Alt innhold for området natur og miljø

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Avfallet øker like mye som BNP

    Avfallsmengdene i Norge i 2015 var på 11,1 millioner tonn, en økning på tre prosent fra 2014. Veksten i avfall og veksten i bruttonasjonalprodukt, har vært tilnærmet lik de siste fire årene.

    Artikkel
  • Ingen økning i byggeavfall

    Det ble generert 1,78 millioner tonn byggeavfall i Norge i 2015. Det er en svak nedgang på 1,5 prosent fra året før. Avfallsmengdene fra nybygg og rehabilitering viste en moderat økning fra 2014, og avfall fra rivning har gått ned rundt 8,2 prosent.

    Artikkel
  • Nedgang i utgifter knyttet til miljøvern

    Miljøvernutgiftene i industri, bergverk og utvinning var på nesten 6,7 milliarder kroner i 2016. Dette er hele 17 prosent, eller 1,4 milliarder mindre enn i 2015. 

    Artikkel
  • Milliardverdier i søppel

    Foreløpige tall viser at foretak innenfor vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet hadde en omsetning på 23,7 milliarder i 2016. Dette er omtrent uendret sammenlignet med endelige tall 2015.

    Artikkel
  • Avgifter på klimagassutslipp dominerer miljøavgiftene

    I 2016 utgjorde avgifter på klimagassutslipp 48,1 prosent av miljøavgiftene. Dette er første gang at inntektene fra avgifter på klimagassutslipp er større enn inntektene fra veibruksavgiftene.

    Artikkel
  • Vi betaler mindre i bensin- og dieselavgifter

    Inntektene fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel falt med 5,8 prosent i 2016 og utgjør nå 15 milliarder kroner. Vi må helt tilbake til 2007 for å finne et lavere nivå.

    Artikkel
  • Industrien leverer over halvparten til materialgjenvinning

    I industrien oppsto det 0,9 millioner tonn vanlig avfall i 2015. 58 prosent av dette ble sendt til gjenvinning.

    Artikkel
  • Mapping attractive urban areas

    Notater 2017/31

    Publikasjon
  • Tettleiken aukar med tettstadstorleiken

    Jo større tettstaden er, jo tettare bur folk i sentrumssonene. Like fullt er det fleire gonger så mange tilsette som busette per kvadratkilometer i både by- og bygdesentera.

    Artikkel
  • Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?

    Utslippene til luft fra samferdsel varierer med blant annet type kjøretøy og type drivstoff. I denne artikkelen gis en oversikt over utslippsfaktorer for ulike typer kjøretøyer og trafikksituasjoner.

    Artikkel
  • Klimagassutslipp fra samferdsel

    En vesentlig del av luftforurensningene skyldes forbrenningsutslipp fra transportmidler. Transport er derfor en betydelig kilde til utslipp av klimagasser, som gir økt drivhuseffekt. Dette gjelder særlig veitrafikk. I 2016 kom 37 prosent av utslip...

    Artikkel
  • Luftforurensning fra samferdsel

    Utslippene fra veitransport er betydelig redusert i Norge og Europa siden 1990. Svevestøvutslippene fra veitransport i Norge er redusert med over 40 prosent siden 1990. Blyutslippene fra veitrafikk er redusert med hele 99 prosent siden 1990.

    Artikkel
  • Snart i mål med transportmålet for 2020

    I 2015 hadde Norge en fornybarandel i transport på nesten 9 prosent og vi har dermed nesten nådd målet for 2020. Dette til tross for en svært lav fornybarandel i transport opprinnelig.

    Artikkel
  • Bruk av biodrivstoff i transport

    Forbruket av biodrivstoff i Norge mer enn doblet seg fra 2015 til 2016. I EU28 var det en jevn vekst i forbruket av biodrivstoff frem til 2012. Etter dette svinger forbruket en del fra år til år.

    Artikkel
  • Avgifter knyttet til transport

    De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.

    Artikkel