ProsentLast ned tabell som ...Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent1
2017-2023 I alt Fullført med studie- eller yrkeskompetanse Ikke oppnådd studie- eller yrkeskompetanse Fullført med studie- eller yrkeskompetanse på normert tid Fullført med studie- eller yrkeskompetanse på mer enn normert tid Fullført planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år Fortsatt i videregående opplæring etter fem/seks år, uten å ha fullført Gjennomført vg3/gått opp til fag-/svenneprøve, ikke bestått Sluttet underveis Begge kjønn 64 392 71,9 10,3 2,6 2,7 2,9 9,6 Grunnskoleutdanning 5 144 50,0 13,5 6,1 4,5 5,6 20,4 Videregående utdanning 22 014 67,0 11,9 3,4 3,4 3,2 11,1 Universitets- og høgskoleutdanning, lavere nivå 23 338 80,1 8,6 1,6 2,0 2,3 5,4 Universitets- og høgskoleutdanning, høyere nivå 10 312 86,1 6,6 1,5 1,2 1,5 3,1 Uoppgitt 3 584 39,1 18,4 1,6 4,8 4,7 31,5 Menn 33 151 66,8 11,6 3,2 3,2 3,5 11,6 Grunnskoleutdanning 2 650 43,4 13,8 7,7 5,1 6,2 23,8 Videregående utdanning 11 224 61,2 13,7 4,4 4,1 3,7 12,9 Universitets- og høgskoleutdanning, lavere nivå 11 806 75,7 10,3 2,0 2,5 3,1 6,5 Universitets- og høgskoleutdanning, høyere nivå 5 256 83,5 7,2 1,9 1,6 2,1 3,7 Uoppgitt 2 215 36,5 16,4 1,9 4,1 5,1 36,0 Kvinner 31 241 77,3 9,0 1,8 2,1 2,2 7,6 Grunnskoleutdanning 2 494 57,0 13,1 4,4 3,8 5,0 16,7 Videregående utdanning 10 790 73,1 10,0 2,4 2,6 2,6 9,3 Universitets- og høgskoleutdanning, lavere nivå 11 532 84,7 6,9 1,2 1,4 1,5 4,3 Universitets- og høgskoleutdanning, høyere nivå 5 056 88,9 6,0 1,0 0,7 1,0 2,5 Uoppgitt 1 369 43,2 21,5 1,2 5,8 4,1 24,2 1Fem år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de studieforberedende utdanningsprogrammene, og seks år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, skolefylke. ProsentLast ned tabell som ...Elever som startet i Vg1 for første gang angitt høst, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem/seks år, skolefylke. Prosent1
2017-2023 I alt Fullført med studie- eller yrkeskompetanse Ikke oppnådd studie- eller yrkeskompetanse Fullført på normert tid Fullført på mer enn normert tid Fullført planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år Fortsatt i videregående opplæring etter fem/seks år, uten å ha fullført Gjennomført vg3/gått opp til fag-/svenneprøve, ikke bestått Sluttet underveis I alt 64 392 71,9 10,3 2,6 2,7 2,9 9,6 Østfold 3 613 70,7 10,2 4,3 2,5 2,9 9,5 Akershus 7 454 76,0 8,4 2,5 1,9 2,5 8,7 Oslo 6 368 77,3 7,6 1,6 1,8 3,4 8,3 Hedmark 2 341 71,7 9,0 2,4 3,2 3,0 10,7 Oppland 2 336 69,0 12,0 3,5 2,6 2,9 10,0 Buskerud 3 417 74,6 8,4 3,5 1,7 2,9 8,9 Vestfold 3 179 68,8 10,9 2,5 2,9 3,4 11,5 Telemark 2 268 68,1 12,7 3,0 3,8 2,2 10,4 Aust-Agder 1 498 70,4 10,7 2,5 2,8 2,8 10,8 Vest-Agder 2 726 72,0 10,4 2,4 2,1 3,3 9,7 Rogaland 6 166 75,3 9,5 3,1 2,8 2,3 6,9 Hordaland 6 216 71,4 11,2 2,9 3,4 2,8 8,3 Sogn og Fjordane 1 549 69,7 13,0 1,7 3,4 2,3 9,9 Møre og Romsdal 3 487 72,2 11,2 1,9 2,5 2,2 10,1 Sør-Trøndelag 3 866 68,4 12,6 2,3 2,9 3,7 10,1 Nord-Trøndelag 1 972 68,7 12,2 2,0 2,8 3,2 11,1 Nordland 2 914 67,0 10,9 1,7 3,8 2,7 13,9 Troms 2 015 68,2 11,1 1,6 3,4 3,5 12,2 Finnmark 948 56,1 17,0 1,6 4,6 4,1 16,6 Svalbard 5 40,0 60,0 .. .. .. .. Utlandet 54 72,2 9,3 .. 3,7 5,6 9,3 1Fem år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de studieforberedende utdanningsprogrammene, og seks år etter start i Vg1 for elever som begynte på ett av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 12. juni 2024.
Kunnskapsløftet: Innført fra og med skoleåret 2006. Innebærer lovfestet rett til videregående opplæring for alle. Det ble innført ny terminologi som følge av den nye skolestrukturen. Blant annet skiftet studieretning navn til utdanningsprogram. Disse store endringene er årsaken til at de fleste lange tidsseriene i denne statistikken starter fom. 2006. Fra og med 2016 kom det ny tilbudsstruktur som innebærer at noen utdanningsprogram og programområder ble avsluttet, og nye ble etablert.
Igangværende utdanning: Elever som er registrert ved en videregående skole per 1. oktober ett gitt år, som er godkjent etter opplæringsloven.
Utdanningsprogram: Fellesbetegnelse for beslektede fag i videregående opplæring. Et utdanningsprogram består av kurstrinnene Vg1, Vg2 og Vg3.
Studieforberedende: Studieforberedende inkluderer følgende utdanningsprogram: Idrettsfag, Musikk, dans og drama og Studiespesialisering og fra høsten 2016 også Medier og kommunikasjon og Kunst, design og arkitektur.
Studiekompetanse kan bl.a. også oppnås på yrkesfaglige utdanningsprogram ved fullført Vg3 påbygg til generell studiekompetanse.
Yrkesfag: Yrkesfag inkluderer følgende utdanningsprogram: Bygg- og anleggsteknikk, Design og håndverk, Elektro og datateknologi (tidligere Elektrofag), Helse- og oppvekstfag, Medier og kommunikasjon, Naturbruk, Restaurant- og matfag, Service og samferdsel og Teknologi- og industrifag (tidligere Teknikk og industriell produksjon).
Fra høsten 2016 ble Medier og kommunikasjon et studieforberedende utdanningsprogram. Elever som begynte på Medier og kommunikasjon høsten 2015 eller tidligere, følger gammel ordning (overgangen gir utslag i publiseringen i 2023, da vi ser på startkullet fra 2016). Fotograffaget, mediegrafikerfaget og mediedesign blir tilbudt i et eget løp for medieproduksjon i utdanningsprogram for design og håndverk.
Alternativ opplæring: Elever som ikke følger nevnte studieprogrammer, men følger alternativ opplæringsplan.
Sluttkompetanse: Sluttkompetanse er rangert etter type kompetanse, slik at fagbrev blir prioritert først, deretter yrkeskompetanse og så studiekompetanse. Dobbelkompetanse (oppnådd studiekompetanse i tillegg bestått yrkesfag) representeres ikke i statistikken på nåværende tidspunkt.
Grunnkompetanse er kompetanse på et lavere nivå enn full yrkes- eller studiekompetanse. Grunnkompetanse kan være planlagt eller ikke planlagt.
For elever som har vanskeligheter med å oppnå full yrkes- eller studiekompetanse, er skolen behjelpelig med å planlegge og tilrettelegge opplæringsløpet, i form av individuelle opplæringsplaner.
Grunnkompetanse kan settes som mål i både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Grunnkompetanse gjennom opplæring i bedrift kan oppnås som lærekandidat eller gjennom praksisbrev-ordningen (fast ordning fra og med høsten 2016).
I statistikken for gjennomføring i videregående opplæring har vi med fullføring med planlagt grunnkompetanse som egen fullføringskategori i enkelte av tabellene, fra og med publiseringen i 2016 (kullet som begynte i videregående for første gang i 2010).
Elever telles i statistikken som "fullført planlagt grunnkompetanse" om de har
- vært i videregående opplæring i minst tre av de fem år som gjennomføringsstatistikken dekker (fra og med innføringen av praksisbrev som fast ordning vil to av fem år være tilstrekkelig for personer i praksisbrevordningen)
- hatt et utfall/vurdering som viser at eleven har fullført opplæringsplanen
Elever som går mot planlagt grunnkompetanse og som har vedtak om spesialundervisning i alle fag, trenger ikke vise progresjon. Elever som derimot ikke har vedtak som spesialundervisning i alle fag, må vise progresjon til Vg3.
Grunnskolepoeng: Grunnskolepoeng oppsummerer alle resultater i forskjellige fag til eleven, og er med på å danne grunnlaget for opptak til videregående skole. Grunnskolepoeng ble til og med skoleåret 2005/06 beregnet ved å legge sammen tallverdiene til 11 fagkarakter. Fra 2007 beregnes grunnskolepoeng slik: summen av alle karakterer dividert på antall karakterer, multiplisert med 10, med unntak av elever med mindre enn 8 karakterer, disse får ikke beregnet grunnskolepoeng og klassifiseres i kategorien manglende grunnskolepoeng.
Fullført og bestått med studie- og yrkeskompetanse: En person regnes som å ha fullført og bestått den videregående opplæringen med studie- eller yrkeskompetanse når eleven/lærlingen er registrert med bestått Vg3/fag- og svenneprøve, og/eller er registrert med vitnemål i Nasjonal Vitnemålsdatabase. Personer som enten har avlagt eksamen eller er i gang med fag på universitet/høgskole, er i statistikken behandlet som at de har fullført og bestått videregående opplæring med studiekompetanse.
Normert tid: Med normert tid menes den tid et programområde i videregående opplæring skal gjennomføres på i henhold til læreplanen for en heltidselev. Normert tid tilsvarer normalt treårig opplæring for elever og fireårig opplæring for lærlinger (to år i skole og to år i bedrift).
Enkelte programområder har en læretid på to og et halvt år og i noen tilfeller også tre år, kombinert med to år i skole. Noen kommer opp i 5 års normert tid, tre år i skole kombinert med 2 år i lære. Det siste gjelder særlig innenfor utdanningsprogrammet elektrofag, men også innenfor bygg- og anleggsteknikk og design og håndverk. For å ta hensyn til ulik lengde på de normerte løpene innen yrkesfaglige utdanningsprogrammer benyttes normert læretid fra VIGOs kodeverksdatabase.
Mer enn normert tid: Fullføring på mer enn normert tid er da eleven/lærlingen bruker lenger tid enn det som er normert for programområdet (se ovenfor), dog innenfor den tidshorisonten som gjennomføringstabellene publisert her viser. Tidshorisonten er 5 år for de som startet på et studieforberedende utdanningsprogram tid på 3 år, eller 6 år for de som startet på et yrkesfaglig utdanningsprogram.
Sluttet underveis: Elever som slutter i løpet av skoleåret eller etter endt skoleår.
Skolefylke: Det fylket skolen tilhører. Gitt av kommuneadressen til skolens organisasjonsnummer.
Sosial bakgrunn: Mor eller fars utdanningsbakgrunn. Den av foreldrene som har høyest , firedelt utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn.
Husholdningsinntekt (kvintilfordelt): Inntekt etter skatt pr. forbruksenhet (ekvivalentinntekt) er husholdningens inntekt etter skatt justert for ulikheter i husholdningsstørrelse og sammensetning. Når vi sammenligner den økonomiske velferden til husholdninger av ulik størrelse og sammensetning er det vanlig å justere husholdningsinntekten ved hjelp av såkalte ekvivalensskalaer eller forbruksvekter. Disse vektene skal både ta hensyn til at store husholdninger trenger høyere inntekt enn små for å ha tilsvarende levestandard, og det at store husholdninger vil ha stordriftsfordeler når det gjelder flere goder (f.eks. boutgifter, elektrisitetsutgifter, TV, vaskemaskin, avis etc.). Her benytter vi forbruksvekter etter EU-skalaen, der vi tilordner første voksne i husholdningen vekt=1, deretter de neste voksne vekt=0,5 og barn under 17 år vekt = 0,3. I følge denne skalaen må f.eks en husholdning med to voksne og to barn har en husholdningsinntekt som er 2,1 ganger så høy som inntekten til en enslig for å ha samme økonomiske velferd.
Husholdningsinntekten per forbruksenhet er i denne statistikken delt inn i fem like store kategorier - kvintiler. 1. kvintil tilsvarer den femtedelen av elevene som startet på videregående ett gitt år, som tilhører husholdningene med lavest inntekt. Mens 5. kvintil er den femtedelen av elevene med høyest husholdningsinntekt.
Vedvarende lavinntekt: Hvis eleven har tilhørt en husholdning som i snitt har tjent under 60 prosent av median inntekt per forbruksenhet i Norge de siste 3 årene - tilhører eleven "lavinntektsgruppen".
Antall yrkesaktive i husholdningen: En person regnes som yrkesaktiv når årlig lønn og/eller brutto næringsinntekt er større enn to ganger folketrygdens grunnbeløp (G).
Fødeland, statsborgerskap og landbakgrunn: Disse kjennemerkene er klassifisert etter SSB sine landkoder.
Innvandrere: Personer som er bosatt i Norge, men som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og har fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre: Personer som er født i Norge, har to foreldre som er innvandrere, og fire besteforeldre født i utlandet.
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble opprettet av SSB i 1970 og hadde sin største store revisjon i 2000 (NUS2000). Nye koder legges til fortløpende når fag oppstår.