Slik har vi det – livskvalitet og levekår, utgave 2017
Slik har vi det – livskvalitet og levekår
Arbeid og utdanning
Publisert:
Endret:
Ordtak som «lediggang er roten til alt ondt» og «arbeidet adler mannen» viser til hvordan det å være sysselsatt har verdi utover den lønnen man får. Utdanning har også en verdi utover den rent økonomiske, for eksempel gir det mulighet til å fordype seg i sine interesseområder og heve eget kunnskapsnivå.
- Artikkelen er en del av serien
- Slik har vi det – livskvalitet og levekår, utgave 2017
Både utdanning og yrkesdeltakelse er forbundet med velferd langs en rekke ulike dimensjoner – som helse, levealder og materiell levestandard. Deltakelse i arbeidslivet gjør deg i stand til å forsørge deg selv, mens utdanning gjør at en stiller sterkere på arbeidsmarkedet. Dette er også viktige arenaer for kontakt med andre mennesker.
Yrkesdeltakelse og studier gir dessuten mening og struktur i hverdagen og opplevelse av å bidra i samfunnet. Slik deltakelse er også viktig for livskvalitet. Arbeidsledige er blant dem som rapporterer lavest tilfredshet og mening med livet (De Neve og Ward 2017, se også denne artikkelen om livskvalitet). Både utdanning og arbeid kan altså gi tilgang på en rekke goder for enkeltmennesket. Samtidig er en høyt kvalifisert befolkning og høy grad av sysselsetting goder for fellesskapet.
Sommeren 2017 presenterer vi «Slik har vi det», en ny temaside for livskvalitet og levekår. Vi har delt inn livet i 10 ulike områder med utvalgte indikatorer innenfor hvert område. Hver tirsdag legger vi ut resultater for ett livsområde.
Et flertall av voksne i Norge er enten i arbeid eller i utdanning: Dette gjelder for 7 av 10 personer over 16 år. En stor del av de voksne som står utenfor arbeidslivet er pensjonister. En del personer er imidlertid i yrkesaktiv alder og befinner seg på utsiden av helsemessige årsaker: 7 prosent av dem som er i alderen 16-66 år er ikke i stand til å arbeide på grunn av uførhet.
Av dem som er sysselsatt har de aller fleste en trygg tilknytning til arbeidslivet: 9 prosent opplever å stå i fare for å miste jobben de nærmeste årene. Utdanning gir både flere valgmuligheter og større trygghet på arbeidsmarkedet. 27 prosent av befolkningen over 16 år har lav formell kompetanse – her definert som utdanning på grunnskolenivå.
Hvor mange som har arbeid eller utdanning som sin hovedaktivitet varierer mye mellom ulike grupper i befolkningen. Menn er noe oftere enn kvinner aktive i arbeid eller utdanning, og unge mer enn eldre. Disse tallene skjuler samtidig forskjeller i deltakelse i henholdsvis utdanning og arbeid: En større andel av kvinner og unge er aktive i utdanning, mens større andeler av menn og middelaldrende er sysselsatte.
Blant unge under 45 år er over 90 prosent enten i arbeid eller utdanning. Andelen som er aktive på minst ett av disse områdene synker med alderen: Blant personer mellom 45 og 66 år gjelder dette 78 prosent. Selv om det er ønsket at folk skal stå lenge i jobb, er det i mindre grad forventet at personer over denne alderen skal være aktive på arbeidsmarkedet. Det er 6 prosent av de som er 67 år eller eldre, som ikke har pensjonert seg, men regner arbeid eller utdanning som sin primære syssel.
Aleneboende og enslige forsørgere er noe sjeldnere i arbeid eller utdanning sammenliknet med personer som lever i parforhold. Under halvparten av dem som bor i en husholdning med lav inntekt er i utdanning eller arbeid. Sammenhengen mellom inntekt og deltakelse reflekterer at arbeid er den viktigste inntektskilden for de aller fleste, mens det å stå utenfor er assosiert med lav inntekt. Studenter er imidlertid utelatt fra inntektsfordelingen her, noe som betyr at det primært er sammenhengen mellom inntekt og deltakelse i arbeidslivet som vises i figuren.
En del mennesker i Norge står utenfor arbeidslivet av helsemessige årsaker. I alt 7 prosent av personer i yrkesaktiv alder (16-66 år) er ikke i stand til å arbeide på grunn av uførhet, og andelen øker med alderen. Aleneboende over 45 år er også oftere uføre enn personer som lever i parforhold. Andelen uføre er noe høyere blant kvinner enn blant menn.
Personer med høyere utdanning er langt sjeldnere uføre enn personer med grunnskole som høyeste utdanningsnivå. Ikke overraskende er det en klar sammenheng mellom uførhet og inntekt. Bare 2 prosent av personer som bor i en husholdning med høy inntekt er uføre, mot 19 prosent blant dem som bor i husholdninger med de laveste inntektene.
De aller fleste er trygge på jobben sin, men 9 prosent av befolkningen opplever å stå i fare for å miste jobben på grunn av nedlegging, innskrenking eller av andre årsaker. Det er relativt små forskjeller mellom kvinner og menn, og mellom personer i ulike aldersgrupper. En større andel personer med lave formelle kvalifikasjoner frykter at de kan miste jobben: 11 prosent av dem med grunnskoleutdanning som høyeste utdanningsnivå, sammenliknet med 8 prosent av personer med høyere utdanning. Deltidsansatte og studenter frykter noe oftere at de kan miste jobben enn det som er tilfelle blant heltidsansatte.
Det er flere som frykter for å miste jobben sin i Oslo enn det er blant de som er bosatt i tettsteder og spredtbygde strøk. Personer med lav husholdningsinntekt opplever også å være noe mer utsatt på arbeidsmarkedet enn personer med høy inntekt.
I internasjonal sammenheng er utdanningsnivået i den norske befolkningen høyt (OECD 2016). 27 prosent av befolkningen over 16 år har likevel lave formelle kvalifikasjoner, det vil si at de har grunnskole som høyeste fullførte utdanning. Dette er vanligst blant de yngste, noe som henger sammen med at mange i denne aldersgruppen fortsatt er i gang med videregående opplæring. Ser man bort fra dem under 25 år, gjenspeiler sammenhengen mellom alder og utdanningsnivå den utdanningsekspansjonen vi har sett over de siste 50-60 årene: Yngre generasjoner har langt høyere utdanning enn eldre. Samtidig er det slik at mens lav utdanning er relativt vanlig blant de eldste, er det en sammenheng mellom lav formell utdanning og forskjellige former for utenforskap blant unge i dag (Se f.eks. Sletten & Hyggen 2013).
Personer med lav formell kompetanse er overrepresentert blant dem som står utenfor arbeidslivet, både som arbeidsledige og uføre. Det er også en tydelig sammenheng mellom utdanning og inntekt: Mens 12 prosent av dem med høyest inntekt har grunnskole som høyeste utdanning, gjelder dette for 46 prosent av dem med lavest husholdningsinntekt.
Les mer om arbeid og utdanning
Her kan du kan lese mer om befolkningens deltakelse i utdanning og arbeid. Du kan også lese mer om hvordan det går med høyt utdannede på arbeidsmarkedet og om unge som verken er i jobb eller utdanning. På Eurostat sine nettsider finner du mer om forskjeller i utdannings- og yrkesdeltakelse mellom land i Europa.
Artikler i serien levekår og livskvalitet
- Slik har vi det – om målene på livskvalitet og levekår i Norge
- Livskvalitet
- Helse
- Sosiale relasjoner
- Arbeidsmiljø
- Bolig og nærmiljø
- Fritid
- Trygghet
- Økonomiske ressurser
- Politiske ressurser og deltakelse
- Slik har vi det – samleartikkel – 2017
Kilder:
De Neve, Jan-Emmanuel og George Ward (2017). Happiness at work. I Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (red). World Happiness Report 2017, New York: Sustainable Development Solutions Network. Hentet fra: http://worldhappiness.report/
Helsedirektoratet (2016): Gode liv i Norge. Utredning om måling av befolkningens livskvalitet. Rapport 06/2016.
OECD (2016). Education at a Glance 2016: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.187/eag-2016-en
Sletten, Mira Aaboen og Christer Hyggen (2013): Ungdom, frafall og marginalisering. Temanotat. Forskningsrådet.
Kontakt
-
Mari Lande With
-
Kristina Strand Støren
-
SSBs informasjonstjeneste