Av straffereaksjonene registrert i 2023 var 230 000 forenklede forelegg ilagt av politi- eller tollpersonell. Det viser nye tall for statistikken over straffereaksjoner. I tillegg var 41 900 forelegg, påtaleunnlatelser eller overføring til konfliktråd ilagt av påtalemyndigheten. Av reaksjonene avgjort i domstol var 7 400 på ubetinget fengsel, 4 100 på betinget fengsel og 1 500 dommer på Samfunnsstraff kan idømmes i stedet for fengselsstraff i henhold til bestemte vilkår (straffeloven kapittel 8). Straffen utmåles i antall timer, mellom 30 og 420, og kan bestå av samfunnsnyttig tjeneste, ulike program, individuelle samtaler, behandling, megling i konfliktråd og andre relevante tiltak eller vilkår. I tillegg settes en subsidiær fengselsstraff. .
Det siste tiåret har antallet forenklede forelegg holdt seg relativt stabilt, mens andre reaksjoner har fulgt nedgangen i lovbrudd oppklart av politi og påtalemyndighet. I 2023 er antallet forenklede forelegg omtrent som i 2022. Antallet reaksjoner utenom forenklet forelegg sank med 1,5 prosent. Sett i forhold til befolkningsmengden i Norge er antallet straffedommer i 2023 lavere enn i noe år tilbake til midten av 1960-tallet.
Det nye reaksjonsregisteret, med nye registreringsforskrifter og ny teknisk plattform (SSP3.0) som ble innført ved ikrafttredelse av ny straffelov i oktober 2015, har gitt et nytt og utvidet datagrunnlag for statistikken over straffereaksjoner. For nye tabeller med 2019 som første år, er populasjonen utvidet med reaksjonstypene «Avgjort i konfliktråd», «Påtaleunnlatelse uten vilkår» og dommer på straffutmålingsutsettelse (kategorisert som «annen reaksjon»). Dette medfører visse tidsbrudd sammenlignet med gamle tabeller. For tabeller med straffereaksjoner kan tidsbruddet unngås ved å selektere på type reaksjon. For tabellene med straffede personer som hovedenhet er ikke dette mulig. Noen av de gamle tabellene oppdateres imidlertid med nye årganger for å beholde tidsserier uten brudd. I tillegg har både nye og gamle tabeller tall for 2019 og 2020. Utover populasjonsutvidelsen inkluderer de nye tabellene mer informasjon om reaksjonene og de straffede personene, som gjennomsnittlig antall straffbare forhold per reaksjon, særvilkår og rettighetstap, timer samfunnsstraff og subsidiær fengselsstraff, samt tidligere domfellelse og bosettingsstatus.
Lavere andel samfunnsstraff
Siden 2013 har antallet dommer på samfunnsstraff blitt redusert med 39 prosent. Antallet dommer på betinget og ubetinget fengsel har imidlertid også gått betydelig ned, med henholdsvis 32 og 37 prosent. Andelen dommer på samfunnsstraff holder seg derfor relativt stabil. Av alle dommer med strengere reaksjon enn bot, var andelen med samfunnsstraff nesten 14 prosent i 2021 mot 12 prosent i 2013. I 2023 var andelen likevel sunket tilbake til 11 prosent, omtrent like lav som i 2016.
Bruken av samfunnsstraff som alternativ til fengsel varierer mye med type lovbrudd. For dommer med bedrageri eller narkotikalovbrudd som Dersom reaksjonen er gitt for flere lovbrudd samlet, angis den i statistikken med det lovbruddet som har høyest strafferamme, det såkalte hovedlovbruddet., har andelen samfunnsstraff ligget på over henholdsvis 30 og 20 prosent de siste årene. For ruspåvirket kjøring ligger andelen jevnt på knapt over 1 prosent. Endringer i lovbruddsbildet kan derfor påvirke bruken av samfunnsstraff mye. Nedgangen i antall dommer på samfunnsstraff de siste årene er særlig knyttet til færre dommer for narkotikaovertredelser av straffeloven, som følge av flere store endringer i kontrollen av bruksrelaterte narkotikalovbrudd de siste årene (beskrevet i tidligere artikler om straffereaksjoner).
Fortsatt nedgang i samlet mengde ubetinget fengsel
Selv om antallet ubetingede dommer er 2 prosent flere i 2023 enn i året før, er det en nedgang på nærmere 5 prosent i dommer på ett års ubetinget fengsel eller mer. Den samlede mengden utmålt ubetinget fengselsstraff i 2023, på 1,4 millioner dager, eller 4 000 I SSBs statistikk er ett år fengsel lik 360 dager., er dermed den lavest siden 2002. Siden det historiske toppåret 2015 er mengden ubetingede fengselsstraff redusert med 30 prosent, eller 1 700 fengselsår.
Som det framgår av figuren over var også det samlede antall dager betinget fengsel, så vel som den Ved samfunnsstraff og ungdomsstraff angir den subsidiære fengselsstraffen, som ved betinget fengsel, den fengselsstraffen som må sones hvis vilkårene ved gjennomføringen brytes. Subsidiær fengselsstraff settes lik den fengselsstraffen som hadde vært idømt hvis fengsel hadde vært valgt som straff (straffeloven § 49 og § 52 b) . ved samfunnsstraff, lavere i 2023 enn i de fire foregående årene. Andelen samfunnsstraff av denne samlede utmålte fengselsstraffen er i 2023 på 6,5 prosent, som er mindre enn i de tre foregående årene, men en litt større andel enn i 2019. Andelen samfunnsstraff går dermed mindre ned når man regner i samlet utmålt fengselsstraff enn når man regner i antall dommer. Dette har sammenheng med nedgangen i de lengre ubetingede fengselsdommene.
Like mye ubetinget fengsel for narkotika som for seksuallovbrudd
Med nedgang i dommer for grove narkotikalovbrudd over tid har den samlede mengden ubetinget fengselsstraff med narkotika som hovedlovbrudd blitt redusert med rundt 40 prosent siden 2015. Samtidig har antallet ubetingede fengselsdommer for seksuallovbrudd økt med nesten 20 prosent, og den gjennomsnittlige utmålte fengselsstraffen for det som i dag betegnes som voldtekt er omtrent doblet siden starten av 2000-tallet. I 2023 er den samlede mengden utmålt ubetinget fengsel med narkotika som hovedlovbrudd, på rundt 1 000 fengselsår, omtrent like stor som mengden for seksuallovbrudd som hovedlovbrudd.
Domstolen gir som oftest straff for flere lovbrudd samlet
Hvor mange lovbrudd en reaksjon ilegges for varierer mye med type reaksjon. Av reaksjoner som ikke er ilagt av domstolen, men direkte av påtalemyndigheten, er i 2023 over 80 prosent ilagt for kun ett straffbart forhold.
Når det gjelder reaksjoner ilagt av en domstol er flertallet i stedet ilagt for mer enn ett lovbrudd. Av dommer på ubetinget fengsel i 2023 er nesten bare en tredel gitt for ett straffbart forhold, og gjennomsnittet er 3,7 forhold per dom.
Hva er normal straff for et lovbrudd?
Siden noen reaksjoner gis for flere lovbrudd er det vanskelig å avgjøre hva som er den vanligste eller mest normale straffeutmålingen for ett gitt lovbrudd. Særlig vil Gjennomsnitt er regnet ut ved å summere alle utmålingsverdier og deler summen på antallet reaksjoner med verdi.utmålt fengselsstraff bli påvirket av lange straffer gitt for mange forhold samlet. For reaksjoner med kun ett lovbrudd vil som oftest straffen være lavere. Ser man på Når reaksjoner med straffeutmålingsverdi sorteres i stigende rekkefølge, er medianen den midterste verdien.i stedet for gjennomsnitt vil også straffeutmålingen være lavere for de fleste typer lovbrudd.
Grovt underslag er, som vist i figuren over, et tydelig eksempel på hvordan antallet lovbrudd i straffesaken påvirker straffeutmåling. I reaksjoner hvor ubetinget fengsel var eneste straff, er gjennomsnittlig utmålt fengsel på 285 dager, eller omtrent 9,5 måneder. Dette gjelder for grovt underslag som hovedlovbrudd, inkludert saker med flere andre lovbrudd. Ser man i stedet kun på de dommene hvor grovt underslag var det eneste lovbruddet er gjennomsnittlig utmålt straff på 196 dager, eller 6,5 måneder, og median utmålt straff på 150 dager, som utgjør 5 I SSBs statistikk er en måned fengsel lik 30 dager..
Endringer i straffeprosessloven (LOV-2021-06-18-122 Lovdata.no) som trådte i kraft 1. juli 2022, medfører blant annet at ungdomsoppfølging ikke lenger kan gis som særvilkår ved betinget påtaleunnlatelse (stprl. § 69). I statistikken for 2023 merkes endringen i at antallet med «Ungdomsoppfølging» som undertype reaksjon reduseres for reaksjonstypen betinget påtaleunnlatelse, mens de øker noe for reaksjonstypen avgjort i konfliktråd, sammenlignet med tidligere år. Den samlede nedgangen i ungdomsoppføling i statistikken, fra 463 i 2021 til 368 i 2023, har sannsynlig mest å gjøre med praksis for registrering: Påtaleunnlatelser (stprl. § 69) registreres ved rettskraft, kort tid etter ileggelse, mens overføring til konfliktråd (stprl. § 71 a) registreres etter gjennomført konfliktrådsbehandling. Det medfører et økt registreringsetterslep når sistnevnte hjemmel overtar. Konfliktrådets egen saksstatistikk (Årsrapport 2023, s. 25, Konfliktraadet.no), som ikke er avhengig av påtalemyndighetens registreringspraksis, viser at antallet ungdomsoppfølginger har hatt en svak økning, fra 439 i 2021, til 464 i 2023. Samtidig med endringene i straffeprosessloven trådte det også i kraft endringer i straffeloven (LOV-2021-06-18-117 Lovdata.no) som åpnet for bruk av møte hos rådgivende enhet for russaker som særvilkår (strl. §37, 1. ledd bokstav k), samt bruk av betinget bot for voksne tatt for bruksrelaterte narkotikalovbrudd. Disse er inkludert i statistikken ved variabelen undertype reaksjon, som henholdsvis «Andre særvilkår» og «Betinget bot (uten særvilkår)».